مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: نخستین جشنواره برترین‌های تربیت اسلامی شهر تهران فردا با حضور ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در نشست خبری که امروز (یکشنبه) به مناسبت هفته تعزیرات اسلامی در محل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، با اشاره به نامگذاری هشتم اسفند ماه به روز بزرگداشت تربیت اسلامی و امور تربیتی، اظهار کرد: آموزش و پرورش شهر تهران به مناسبت این هفته مجموعه فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی را از دو ماه پیش برنامه ریزی کرده و در هفته‌ی تربیت عرضه خواهد کرد.

وی ادامه داد: ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله این فعالیت‌ها است که همایش آن 5 اسفند ماه برگزار می‌شود.

چهاربند با بیان اینکه هریک از مناطق به تناسب استعداد‌ها و ظرفیت‌های خود موضوعی را در این هفته ارائه می‌کنند، عنوان کرد: نخستین جشنواره‌ی برترین‌های تربیت اسلامی شه تهران فردا با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود. البته در این جشنواره از 238 برگزیده که 180 نفر آن از عوامل داخلی آموزش و پرورش و 58 نفر آن عوامل بیرونی آموزش و پرورش است، تقدیر می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: فلسفه‌ی این جشنواره شناسایی و تجلیل همه‌ی عوامل موثر در امر تربیت اسلامی شهر تهران است و محدود به جامعه‌ی دانش آموزی نمی‌شود.

چهاربند با اشاره به اینکه نخستین پیام این جشنواره این است که با اتمام دوره‌ی تحصیلات رسمی تربیت تمام نمی‌شود، گفت: برخی‌ها معتقدند که تربیت مختص دوره‌ی آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی است، در حالیکه تا لحظه‌ای که انسان زنده است، تربیت تمام نمی‌شود و همه‌ی ما در موقعیت‌های مختلف در حال تربیت شدن هستیم.

وی اضافه کرد: در مدارس تربیت را به معلم، دبیر و مدیر نسبت می‌دهیم، درحالیکه باید به دنبال‌ آن باشیم که چه کسانی زمینه سازی، جهت دهی و هدایت تربیت در جامعه را بر عهده دارند، چرا که می‌توانیم ادعا کنیم همه‌ی نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، اداری و اقتصادی به نوعی در تعامل با شهروندان هستند به تبع در زمینه سازی، جهت دهی، هدایت و تغییر رفتار آنان نقش دارند، بنابراین به نوعی مربی محسوب می‌شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: مدیران، کارگزاران نظام در سطح شهر تهران، پدران و مادران، نویسندگان، ورزشکاران، روزنامه‌ها، مجلات،‌ رسانه ملی به دلیل تاثیری که در هدایت، جهت دهی و شکل گیری و تغییر رفتار فرد دارند، مربی و معلم به شمار می‌آیند. بنابراین اگر با این نگاه به جریان تربیت بنگریم، پیام جشنواره برترین‌های تربیت اسلامی شهر تهران می‌تواند به خوبی منتقل شود.

چهاربند در خصوص آسیب‌های ناشی از عدم وجود انسجام و پیوستگی بین عوامل تربیت اسلامی، گفت: نقش هویت و شکل گیری هویت افراد آسیب مهمی است که این شرایط می‌تواند به دنبال داشته باشد. اگر گهگاهی از بروز آسیب در افراد آگاه می‌شویم، دلیل آن از هم گسیختگی هویت افراد در دوران مختلف زندگی‌شان است. بنابراین به نوعی همه‌ی دستگاه‌ها در شکل گیری هویت افراد سهیم هستند.

وی ادامه داد: هویت فردی و هویت جمعی محصول فرآیند تربیت است که هویت جمعی بعد اجتماعی تربیت اسلامی را شامل می‌شود و فرد را برای زندگی مولد و سالم در جامعه آماده می‌کند و نحوه‌ی تعامل فرد با جامعه و محیطش را می‌سازد. از این رو افرادی که هویت جمعی کاملی ندارند، نمی‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت مساوی با وزارت آموزش و پرورش نیست و این بد سهمی است که باید برای تحقق جامعه‌ی سالم از ذهن‌‌ها پاک شود.

چهاربند ادامه داد: هیچ مجوزی در اسناد بالادستی به وزارت آموزش و پرورش داده نشده که وظایف تربیتی پدر و مادر را بر عهده گیرد، زیرا خانواده نخستین کانون تربیت است، بنابراین نقش خانواده با ورود دانش آموز به مدرسه تمام نمی‌شود، بلکه خانواده متولی اصلی تربیت را بر عهده دارد و وزارت آموزش و پرورش یکی از مولفه‌های تربیت در کنار خانواده به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: اینکه برخی از خانواده‌ها تصور می‌کنند با فرستادن فرزندان خود به مدرسه تکالیف تربیتی از دوش آن‌ها برداشته می‌شود، همان نقطه‌ی آسیب پذیری دانش‌ آموز است، چرا که دانش آموز تنها 6 ساعت از 24 ساعت زندگی خود در مدرسه می‌گذراند و 18 ساعت دیگر در کنار خانواده است و افراد تا زمانی که در موقعیت (زمان و مکان مشخص) قرار دارند، تربیت نیز جریان دارد و وزارت آموزش و پرورش چنین تکلیفی که به نیابت از پدر و مادر تربیت را بر عهده گیرد، در اختیار ندارد.

*خانواده متولی اصلی تربیت دانش آموز است

چهاربند تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادی آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با مجموعه اقدامات و برنامه‌های خود می‌تواند زمینه تکوین مستمر هویت فرد را فراهم کند در حالی که وزارت آموزش و پرورش یکی از مولفه‌های نظام تعلیم و تربیت است و رسانه، خانواده، نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی سایر مولفه‌ها  را تشکیل می دهند.

 
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران عنوان کرد:  آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بیشتر درگیر ساختارها شده و اساساً اجرای این سند را از نقطه خوبی آغاز نکردیم و پیام های سند تحول ساختار 6.3.3 نیست بلکه  تاکید اصلی سند تحول بنیادین در حوزه‌های مسئولیت مشترک نهادهای مختلف در تربیت دانش‌آموزان بود که باید در این زمینه‌ها ساختارسازی کرده و آن را ترویج دهیم.
 
وی در پایان درپاسخ به سوالی مبنی براینکه راهکارهای آموزش و پرورش برای مقابله با فرقه‌های انحرافی  چیست گفت: راهبرد اصلی آموزش و پرورش برای مبارزه با فرقه‌های انحرافی استفاده از مشارکت دانش‌آموزان است و هم اکنون شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزش شکل گرفته که از طریق همسو کردن  و جهت‌دهی آنها به سمت مقابله با تفکرات انحرافی تلاش می‌کنیم تا قدرت خنثی کردن هجمه‌های فرهنگی را میان دانش‌آموزان افزایش داده و در کنار آن دوره‌هایی نیز برای مربیان تربیتی برگزار کنیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار