رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه نظام حسابداری نقدی در دنیا منسوخ شده و زمینه‌ساز فساد است گفت: از ابتدای سال 94 نظام حسابداری تعهدی که نقطه مقابل نقدی است به صورت آزمایشی اجرا و در صورت اصلاحیه از ابتدای سال 95 به صورت کامل اجرا می‌شود.

اجرای آزمایشی نظام حسابداری تعهدی از ابتدای 94/ دولت به دنبال بودجه‌ریزی عملیاتی استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امین حسین رحیمی در دومین همایش ملی استانداردهای حسابداری بخش عمومی با بیان اینکه با گذشت 36 سال از عمر انقلاب اسلامی انتظار مردم ایجاد یک نظام کارآمد در هزینه‌ها است اظهار داشت: متأسفانه عملکرد ما به گونه‌ای بوده است که مردم این نظام کارآمد را احساس نمی‌کنند زیرا بین مصرف بودجه و توسعه کشور تناسبی وجود ندارد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: هر سال بودجه سنگینی را هزینه می‌کنیم اما به توسعه مورد نیاز دست نمی یابیم.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به نظام کارآمد لازم است روش‌های غلط را اصلاح کنیم. برخی از روش‌هایی که موجب این ناکارآمدی می‌شود ناشی از "قانون" است که باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه وجود قوانین و مقررات زیاد در کشور چالش محسوب می‌شود چرا که هم‌اکنون بیش از 11 هزار عنوان قانون جدای از مصوبات دولت و غیره داریم گفت: یکی از رویه‌های اشتباه که به موجب قانون ایجاد شده ماده 63 و 64 قانون محاسبات عمومی است به گونه‌ای که هزینه‌های عمرانی برای عملیاتی شدن تنها تا پایان تیر ماه هر سال فرصت دارند از این رو این مسئله موجب شده چند هزار پروژه نیمه تمام در کشور ناتمام رها شود.

رحیمی نظام حسابداری نقدی را چالش بعدی در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: نظام حسابداری نقدی موجب می‌شود در بحث پاسخگویی و شفافیت اطلاعات ناقصی ارائه شود در حالی که دولت موظف به پاسخگویی در خصوص میزان درآمد، وصول و هزینه‌هایش است.

وی تصریح کرد: ابزاری که باید این گزارش را ارائه دهد نظام حسابداری است که متأسفانه به دلیل اینکه این نظام در کشور ما نقدی است عدم شفافیت را به دنبال دارد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه عدم شفافیت در پاسخگویی و اطلاعات زمینه ساز فساد است اظهار داشت: تابستان وزارت امور اقتصاد و دارایی دستورالعمل‌های اجرایی زیادی را جهت عملیاتی شدن نظام حسابداری تعهدی به دیوان محاسبات جهت تأیید ارسال  کردند که به دلیل زمان بر بودن بررسی این دستور‌العمل‌ها، از ابتدای سال 94 نظام حسابداری تعهدی به صورت آزمایشی در طول یک سال اجرا خواهد شد و در صورت اصلاحیه از ابتدای سال 95 به صورت کامل اجرا خواهد شد.

رحیمی در ادامه به فواید نظام حسابداری تعهدی اشاره کرد و گفت‌: در صورت اجرای نظام حسابداری تعهدی منافع دستگاه‌ها و دولت همان منافع مردم خواهد بود زیرا درآمدها به محض اینکه محقق شوند ثبت شده حتی اگر وصول نشده باشد.

وی افزود: از طرفی زمانی که هزینه‌ای ایجاد شود حتی در صورت عدم پرداخت ثبت شده ودستگاه و دولت بدهکار محسوب می‌شوند.

به گفته رحیمی نظام حسابداری نقدی در دنیا منسوخ شده که این مسئله نشان می‌دهد ما به اندازه چند سال از تمام دنیا عقب هستیم.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: علاوه بر فواید زیادی که نظام حسابداری تعهدی در گزارشگری مالی دارد این نظام می‌تواند زمینه‌ساز اجرای بودجه ریزی عملیاتی شود.

وی تأکید کرد: خوشبختانه دولت به دنبال بودجه ریزی عملیاتی است. موضوعی که 10 سال است به صورت تکلیف قانونی درآمده ولی همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حسابداری ، تعهدی ، نقدی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار