شورایاری ها به عنوان حلقه واسط شهروندان با شورای اسلامی شهر تهران عمل کرده و می توانند سطح تعامل مردم با شورای شهر و مدیریت شهری را افزایش داده و تلاش های این 2 نهاد را به مردم منعکس نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مجید ابهری  آسیب شناس علوم اجتماعی  در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها، با بیان اینکه شورایاران بهترین افراد برای شناسایی مشکلات محلات هستند، اظهار داشت: از آنجا که اعضای شورایاری ها از میان معتمدان محلی، نخبگان و افراد سرشناس محلات انتخاب می شوند، با مشکلات و گرفتاری های محلی به خوبی آشنا بوده و می توانند اینگونه محدودیت ها را به شورا و مدیریت شهری منعکس نموده و تا حل کامل مشکلات، نظارت و پیگیری خود را اعمال کنند.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به نو و تازه بودن نهاد شورایاری در دوره های گذشته، بسیاری از افراد در محله های مختلف علاقه ای به حضور در این نهاد نداشتند و شورایاری ها را یک نهاد تشریفاتی یا تجملاتی تلقی می کردند. با گذشت زمان و آشکار شدن جایگاه واقعی شورایاری ها، مخصوصا در ارتباط با سراهای محله، خانه های سلامت و برنامه های مورد نیاز مردم و محلات در اینگونه اماکن، شورایاری ها رفته رفته جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مردم نیز با احساس مسئولیت پذیری نسبت به مشارکت در شورایاری ها رغبت بیشتری پیدا کردند تا امروز شورایاری ها به واسطه نکات مطرح شده نتوانند صد در صد توقعات شورای شهر و مدیریت شهری را برآورده کنند.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار امیدواری کرد: شورایاری های در آینده با عنایت به سوابق و تمهیدات بیشتری که انجام شده، می توانند جایگاه واقعی تری پیدا کرده و در رفع مشکلات شهری در ابعاد مختلف فعالیت نمایند.
این آسیب شناس علوم اجتماعی توصیه ای نیز به شورایاران دوره چهارم داشت و افزود: شورایاری ها می توانند با ایجاد مراکز آموزشی در مساجد و سراهای محله در تفکیک پسماند و مدیریت جمع آوری آن نقش مهمی ایفا کنند. چراکه زباله امروزه یکی از مشکلات اصلی شهر ماست. از سوی دیگر نیز می توان در مورد ورزش های عمومی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و بعضی از بیماری ها، شورایاران می توانند نقش نظارتی و عملیاتی موثری ایفا کنند.

ابهری در بخش پایانی اظهارات خود به نقاط ضعف فعایت شورایاران در دوره های گذشته اشاره کرد و گفت: نقطه ضعف شورایاران تنها نو و ناشناخته بودن این نهاد در محلات است و باید شورای شهر مخصوصا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، کمیسیون محیط زیست و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همراه با سازمان فرهنگی هنری یک کارگروه تخصصی تشکیل داده و با بهره گیری از امکانات ستاد ساماندهی تشکل های مردمی وابسته به شورای شهر تهران، وظایف اصلی خود را شناسایی و تمرین نمایند تا بتوانند به عنوان ابزار کمکی در خدمت شهروندان باشند و با بهره گیری از نیرو و تخصص و تجربه همشهریان، شهر تهران را به یک شهر نمونه و کلان شهر اسلامی ایرانی مبدل کنند.
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: شورایاری ، مشکلات ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار