رئیس جمهور مصر گفت که روابط ما با عربستان سعودی مبتنی بر امنیت و ثبات منطقه است و ما مواضع ملک سلمان را فراموش نخواهیم کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر  در گفتگو با روزنامه الشرق الأوسط اعلام کرد که روابط مصر با عربستان سعودی مبتنی بر امنیت و ثبات منطقه است و مسئولان دوکشور از زمان  ملک عبدالعزیز این مسأله را درک نموده و  براهمیت آن و ضرورت توجه به آن با یکدیگر توافق داشتند.

وی در گفتگو با روزنامه الشرق الأوسط در دفتر خود در قاهره  در ارتباط با روابط مصر با کشور های خلیج فارس گفت: ما چهار عنصر مهم در روابطمان با کشورهای خلیج فارس داریم اول  این است که  مسیر امنیت منطقه ای مصر از کشورهای خلیج فارس می گذرد  دوم این که امنیت  خلیج فارس خط قرمز ماست و محور سوم  پیرامون فاصله ریلی است که قبلا در مورد آن صحبت کردم و  و چهارم ایجاد یک نیروی عربی مشترک  است.

وی در گقتگو با این روزنامه همچنین گفت: " مصر مواضع ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم الحرمین الشریفین را از زمان جنگ سه جانبه ارتش و نیز مواضع حمایتی وی از مصر در  جنگ اکتبر 1973 را فراموش نمی‌کند."

وی گفت: مصر علاقه مند تکمیل روند روابط ویژه با پادشاه عربستان سعودی است.

عبدالفتاح السیسی همچنین اعلام کرد که سقوط  مصر، سقوط سقوط کامل یک منطقه برای دست کم 50 سال خواهد بود و حال که مصری‌ها توانسته اند اوضاع سیاسی را در کشورشان تغییر دهند و به گامهای دموکراتیک منقل شوند،  باید 90 میلیون مصری هزینه اقتصادی و امنیتی را نیز متحمل شوند.

وی همچنین اعلام کرد که کشور مصر بدون همبستگی عربستان و امارات و کویت قادر به پایداری امنیتی نبود.

وی  درباره تشکیل  بک نیروی عربی برای مبارزه با تروریسم نیز گفت که مشتاق است تا یک تحرک اجتماعی ایجاد شود و اعلام کرد که منظور من ایجاد یک نقش عربی مشترک است که محدود به نقش عربستان و مصر و امارات نمی‌گردد.

وی گفت: ما با برادرانمان درباره ایجاد یک نیروی عربی مشترک در حال مشاوره هستیم.

عبدالفتاح السیسی همچنین اعلام کرد که سقوط  مصر، سقوط کامل یک منطقه برای دست کم 50 سال خواهد بود و حال که  مصری‌ها توانسته اند اوضاع سیاسی  را در کشورشان  تغییر دهند و به گامهای دموکراتیک منقل شوند، باید 90 میلیون مصری هزینه اقتصادی و امنیتی را نیز متحمل شوند.

وی همچنین اعلام کرد که کشور مصر بدون همبستگی عربستان و امارات و کویت قادر به پایداری امنیتی نبود.

وی همچنین درباره تشکیل  بک نیروی عربی برای مبارزه با تروریسم نیز گفت که وی مشتاق است تا یک تحرک اجتماعی ایجاد شود و اعلام کرد که منظور من ایجاد یک نقش عربی مشترک است که  محدود به نقش عربستان و مصر و امارات نمی گردد.

وی گفت: ما با برادرانمان درباره ایجاد یک نیروی عربی مشترک در حال مشاوره هستیم.

وی در پاسخ به سوال پیرامون بازگشت اخوان المسلمین به  صحنه مصر دوباره نیز گفت: این سوال  را باید از مصری ها و افکار عمومی در مصر پرسید و آنچه را که  آنها راضی باشند و با آن موافقت نمایند را من فورا اجرا می نمایم. اما یک حالت خشم و رنجشی از سوی مصری از آنها ( اخوان المسلمین) وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال پیرامون نابودی داعش نیز گفت: پاسخ به این سوال  از طریق یکپارچگی ما و اینکه این مساله اولین گام برای نابودی تروریسم است صورت می پذیرد و یکپارچگی به معنای هماهنگی و همکاری  همه جانبه در تمامی زمینه‌هاست.

وی گفت: ما دارای قدرت برای تشکیل نیرویی هستیم که حامل این پیام باشد که در زمانی که ما بایکدیگر هستیم تروریست‌ها نمی توانند به ما ضرری وارد سازند مگر اینکه ما  متفرق گشته و  یکپارچگی مان را از دست دهیم.

 السیسی همچنین درباره بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه  واقعا مساله‌ای پیچیده است و نظرات و مختلفی به منظور بررسی این مساله ،که 4 سال ادامه داشته، وجود دارد. ما از ابتدا گفتیم که  دیدگاه ما جستجوی راه حل سیاسی  مسالمت آمیز و حفظ یکپارچگی و حاکمیت سرزمین های سوریه است؛ اما راه حلی که مبتنی بر راه‌های مسلحانه باشد آیا بی طرفی محسوب می گردد؟

وی درپاسخ به ادعاء خبرنگار الشرق الاوسط در خصوص اینکه تمامی جهان مخالف ماندن "بشار اسد" هستند نیز گفت: میان بررسی یک راه حل و ادامه بحران تفاوت وجود دارد، و معنای راه حل سیاسی مسالمت آمیز به معنای حل مساله به  نفع یک طرف واحد نیست، بلکه به نفع همه طرفهاست، یعنی هم معارضان و هم نظام برای بررسی راه حل واقعی و پس از آن شروع به بررسی پرونده‌های خطرناک‌تری که امنیت ملت‌های عربی را با خطر مواجه ساخته انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا توافقی با معارضان سوری برای اجرایی شدن این دیدگاه وجود دارد نیز گفت: ما با همگان پیرامون راه حل سیاسی مسالمت آمیز  مشاوره می کنیم ، ما با کشورهای حوزه خلیج فارس و مخالفان گفتگو می‌کنیم و هیچ کاری را به تنهایی انجام نخواهیم داد.

السیسی همچنین درباره بحران یمن نیز گفت:  با صراحت تمام می توانم بگویم که بحران یمن سبب نشده تا تمامی ما به آن اهتمام ورزیم و همگی ما همکاری دررابطه با بحران یمن را به تأخیر انداخته ایم.

سیسی در رابطه با  رابطه مصر با  مسکو نیز گفت:  روابط خارجی مصر  پس از 30 ژانویه (که طی آن مرسی برکنار شد)  روابط  متوازنی با همگان داشته ایم. و این طور نبوده است که به نفع یک طرف به طرفی متمایل شویم؛ بگذارید بطور واضح و شفاف بگویم که روابط ما با  آمریکا  راهبردی است و ما در مصر  از همگان استقبال می کنیم و این نشانگر ارزش مصر است که از همگان با این گرمی که می‌گویید، استقبال می کند.

وی همچنین در پاسخ به  این سوال که  روابط شما با  واشنگتن  دارای تحولات و تنش هایی از 30 ژوئن بوده است و این روابط امروز به کجا رسیده است، گفت: ما مشتاق هستیم تا  روابط  طبیعی و عادی با تمامی کشورهای جهان داشته باشیم و مشتاق هستیم تا شرایط سختی  که مصر با آن مواجه بوده است را توضیح دهیم؛ اما این معقولانه نیست که دیدگاه آمریکا نسبت به مصر  طبق آنچه که سابقا وجود داشت ادامه پیدا کند؛ اما می توان گفت که  یک دیدگاه جدید مثبتی  نسبت به  آنچه در مصر رخ داده بوجود آمده است.

سیسی  همچنین در پاسخ به اینکه  آینده جهان عرب را چگونه خواهید دید نیز گفت: جهان عرب  در ضعیف ترین حالت و  در خطر می باشد و  بر پیکر جهان عرب جراحت هایی وارد شده است؛ من امیدوارم  که تمامی  کشورهای عربی  به نیرویی  که داشتند بازگردند؛ امیدوارم  یمن و عراق و سوریه  و لیبی  و تمامی کشورها به اوضاعی که داشتند بتوانند بازگردند تا  ما بتوانیم حلقه جدیدی  از کار و همکاری مشترک عربی  ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: خلیج ، فارس ، یمن ، السیسی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار