باشگاه خبرنگاران بررسی می کند:

محاکمه «ضارب شهید خلیلی» در 31 شهریور ماه/ مختومه شده بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی کشور/ حکم محمدرضا رحیمی ابلاغ شد

صدور کیفر خواست فرد هتاک به امام راحل و نظام، آماده کیفرخواست بودن پرونده برخی دیگر از متهمان ترور دادستان زابل، ابلاغ حکم پرونده محمدرضا رحیمی، محاکمه ضارب شهید خلیلی در 31 شهریورماه، مختومه شده بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی کشور و... از مهمترین رویدادهای دستگاه قضا طی شهریور ماه سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، صدور کیفر خواست فرد هتاک به امام راحل و نظام، آماده کیفرخواست بودن پرونده برخی دیگر از متهمان ترور دادستان زابل، ابلاغ حکم پرونده محمدرضا رحیمی، محاکمه ضارب شهید خلیلی در 31 شهریورماه، مختومه شده  بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی کشور و... از مهمترین رویدادهای دستگاه قضا طی شهریور ماه سال گذشته بود.
 
**صدور کیفر خواست فرد هتاک به امام راحل و نظام
 

 
عبدالحسین هراتی در دوره مدیریت حمید میرزاده در دانشگاه آزاد با حکم طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد به سمت مدیرکل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد منصوب شد که پس از افشای مقالات وی با محتوای هتاکی به امام(ره) و نظام اسلامی و همچنین انتقادات شدید رسانه‌ای و دانشجویی، از سمت خود عزل و پرونده ای نیز علیه هراتی در مراجع قضایی تشکیل شد که روند خود را طی می‌کند.
 
وکیل مدافع عبدالحسین هراتی در شهریور ماه سال گذشته درباره این پرونده گفت: کیفرخواست هراتی صادر و پرونده به دادگاه انقلاب ارجاع شده است که منتظر دستور رسیدگی هستیم.
 
**پرونده برخی دیگر از متهمان ترور دادستان زابل آماده کیفرخواست است

شهید "موسی نوری قلعه" به همراه راننده‌اش پانزدهم آبان ماه سال گذشته(1392) هنگام عزیمت به محل کار از سوی افراد ناشناس با شلیک چند گلوله به شهادت رسید و سه نفر از عاملین این ترور 6 اردیبهشت‌ماه سال جاری ساعت 6 صبح در محل وقوع حادثه و با حضور مردم اعدام شدند.
 
 

 
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت پرونده عاملان ترور دادستان زابل گفت: تحقیقات مقدماتی رو به اتمام و پرونده آماده کیفرخواست است.
 
**حکم پرونده "م. ر" ابلاغ شد
 
اوایل صبح  روز( 21 مرداد ماه) یکی از سایت‌های خبری مدعی شده که بر اساس شنیده‌ها "م.ر" به ۵ سال حبس و بازگرداندن مبلغ ۸ و نیم میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است و ظاهرا این حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است  و این در حالی بود که طی همان روز سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از انتشار خبر صدور حکم "م.ر" محکومیت "م.ر" را به موارد فوق تکذیب کرد. 
 


 دادستانی تهران چهاردهم دی ماه سال ۱۳۹۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از "م.ر" تحقیق به عمل آمده و با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تأمین آن، آزاد است، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران در این زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: حکم پرونده "م.ر" صبح امروز از شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به وکیل مدافع وی ابلاغ شد.

 
**آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های خاوری، برادر مه آفرید و هواپیمای آنتونوف
 

محاکمه «ضارب شهید خلیلی» در 31 شهریور ماه/ مختومه شده  بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی کشور/ حکم محمدرضا رحیمی ابلاغ شد


«ناصر سراج» در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بازرسی استان تهران که در 16 شهریور ماه سال گذشته در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد،  آخرین وضعیت پرونده‌های سقوط هواپیمای آنتونوف، فروش اموال مهرگان، پرونده خاوری، فساد در فوتبال و... را تشریح کرد، برای مشاهده خبر اینجا کلیک کنید.
 
**سه هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند

 
در سال۹۱ اجرای موافقتنامه‌های انتقال محکومین از سوی ریاست قوه قضاییه به وزارت دادگستری تفویض شد، ‌هدف از انتقال محکومین به زندان‌های داخل کشور تاکید بر ملاحظات حقوق بشری و انسان دوستانه در راستای بازپروری مجرم برای ورود مجدد به اجتماع است و در حالی‌که مجازات یک امر شخصی است و نباید به خانواده و اطرافیان وی آسیب وارد کند.

 مشاور وزیر دادگستری و سرپرست دفتر ارتباط با امور قوه قضاییه درباره آمار زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های خارج از کشور به باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به آمار موجود قریب به سه هزار ایرانی در خارج از کشور زندانی هستند.
 
**صادق زیباکلام؛به حکم دادگاهم اعتراض کردم/ زندان رفتن را قبول می‌کنم
 
 

در شهریور ماه سال گذشته در مقابل دادگاه انقلاب در حالی که خبرنگاران به منظور پوشش دادگاه مهدی هاشمی در آنجا حضور داشتند ناگهان با صادق زیبا کلام مواجه شدند که در حال ورود به دادگاه بود، وی که محکوم به 18 ماه زندان شده بود درباره حکم خود اینگونه گفت: دادگاه اول حکم 18 ماه زندان برای من صادر کرده که این حکم تعزیری است و من هم به آن اعتراض کرده‌ام و هم‌اکنون در مرحله تجدیدنظر است، یک سال از این 18 ماه به‌ اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام و شش ماه دیگر به‌خاطر توهین به قوه قضاییه است.

**محاکمه «ضارب شهید خلیلی» در 31 شهریور ماه
 
شهید خلیلی 25 تیر ماه سال 1390 در حین بازگشت از هیات، در پی امر به معروف و نهی از منکر از سوی افراد شرور مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد  و ضارب وی در سال 90 دستگیر شد اما به علت مجروحیت این طلبه آمر به معروف، دادگاه دیه جراحت برای ضارب صادر کرد اما اکنون با توجه به شهادتش، موضوع تغییر کرد و پزشکی قانونی در نتیجه بررسی‌های خود دریافت که علت فوت شهید علی خلیلی بی‌ارتباط با حادثه صورت گرفته در سال‌90 نبوده است.
 

«غلامحسین اسماعیلی» در شهریور ماه حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون حقوقی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده ضارب "شهید خلیلی" اظهار داشت: ۳۱ شهریورماه ضارب شهید خلیلی محاکمه می‌شود. 

 
**پرونده ترویج توهین به مقدسات در شبکه‌های اجتماعی در دستورکار

 


در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، هر گونه توهین به مقدسات، معصومین و ائمه اطهار، اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و روسای قوای سه‌گانه عنوان مجرمانه دارد و برای کسانی که خلاف قانون عمل کنند مجازات هم تعیین شده است، در همین زمینه محمدعلی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اشاره به ترویج توهین به مقدسات در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه گفت: هر نوع توهین و اهانت به مقامات مملکتی عنوان مجرمانه دارد.
 
**بیش از 12 هزار پرونده در دیوان عالی کشور مختومه شد

جلوگیری از اطاله دادرسی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تاکید رئیس دستگاه قضا بوده است، این در حالی است که حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی  رئیس دیوان عالی کشور در این زمینه گفت:‌ پرونده‌های زندانی دار در شعب دیوان عالی کشور خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در چند ماهه گذشته که تعداد پرونده‌های زندانی دار ۱۰۶۰ فقره بوده هم اکنون به ۶۳۴ فقره کاهش یافته است.
 
**احضار مرتضوی به دادگاه تا رد تمامی اتهامات توسط وی
 
رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی پرونده‌های مختلفی در دستگاه قضایی دارد که یکی از این پرونده‌ها، پرونده تخلفات وی در زمان ریاست بر سازمان تامین اجتماعی است، «مصطفی ترک همدانی»وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی گفت: نوبت رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی دهم شهریور ماه اعلام و وقت رسیدگی به این پرونده از سوی شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت به وکلای شکات و متهم ردیف اول به صورت کتبی اعلام شده است.
 

 
سعید مرتضوی در دادگاه حاضر شد و گفت: همه اتهامات انتسابی به خود در پرونده‌های تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، شکایت فاضل لاریجانی و شکایات وکلای پالیزدار را رد می‌کنم و هیچ کدام از این اتهامات را قبول ندارم.
 
**پدر علم حقوق ایران درگذشت
 

 
یازدهم شهریور ماه ناصر کاتوزیان پدر علم حقوق ایران در سن هشتاد و هفت سالگی بر اثر ذات‌الریه در گذشت.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار