رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای در میزگرد هسته‌ای تجربه تلخ اعتماد گفت: برخورد آمریکا در روند مذاکرات کاملاً تحریم محور است و آن‌ها برای سی سال آینده نیز برنامه تحریم را دنبال می‌کنند.

انرژی هسته‌ای باعث شکوفایی کشور در رشته‌های مختلف شد

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، «فریدون عباسی» رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در میزگرد هسته‌ای با عنوان تجربه تلخ اعتماد که به بهانه یازدهمین سال توافق بروکسل به همت بسیج دانشگاه تهران برگزار شد، در خصوص روند توافقات هسته‌ای از سال 1382 تاکنون گفت: در چهارم اسفند ماه 82 توافق بروکسل رخ داد که در اصل پیشروی سه کشور اروپایی بود.

عباسی ضمن بیان تعهدات ایران در این توافقنامه گفت: تعهدات ایران در این توافقنامه استمرار تعهدات ناشی از موافق‌نامه بروکسل تعلیق مونتاژ سانتریفیوژها، تعلیق آزمایش سانتریفوژها، تعلیق ساخت داخلی قطعات داخلی سانتریفیوژها و همچنین تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی در همه تأسیسات موجود در کشور بود.

وی اضافه کرد: در مقابل تعهدات سه اروپایی در توافق‌نامه بروکسل شامل تلاش این سه کشور برای شناسایی فعالیت‌های ایران در جلسه عادی شورای حکام همچنین تلاش‌های آن‌ها برای این مهم که مدیرکل آژانس در گزارش خود به شورای حکام در صورت صلاح‌دید مطابق سیره توافق‌نامه در سازمان عمل کند و دست آخر انجام تعهدات ایران راه را برای گفتگو با این کشور با هدف رسیدن در مورد تولید برق هسته‌ای انبار کند.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای با بیان این که در 25 اسفند ماه 82 کشور ما با تمایل بیشتر اروپا مواجه شد و نتیجه آن تصویب سومین قطع‌نامه شورای حکام علیه ایران به پیشنهاد سه کشور اروپایی بود، به دنبال این اتفاق اول خرداد 83 از سمت طرف ایرانی اظهارنامه‌ای شامل 1300 صفحه از فعالیت‌های هسته‌ای کشور به آژانس ارائه شد و طی این اظهارنامه فعالیت‌های ده سال اخیر کشور به آژانس ارائه شد و در ازای این اقدام ایران در 29 خرداد ماه 83 چهارمین قطع‌نامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

عباسی درادامه این روند تصریح کرد: 28 شهریور ماه 83 پنجمین قطع‌نامه شورای حکام به پیشنهاد سه کشور اروپایی طرف مذاکره کننده بر علیه ایران تصویب رسید و در ششم آبان 83 با هشدارهای مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام در خصوص تصویب قطع‌نامه‌های مکرر بر علیه ایران در جمع کارگزاران نظام مواجه می‌شویم.

وی با بیان فواید انرژی هسته‌ای برای کشور اظهار داشت: آنچه از رفتار تیم مذاکره کننده برمی‌آید هسته‌ای جز دردسر برای کشور چیزی در بر نداشته است و این موضوع با جمله مشهور رئیس جمهور شروع شدکه سانتریفیوژ بچرخد و چرخ زندگی مردم هم بچرخد.

** انرژی هسته‌ای موجب ایجاد امکانات در روستاهای اطراف خود شده است

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای اضافه کرد: من در پاسخ به این ادعای یکی از اساتید دانشگاه که اظهار کرده است هسته‌ای به دست مردم یک لیوان آب هم نداده است، می‌‌گویم کارخانه‌های هسته‌ای نه تنها موجب آبرسانی و لوله‌کشی آب به 5، 6 روستای اطراف خود شده است بلکه موجب آسفالت خیابان‌های اطراف آن روستاها و همچنین برخورداری اهالی آن روستاها از امکانات بسیاری شده است که شما ظاهراً از آن بی‌خبرید.

عباسی خطاب به این اساتید گفت: همه چیز که مربوط به تهران نیست بسیاری از کارمندان کارخانه‌های هسته‌ای در همین روستاها ساکنند و خود آن‌ها و خانواده‌هایشان نیازمند امکانات و تجهیزات به روز هستند.

وی اضافه کرد: مثلاً رشته من هسته‌ای است آیا مجاز هستم تاریخ و فلسفه را که رشته تحصیلی شماست زیر سوال ببرم؟

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به این که در دولت فعلی تعداد تحصیل کرده‌هایی که از آمریکا مدرک خود را اخذ کرده‌اند بیش از افرادی است که در دولت اوباما در آمریکا مدرک خود را دریافت نموده‌اند، گفت: علت آن در خوش‌بینانه ترین حالت آن است که به علت عدم پیشرفت در کشور آن‌ها مجبور بوده‌اند برای تحصیل به آمریکا مهاجرت کنند، آیا اشکالی دارد امروز دانشجوی ما در کشورمان خودمان حول پروژه‌های مهم و تعیین کننده پیش رود و در همین کشور به تحصیل علم بپردازد.

** انرژی هسته‌ای باعث شکوفایی کشور در رشته‌های مختلف شد

عباسی اضافه کرد: انرژی هسته‌ای باعث شکوفایی و رشد علم در رشته‌های مختلف شده است و ما غیر از اجماع نخبگانی و اغنای افکار عمومی در مقوله انرژی هسته‌ای راه دیگری نداریم و برای دست‌یابی به این هدف در اواخر دولت دهم به این نتیجه رسیدیم که از صاحب‌نظران در علوم مختلف دعوت کنیم تا مسئله هسته‌ای را به بحث و واکاوی بگذارند و حاصل آن بحث‌ها در دانشگاه‌ها مطرح شود و منجر به اغنای افکار عمومی شود، اما متأسفانه اولین اقدامی در دولت فعلی در این خصوص رخ داد، جمع کردن این طرح بود.

وی در ادامه گریزی به مسئله راکتورها زد و گفت: یکی از اساتید دانشگاه  راکتور اراک را با راکتور چرنوبیل مقایسه کرده بود که این مقایسه بیانگر آن است که ایشان احتمالاً وقت مطالعه نداشته زیرا این دو راکتور قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای مهم‌ترین دستاورد راکتور اراک را اتکاء به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: خوش فکری شخص آقای آقازاده که آن زمان رئیس سازمان انرژی هسته‌ای بود، سبب شد به بخش خصوصی اعتماد شده و از آن‌ها بخواهند حساس‌ترین بخش راکتور اراک را در داخل بسازند.

وی در ادامه یادآور شد: ما طی 8 سال دولت نهم و دهم هیچ مورد اختلافی با مامورین آژانس نداشتیم و در پاره‌ای از موارد اطلاعات را پس از آن که جنس مورد نظر به کشور وارد می‌شد (به دلایل تحریم) به آژانس ارائه می‌دادیم.

عباسی با اشاره به روند مذاکرات در دولت دهم افزود: در روند مذاکرات در آن زمان طرف مقابل مذاکره کننده ایران را تحقیر کرد که مگر شما می‌توانید غنی‌سازی 20 درصد داشته باشید و دانشمندان جوان ما این کار را تنها در ظرف 18 ماه انجام دادند و در این مسیر بنا به گفته مقام معظم رهبری با سرلوحه قرار دادن مدیریت جهادی، جمله ما می‌توانیم را از حرف و سخن به عمل تبدیل کردند. در مقابل این سطح از فعالیت و تولید تفکری به نام "تفکری تکنوکرات" یا "تفکر ترس" وجود داشت. ترس از این که این سطح از غنی‌سازی آلودگی تولید می‌کند موجب آتش سوزی می‌شود و... اما جوانان و دانشمندان غیور کشور به تمام این سوالات پاسخ دادند.

وی نماد عملی شدن این پروژه‌های راهبردی را سرریز شدن دانش و فناوری در زندگی مردم عنوان کرد و گفت: تولید برق و همچنین تولید پرتوها در زندگی مردم نقش قابل توجهی خواهد داشت که از دستاوردهای انرژی هسته‌ای است.

** ایران مقام دوم قوی‌ترین تیم کارشناسی در آژانس بین‌المللی طی سال 90 شد

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای در ادامه بیان دستاوردهای انرژی هسته‌ای در دولت قبل اضافه کرد: در سال 90 ما به قوی‌ترین تیم کارشناسی در آژانس بین‌المللی تبدیل شدیم یعنی مقام دوم را پس از ایالات متحده به خود اختصاص دادیم. اما در حال حاضر با تفکری مواجهیم که پذیرفته است امریکا یک ابرقدرت جهانی است و یکتاز عرصه‌های بین‌المللی است. من سوال می‌کنم آیا جمهوری اسلامی که در سال 57 با دست خالی و تنها با توسل به غیرت مردم خود آمریکایی‌ها را شکست داد،‌ قدرت نیست؟

وی افزود: در زمان 8 سال دفاع مقدس وقتی امام خمینی (ره) فرمود جنگ رحمت است عده‌ای تعجب کردند و امروز آشکار شده که این رحمت یعنی تربیت مدیرانی که از سال‌های جنگ برآمده‌اند.

عباسی با تأکید بر این که تمایل به غرب تفکری است که در بین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب وجود دارد، تصریح کرد: تلاش اصلی ما این است که این تفکر را از بین ببریم زیرا ثابت کرده‌ایم که در دانشگاه‌های خود قدرت تربیت انسان‌های مستقل، پویا و دانشمند را داریم.

وی با بیان این که ما سطح مذاکرات را در سال‌های گذشته با غنی‌سازی 20 درصد بالا بردیم، عنوان کرد: در حال حاضر می‌توانیم سطح مذاکرات را تا سطح 50، 60 درصد بالا ببریم ضمن این که در این اقدام به دنبال نشان دادن فناوری خود به جهانیانیم.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای با تأکید بر توان و عِرق ملی تصریح کرد: ما در سال‌های پس از انقلاب جهت اعزام دانشجو به خارج را معکوس کردیم و این به معنی آن است که توانمندی صدور فرهنگ انقلاب را نیز به جهانیان داریم.

** تحریم‌های نفتی برای کشور نعمت بود

عباسی با بیان این که ما در دولت قبل در برخورد با مسئله هسته‌ای افراطی‌ برخورد نمی‌کردیم گفت: ما معتقد بودیم فیتیله هسته‌ای را پس از رفع نیازها باید پایین کشید، نکته دیگر در این خصوص آن بود که ما وظیفه خود می‌دانستیم که مهندسی عمومی را برای اشاعه و اعتماد بخش خصوصی تقویت کنیم زیرا معتقد بودیم تحریم‌های نفتی برای ما نعمت بود چون باعث شد وزارت نفت به جای خرید از کشورهای خارجی به سمت محصولات داخلی روی آورد.

وی در پایان خطاب به تیم مذاکره کننده و مسئولین دولت یازدهم نکاتی را ذکر کرد و گفت:‌ اول آن که مراقب باشید تا خود را سپر بلای آمریکا نکنید، دوم این که مراقب ادراک طرف مقابل در سر میز مذاکره از درون ما باشید، زیرا این امر از اهمیت بالایی برخوردار است چون پذیرش شمشیر بالای سر بسیار خطرناک است و تیم مذاکره کننده باید احتیاط کند تا شمشیر آمریکا را به هیچ عنوان بالای سر خود نپذیرد.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته‌ای نکته بعدی را راهبرد تحریم عنوان کرد و گفت: برخورد آمریکا در روند مذاکرات کاملاً تحریم محور است و آن‌ها برای سی سال آینده نیز برنامه تحریم را دنبال می‌کنند و از تیم مذاکره کننده تقاضا می‌کنم قدری حرف بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری را گوش کنند زیرا این سخنان عقبه کاربردی و انقلابی دارد و آگاه باشند که دفاع از حقوق ملت ایران فرصتی است که در اختیار آنان قرار داده شد و به عنوان پیشنهادی برادرانه به آن‌ها عنوان می‌کنم که هر چه در دولت قبل در زمینه هسته‌ای انجام شد، الزاماً اقداماتی اشتباه و نسنجیده نبوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار