یک کارشناس سیاست خارجی گفت: با توجه به حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش در منطقه و خطری که برای این کشورها دارد، گسترش روابط استراتژیک ایران و جمهوری آذربایجان می‌تواند به مهار تروریست کمک کند.

"حسین کنعانی‌مقدم " در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به رفت و آمدهای سیاسی مقامات عالی رتبه تهران -باکو در یک سال گذشته، گفت: گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف دفاعی ، سیاسی و همبستگی علیه افراطی‌گری‌ها می‌تواند یک ائتلاف خوب در جهت مهار تروریست ایجاد کند.
 
وی با توجه به مناقشه قره باغ  افزود: ایران نشان داده است که در مسائل قره باغ توانسته نقش اهرم ایجاد آرامش و ثبات را در منطقه ایفا کند و آذربایجان به نقش ایران در قره باغ توجه خاصی دارد در عین حال روابط ایران و ارمنستان می‌تواند یکی از شاخصه‌هایی باشد که کشورمان را به عنوان یک وزنه تعادل بین روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان معرفی می‌کند.  
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به سرمایه گذاری‌های کلان آمریکا در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دنبال توسعه ناتو هستند که باکو یکی از کشورهای مورد هدف آنها است تا از این طریق نفوذ خود را در دریای خزر بیشتر کنند که  این موضوع مخالف اهرم همکاری ایران و جمهوری آذربایجان خواهد بود، این درحالی است که روابط مذهبی، سیاسی، مسئولین و مردم جمهوری آذربایجان و ایران مانع از این اقدامات آمریکا شده‌ است و ایالات متحده تاکنون نتوانسته مانع از توسعه روابط تهران_باکو شود.
 
 کنعانی‌مقدم  تأکید کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در چارچوب 1+5 مسائل و مشکلات خود و منطقه را حل کنند در صورتی که ایران فقط بحث‌های هسته‌ای را در 1+5 قرار داده است. ایران می‌تواند از حوزه نفوذ خود در منطقه استفاده کند و آمریکایی‌ها از این جهت نگران هستند.

 وی اشاره داشت: شاید یکی از دلایلی که آمریکایی‌ها به دنبال جلوگیری از توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان هستند این است که ایران را در مذاکرات تحت فشار قرار دهند تا نسبت به مسائل دیگر  نتواند روابطش را با کشورهای منطقه‌ای توسعه دهد.  
 
کنعانی مقدم در پایان با اشاره به حضور نیروهای صهیونیستی در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: یک لابی صهیونیستی در پارلمان جمهوری آذربایجان وجود دارد که تا کنون چندین بار سفرهای مختلفی را به سرزمین اشغالی داشته‌ است که از نمایندگان رژیم صهیونیستی دعوت کردند در باکو حضور پیدا کنند، صهیونیست‌ها در تلاشند تا جمهوری آذربایجان را در یک موضع متقابل با ایران قرار دهند اما در این امر موفق نشده‌ و ایران همچنان روابطش را با آْذربایجان علیرغم مخالفت‌های رژیم صهیونیستی حفظ کرده است.

نتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار