واشنگتن‌پست نوشت؛

دموکرات‌ها بر سر دوراهی انتخاب میان اوباما و نتانیاهو قرار گرفته‌اند

روزنامه واشنگتن پست نوشت؛ دموکرات‌ها نمی‌خواهند از خود یک چهره ضداسرائیلی نشان دهند و در عین حال آنها نمی‌خواهند با حضور در سخنرانی نتانیاهو به رئیس‌جمهوری آمریکا پشت کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران نمایندگان دموکرات آمریکا در خصوص حضور در سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی دچار سردرگمی شده اند بگونه‌ای که از یک سو نمی‌خواهند از خود یک چهره ضداسرائیلی نشان دهند و از سوی دیگر قصد ندارند با حضور در سخنرانی نتانیاهو به رئیس جمهوری آمریکا پشت کنند. 

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به قلم «گرگ سارگنت» نوشت:‌ نظرسنجی اخیر شبکه «سی ان ان» نشان داد شصت و سه درصد از مردم آمریکا فکر می کنند اقدام رهبران حزب جمهوری خواه در دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره بدون موافقت باراک اوباما، اقدامی اشتباه بوده است.

 هشتاد و یک درصد از پاسخ دهندگان دموکرات نیز با این دیدگاه موافق بودند که اقدام«بینر» اشتباه بوده است هرچند به نظر نمی رسد این مخالفت مردمی، انگیزه قدرتمندی برای دموکرات ها در کنگره باشد تا در سخنرانی نتانیاهو شرکت نکنند. 

برخی از دموکرات های مجلس نمایندگان به جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان نامه نوشته و از او خواستند سخنرانی نتانیاهو را به تاخیر بیندازد. حدود بیست و سه دموکرات از مجلس نمایندگان این نامه را امضا کرده اند. کیت الیسون، در مجلس نمایندگان، نام این 23 نماینده را اعلام کرده است. اما در این فهرست نام برخی از دموکرات های سرشناس که مخالفت آنها می تواند تاثیر گذار باشد، نیامده است. 

این که نام بسیاری از این دموکرات ها در این فهرست دیده نمی شود، حاکی از این است که آنها هنوز نگران اتخاذ سیاستی هستند که با خواسته اسرائیل منطبق نباشد. این حقیقت وجود دارد که تعدادی از دموکرات ها گفته اند در سخنرانی نتانیاهو در کنگره حاضر نخواهند شد، ولی در عین حال تعدادی از آنها به صراحت اعلام کرده اند این به معنای بایکوت سازمان یافته سخنرانی نتانیاهو است و آنها هرگز چنین قصدی ندارند و هر گونه صحبت از بایکوت و تحریم هم انحراف از واقعیت است. 

در واقع مسئله این است که این نمایندگان، نمی خواهند از خود یک چهره ضداسرائیلی نشان دهند. در عین حال آنها نمی خواهند با حضور در سخنرانی نتانیاهو به رئیس جمهوری آمریکا پشت کنند. 

دموکرات های کنگره همچنین با یک مشکل دیگر هم مواجه هستند و آن این است که حالا با توجه به انتشار نظرسنجی سی ان ان، باید چه کار کنند؟ این نظرسنجی به صراحت نشان می دهد که پایگاه مردمی دموکرات با حضور نتانیاهو برای سخنرانی موافق نیست. 

به گفته برخی از تحلیلگران، سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، دموکرات ها را بر سر دوراهی انتخاب میان اوباما و نتانیاهو قرار می دهد. اگر بیشتر دموکرات ها نخواهند این سخنرانی به تاخیر بیافتد،‌آیا این به معنای آن است که دموکرات ها می خواهند سخنرانی نتانیاهو در موعد مقرر انجام شود؟ اگر آنها هیچ کاری انجام ندهند، این انفعال خود را برای رای دهندگان دموکرات از هر قشر و طبقه ای چگونه توجیه می کنند؟



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار