رئيس سازمان توسعه تجارت با تاکيد بر ضرورت ساماندهي نظام تعرفه اي کشور گفت: براي ورود موفق به تجارت جهاني بايد قدرت رقابت پذيري کالاهاي ايراني را تقويت کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ولي اله افخمي راد افزود : هزينه توليد بايد كاهش يابد تا خود را براي عضويت موثر در سازمان تجارت جهاني هم اماده كنيم.

وي ميانگين تعرفه واردات کالاهاي صنعتي به ترکيه را  5.5 درصد و ميانگين تعرفه کالاهاي صنعتي به ايران با گروه کالايي 10 را 27 درصد اعلام كرد و گفت: تعرفه ترجيحي با تركيه تمرين خوبي براي سنجش امادگي عضويت در سازمان تجارت جهاني است.

افخمي‌راد گفت : روند اجراي اين تعرفه ترجيحي به طور مستمر ارزيابي مي شود و تا بهار اينده برخي بررسي ها اعلام خواهد شد و هر ماه در ايران يا تركيه نشست هايي در اين باره برگزار مي شود.

وي افزود : در حال حاضر تعرفه واردات کالاهاي صنعتي به ترکيه به طور ميانگين 5.5 درصد است و تعرفه کشور ما در اين بخش بالاست و در اين باره تعرفه ترجيحي اهميتي ندارد و بيشتر در بخش محصولات كشاورزي و صنايع غذايي به اين تعرفه ها نياز داريم.

افخمي راد اظهار داشت : عمده پوشاك به صورت قاچاق وارد مي شود و حتي کاهش 40 درصدي تعرفه  بازهم انگيزه قاچاق را حذف نمي کند.

وي افزود : تعرفه صنعت پوشاک كه در گروه کالايي 10 قرار دارد به 200 درصد مي رسد اما
هيچ کسي به صورت رسمي پوشاک وارد نمي کند و عمده ان قاچاق است و با برقراري تجارت ترجيحي به ترکيه 40 درصد تخفيف داديم و با تعرفه 120 درصد وارد مي‌شود و همچنان بالاست.

افخمي راد تصريح كرد : وقتي تعرفه واردات لباس ترکيه‌اي 120 درصد است توليدکننده ما نبايد نگران باشد چون تعرفه همچنان بالاست و  توافق‌هاي تجارت ترجيحي مي‌تواند به رونق توليد داخلي هم كمك كند.

اين موافقتنامه علاوه بر رفع محدوديت صادرات محصولات كشاورزي و رفع موانع غيرتعرفه اي 
 حمايت از صنايع داخلي از جمله پوشاك را با نرخ تعرفه 120درصد در نظر دارد و اميدواريم با تجارت برد - برد به رقم 30 ميليارد دلار تجارت با تركيه برسيم.

افخمي راد گفت : تراز تجارت با تركيه با نفت به نفع ايران و با كالاهاي غير نفتي به نفع تركيه است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تجارت ، خارجی ، رقابتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار