فرمانده توپخانه لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر 8 گفت: زمانی که عملیات را آغاز کردیم حدود 85 ارابه آماده عملیات داشتیم که بعد از مدتی از آغاز عملیات این تعداد را به 110 ارابه رساندیم از همین‌رو توانستیم در بازه زمانی 40 روزه حدود 600 گلوله را شلیک کنیم تا خط مقدممان تثبیت شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران،حاجی‌داداشی فرمانده توپخانه لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 در همایش بررسی نقش این لشکر در عملیات والفجر8 که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد اظهار داشت: توپخانه عملیات والفجر8 شاهکار عملیات‌هایش را انجام داد و بیشترین هماهنگی را ما در آن زمان در توپخانه عملیات شاهد بودیم.
 
وی تصریح کرد: افرادی که در توپخانه کار می‌کنند باید همیشه دست به قلم باشند زیرا تمامی نقاط و اقدامات خود را باید درج کنند، از همین‌رو طرح‌ریزی عملیات در والفجر8 حدود 300 صفحه می‌شد که ما باید آن را اجرایی می‌کردیم، از همین‌رو تمامی این‌ها نشان از حساسیت کار در توپخانه دارد.
 
فرمانده توپخانه لشکر31 عاشورا در عملیات والفجر8 تأکید کرد: عمده‌ترین اقدامات ما شناسایی نقاط مهم در منطقه بود که این موضوع به شهید شفیع‌زاده سپرده شده بود.
 
حاجی‌داداشی با بیان اینکه 75 روز قبل از عملیات وارد منطقه شد اظهار داشت: زمانی که وارد منطقه شدیم در ابتدا عمده‌ترین اقدام ما شناسایی مراکز تحقیقاتی و مواضع مهم دشمن بود و سپس باید موضع انتظار و فریب را در نخلستان‌ها برای نیروهای خود شناسایی و آماده می‌کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه حدود یک ماه قبل از شروع عملیات مسئولیت قرارگاه کربلا2 را به واحد توپخانه‌ای لشکر 31 عاشورا سپردند یادآور شد: در آن مقطع زمانی ما باید یگان‌های ارتش را نیز با یگان‌های سپاه تطبیق می‌دادیم تا بتوانیم به صورت واحد حملات خود را گسترش دهیم.
 
فرمانده توپخانه لشکر31 عاشورا در عملیات والفجر8 افزود: مواضع انتظار خود را طوری آرایش می‌دادیم تا زمانی که وارد موضع اصلی شویم دشمن متوجه نشود از همین‌رو اصل اففتار را انجام داده بودیم.
 
حاجی‌داداشی تصریح کرد: زمانی که عملیات را آغاز کردیم حدود 85 ارابه آماده عملیات داشتیم که بعد از مدتی از آغاز عملیات این تعداد را به 110 ارابه رساندیم از همین‌رو توانستیم در بازه زمانی 40 روزه حدود 600 گلوله را شلیک کنیم تا خط مقدممان تثبیت شود.
 
وی تأکید کرد: منطقه عملیاتی دارای ویژگی‌های خاصی داشت که یکی از آن توزیع دیاگرام جنگ افزاها در یک نقطه بود که به همین ترتیب توانستیم تمام آتش‌های خود را متمرکز کنیم از همین‌رو این موضوع کمک زیادی به ثمر نشستن عملیات کرد.
 
فرمانده توپخانه لشکر31 عاشورا در عملیات والفجر8 ادامه داد: کنترل مدیریت این عملیات از تمامی جهات نسبت به دیگر عملیات‌ها عالی و برتر بود به همین ترتیب است که عملیات والفجر8 در نوع خود یکی از بهترین عملیات‌های ما در 8 سال دفاع مقدس بوده است.
 
حاجی‌داداشی با بیان اینکه توپخانه‌ای لشکر عاشورا 13 تیم دیدبانی داشت که 11 نفرشان شهید شدند اظهار داشت: مسئولیت پشتیبانی آتش نیز در توپخانه با بنده بود و نکته دیگری که باید در این باره بدانید آن است که توپخانه به همت شهید شفیع‌زاده در آن مقطع زمانی کار ارزشمند و ماندگاری انجام داد زیرا به صورت یکپارچه عمل می‌کرد و اگر توپخانه‌ای به مشکل و گره‌ای برخورد می‌کرد همه به صورت یکپارچه آن را پوشش می‌دادند.
 
وی یادآور شد: ما در پاتک‌ها مأموریت‌هایمان به صورت خاص بود زیرا به دلیل تنوع مهمات که داشتیم می‌توانستیم مأموریت‌ها را بهتر انجام دهیم که دلیل آن آمریکایی بودن بعضی از تجهیزات و ارابه‌های توپخانه بود.

فرمانده توپخانه لشکر31 عاشورا در عملیات والفجر8 اشاره‌ای به تیپ ادوات ذوالفقار لشکر 31 عاشورا داشت و گفت این تیپ زحمت زیادی را در آن عملیات کشید اما مظلوم واقع شد زیرا در این عملیات 2هزار وصدوهشتادو دو نفر از این تیپ شرکت داشتند که 383 نفر آنها زخمی و نزدیک به 5 تن از این افراد شهید شدند.
 
حاجی‌داداشی در پایان اشاره‌ای به نیروهای پدافند در عملیات والفجر8 داشت و خاطر نشان کرد: پدافند در این عملیات 247 نفر نیرو داشت که در 3 آتش بار ساماندهی شده بودند و یکی از مأموریت‌های دیگرشان استفاده از غنائم دشمن بود تا بتوانند ضربه سنگین‌تری بر پیکره رژیم بعث وارد کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار