گزارشگر شبکه المیادین نزدیکی روابط میان ترکیه و عربستان سعودی را به اجبار تحولات منطقه و از ترس گسترش نفوذ ایران عنوان کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "قاسم عزالدین" در این خصوص گزارش داد: یکی از نزدیکان پادشاه جدید عربستان در مورد آنچه که بازگشت گرمی روابط ترکیه و عربستان خوانده می شود،گفته است: هر زمان را دولتی و هر دولت را سیاستی است. 

سلمان بن عبد العزیز پادشاه کنونی عربستان از زمانی که ولی ولیعهد عربستان بود روابط خوبی با آنکارا داشت که به همین علت ترکیه تبریک گرمی به وی گفت و امید دارد که وی پاسخ خوبی به این تبریک دهد و به آنکارا سفر کند. 

آنچه که بیش از همه این دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است کاهش نفوذ آنها و ترس آنها از افزایش نفوذ ایران در منطقه است. در واقع آنها به این نتیجه مشترک رسیده اند که خطر اسراییل و داعش، خطری فوری نیست و مقابله با آنها در اولویت قرار ندارد. هرچند عربستان و ترکیه در مورد مصر با یکدیگر اختلاف نظر شدید داشته اند اما تحولات امنیتی منطقه سینا و لیبی باعث شد تا مسافت میان آنها کم شود و یک کشتی جنگی ترکیه در جده پهلو بگیرد. 

ریاض و آنکارا معتقدند که تهران بر اختلافات آنها موج سواری می کند و در حال گسترش نفوذ خود در منطقه است و سوریه و عراق را تا باب المندب تحت تسلط خود درآورده است. عربستان و ترکیه افزایش ارتباط میان خود را عامل کاهش نفوذ خود و یا کاهش خسارت ها در برابر ایران می‎دانند.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار