لاریجانی در همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران مطرح کرد

حفاظت از محیط زیست؛ نیازمند اراده عمومی/ آمادگی مجلس برای همکاری با متخصصان محیط زیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که برای حفاظت از محیط زیست باید اراده عمومی داشت، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی همکاری با تمامی متخصصان حوزه محیط زیست را برای جلوگیری از تخریب این حوزه دارد.

حفاظت از محیط زیست؛ نیازمند اراده عمومی/ آمادگی مجلس برای همکاری با متخصصان محیط زیست
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران که امروز (یکشنبه 3 اسفند) در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: موضوع محیط زیست در سطح جهان و کشور بسیار مهم است، اگر تلقی ما نسبت به مباحث طبیعت دقیق‌تر شود حیات تنها به انسان‌ها محدود نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اگر تلقی نسبت به طبیعت به طور صحیح و جلوه خدایی در طبیعت درک شود، آنگاه نگاه به طبیعت متفاوت می‌شود.

لاریجانی افزود: مشکلات مهمی در حوزه طبیعت در دنیا مانند گرم شدن هوا و تغییر اقلیم به وجود آمده است که یکی از دلایل آن این بوده که در زمانی انسان‌ها حیات را تنها مختص خود دانستند و با تسلط بر طبیعت از آن برای پر بار شدن زندگی خود استفاده کردند که این باعث ایجاد مشکلات در دنیای طبیعت شد.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: اگر تلقی ما نسبت به حیات گسترده باشد، نوع نگاه به طبیعت تغییر خواهد کرد، در سنن دینی دیگر به حفظ طبیعت توجه شده مانند آنچه که در تفکر اسلامی وجود دارد که این موضوع باید در جهان بینی انسان‌ها به درستی جا بیفتد، درک این معنا به سیاستمداران کمک می‌کند به محیط زیست توجه حیاتی کنند.

لاریجانی افزود: در اصل 50 قانون اساسی وظیفه حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی بوده و تخریب محیط زیست در هر صورتی ممنوع است بنابراین باید برای حفاظت از محیط زیست اراده عمومی داشت.

رئیس مجلس گفت: در توسعه کشور نباید محیط زیست تخریب شود و نباید فراموش کرد چالش‌های بین المللی در زمینه محیط زیست از کشورهای بزرگ شروع شد البته بخشی از مشکلاتی که در منطقه به وجود آمده ناشی از عدم توجه به ساختار طبیعت است.

لاریجانی با اشاره به موضوع وجود ریزگردها در منطقه گفت: نوع مهار آب باعث خشکسالی در عراق شده و همچنین گاهی بی‌توجهی‌ها به محیط زیست باعث تشدید مشکلات زیست محیطی در استان‌های غربی کشور است، منشا گرد و غبار اکثرا به دلیل کم توجهی به محیط زیست در کشورهای همسایه است که برای رفع این مشکل نیاز به اهتمام بین المللی است.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر ضرورت توجه به استانداردهای بین المللی در زمینه محیط زیست افزود: با به وجود آمدن گرد و غبار تلاش‌هایی برای رفع این مشکل شروع می‌شود اما باید پذیرفت که برای رفع این مشکل باید طرح کاملی پیگیری شود.

لاریجانی تصریح کرد: در حدود 6 سال پیش که به عراق سفر داشتم مذاکراتی برای رفع مشکلات محیط زیست انجام شد اما به دلیل اینکه وضعیت عراق به نحوی بود که به این موضوعات توجهی اساسی نمی‌شد.

وی افزود: برای مواجهه صحیح با مسائل محیط زیست باید سطح آگاهی عمومی بالا برود و در این زمینه رادیو و تلویزیون، آموزش و پرورش و همچنین آموزش عالی باید تلاش کنند و از این نکته که در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران رشته‌ای در این زمینه بوجود آمده خوشحالم.

رئیس مجلس تصریح کرد: خشک شدن تالاب ها، وجود ریزگردها در هوا، استفاده ناصحیح از جنگل‌ها و دریاچه‌ها دغدغه‌آمیز بوده و نباید فراموش کرد در حال حاضر حجم فرسایش جنگل‌های کشور بالا بوده، بنابراین باید تلاش کرد از استفاده ناصحیح از منابع طبیعی جلوگیری شود.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: استان‌های مازندران و گیلان دارای ظرفیت‌های توریستی و کشاورزی بالایی هستند اما این موضوعات نباید باعث تخریب مراتع و مزارع پر محصول این مناطق شود و ویلاسازی در جنگل‌ها رشد کند البته می‌توان از زمین‌های کوهپایه‌ای برای ساخت ویلا استفاده کرد.

لاریجانی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر از منابع آبی کشور به درستی استفاده نمی‌شود و از 90 درصد آب‌های موجود به صورت غرق آبی استفاده شده که باید در این زمینه از آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در موضوع مهار آب‌ها و انجام آبیاری تحت فشار افزود: بودجه قابل ملاحظه‌ای برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است اما نباید فراموش کرد تلاش‌ها باید در این زمینه بیشتر صورت گیرد به دلیل اینکه متوسط بارندگی در کشور 250 لیتر بوده و سطح آب زیرزمینی کاهش یافته است.

وی افزود: ضرورت دارد از روش‌های مختلف و صحیح برای انتقال آب به استان‌های مرکزی استفاده کرد تا از رشد مهاجرت در این استان‌ها جلوگیری شود.

لاریجانی با دعوت از متخصصان محیط زیست برای رفع مشکلات زیست محیطی کشور گفت: موضوع محیط زیست کاملا تخصصی بوده و مرکز پژوهش‌های مجلس این آمادگی را دارد که در این زمینه با متخصصان مربوطه همکاری کند.

رئیس مجلس ادامه داد: از شما متخصصان محیط زیست درخواست می‌کنم نتایج کاوش‌هایتان را در اختیار مجلس و نهادهای مربوطه قرار دهید تا زمینه رفع مسائل آب و هوایی فراهم شود.

وی گفت:‌ مجلس با تغییر آئین نامه این اجازه را به متخصصان، بخش خصوصی و نهادهای علمی داده تا در کمیسیون‌های مجلس حضور و تعامل داشته باشند.

رئیس مجلس در پایان یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آمادگی همکاری با تمامی متخصصان محیط زیست برای جلوگیری از تخریب محیط زیست را دارد.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار