به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ شهرام آدمنژاد معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به نتایج نخستین همایش سیستمهای هوشمند جادهای اظهار داشت: 250 مقاله در قالب سخنرانی، پوستر الکترونیک و چاپ ارائه شد.
وی در ادامه افزود: 9 کارگاه آموزشی و تجربی و 109 مقاله در حوزه مدیریت هوشمند ایمنی و ترافیک ارائه شد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: در حال حاضر خودروهایی که بار غیرمجاز از نظر وزن کم میکنند باید در مبدأ و در طول مسیر کنترل شوند که در این همایش پیشنهاد شد حدود 40 میلیون تومان اطلاعات وزنی ناوگان را در مبدا بگیریم.
آدمنژاد گفت: به زودی بدون وزن ناوگان اجازه تردد در جادههای کشور صادر نمیشود تا رویه جاده آسیب نبیند.
وی در ادامه با اشاره به اینک تاکنون تقسیمبندی حملونقل درون شهری و برون شهری بوده است گفت: درون شهری وزارت کشور، شهرداریها و برون شهری وزارت راه و سازمان راهداری متولی است که در تقسیمبندیها با سازمان تقسیمبندی میشود و در تصادفات هم همین تفکیک وجود دارد فارغ از اینکه ویژگیهای تردد متفاوت است.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در ادامه تصریح کرد: در همایش مذکور مطرح شد که باید سرعت در نواحی مسکونی مدیریت شود تا این موضوع برای عابران پیاده مشکل ایجاد نکند.
آدمنژاد اظهار داشت: انجمن ATS ایران توسط بخش خصوصی ایجاد میشود که این موضوع مربوط به سیستمهای هوشمند جادهای است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 200 دستگاه ثبت تخلف و 400 دوربین در شبکههای شریانی کشور در حال فعالیت است و کار کنترل سرعت را انجام میدهد گفت: در جاهایی که دوربین نصب شده میانگین سرعت 7 کیلومتر بر ساعت از سرعت مجاز کمتر شده است این موضوع میتواند سیستم سرعت را مدیریت کند .
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای توضیح داد: تا 30 سال آینده 34 هزار کیلومتر شبکه شریانی مجهز به دوربینهای ثبت سرعت و تخلف میشود و تاکنون نزدیک به 2 میلیون برگ جریمه به درب خانهها ارسال شده است.
آدمنژاد در ادامه افزود: تا سال گذشته 16 دستگاه VIM به بهره برداری رسیده بود و تا پایان امسال نیز 18 دستگاه در شبکههای شریانی کشور مجهز میشود و در سال آینده نیز 35 دستگاه VIM راهاندازی میشود که مجموع این دستگاهها به بیش از 60 دستگاه میرسد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 90 هزار تردد حمل بار در کشور وجود دارد که از این میزان تعدادی که تخمین زده میشود به دستگاه مسئول هدایت میشود و در صورتی که وزن آنها غیرمجاز باشد تمامی بارهای آنها تخلیه میگردد.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با توجه به اینکه بخشنامهای توسط هیأت وزیران در خصوص پیمایش سوخت به ناوگان حملونقل جادهای ابلاغ شده است گفت: از اردیبهشت ماه سال آینده تمامی سوخت ناوگان حملونقل جادهای توسط پیمایش توزیع میشود و ناوگان حملونقل به اندازه مسیری که طی میکند سوخت تحویل میگیرد.
آدمنژاد در ادامه اظهار داشت: این مصوبه شامل چند مطلب است که عبارت است از اینکه تا شهریور ماه سال 95 تمامی ناوگان حملونقل عمومی به سیستمهای نصب کنترل (GPS) متصل میشود و بر اساس مسافتی که طی میکنند سوخت برای آنها تعیین میشود.
وی افزود: بعد از پایش دیتای GPS به شرکت نفت منتقل میشود و با توجه به تفاهمنامهای که منعقد کردهایم سوخت و سهمیه هر ناوگان تأمین میگردد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این سوخت عادلانه توزیع نمیگردد گفت: در حمل ونقل برون شهری مصوبهای به نام بارنامه داریم که برای آن پایلوتی تهیه شده است و از اردیبهشت ماه سال آینده در حوزه حمل ونقل جادهای توزیع سوخت بر اساس بارنامه صورت وضعیت و SMR صادر میشود.
آدم نژاد در ادامه توضیح داد: جلسات متعددی با تشکلهای صنفی برگزار شده و اولین اقدامی که انجام دادیم آن است که با برنامهریزیهای قبلی میزان طبقهبندی و مصرف را مشخص کنیم و میزان مصرف کل از میزان مصرف فعلی بیشتر نشود.
همچنین کمیته پاسخگویی نیز تشکیل دادهایم که در این کمیته تمامی مشکلات و مسائل پاسخ داده میشود.
وی یادآور شد: از اردیبهشت ماه سال آینده این سهمیهها به صورت اعتباری واریز میشود و از خرداد ماه این توزیع بر اساس پیمایش انجام میشود.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای در ادامه توضیح داد: به رانندگانی که در خصوص ارائه بارنامه تخلف میکنند سوخت یارانهای واریز نمیشود همچنین یک سامانه پیامکی راهاندازی شده که پس از دریافت بارنامه اس ام اس از مبدأ به راننده ارائه و تا مقصد نیز پیگیری میشود.
آدمنژاد در ادامه اظهار داشت: کسانی که بارنامه صوری تهیه میکنند باید مالیات و عوارض نیز پرداخت کنند بنابراین همین موضوع باعث شده انگیزه رانندگان برای راهاندازی بارنامه صوری کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: سوخت ارائه شده به رانندگان بر اساس پیمایش شارژ میشود و هر چقدر بیشتر مصرف کند بیشتر نیز سوخت دریافت میکند و در این موضوع شرایط آب و هوا و وضعیت کامیونها نیز محاسبه می شود.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای نیز در ادامه به سامانه 141.ir اشاره کرد و گفت: این سامانه امسال به مشکلات بسیاری روبرو بوده و خوشبختانه توانستیم امسال آن را تکمیل کنیم.
آدمنژاد در ادامه افزود: هفته آینده شبکه اصلی مدیریت جادهها افتتاح می شود و مسافران می توانند تصاویر لحظه به لحظه آن را مشاده کنند.
وی با اشاره به اینکه 80 هزار کیلومتر راه غیرروستایی داریم گفت: 34 هزار و 60 کیلومتر راه شریانی در کشور وجود دارد و برای ارائه خدمات و تأسیس مجتمعهای رفاهی تاکنون 550 مجتمع را راه اندازی کرده ایم.
آدمنژاد با اشاره به اینکه دو مشکل عمده برای افتتاح مجتمعهای رفاهی وجود دارد گفت: عدم تأمین اقتصاد مالی ونداشتن سود کافی برای سرمایهگذاران از جمله عوامل کاهش راهاندازی مجتمعهای رفاهی در جاده ها به شمار میرود گفت: متأسفانه بروکراسی بسیار طولانی برای گرفتن مجوز مجتمعها وجود دارد و سرمایهگذاران باید از 17 ارگان استعلام بگیرند که با رایزنیهای انجام شده و تفاهمنامههای صورت گرفته با سایر کمیسیونها میزان مجوزها را برای سرمایهگذاران کاهش دادهایم.
وی یادآور شد : متوسط تأمین مجوز از نیمه اول امسال هفت ماه بود که در حال حاضر آن را کاهش دادهایم و سعی خواهیم کرد تا سال آینده 200 مجتمع رفاهی را افتتاح کنیم و برای ایجاد ایمنی در جادهها باید یک پکیج ایمنی ایجاد شود که امیدواریم در سال 94 به این رکورد مهم دست پیدا کنیم.
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با اشاره به اینکه در حال حاضر سعی کردهایم تمامی تردد شمارها تبدیل به آن لاین شود گفت: از سال 1379 تاکنون هزار و 140 دستگاه تردد شمار نصب کردهایم که برخی از آنها تجدید راهاندازی شدهاند و تا پایان امسال میزان آنها به هزار و 440 دستگاه میرسد.
آدمنژاد در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر هیچ جاده شریانی در کشور وجود ندارد که آمار آن را نداشته باشیم.
وی در ادامه اظهار داشت: 400 دوربین ثبت تخلف در جادهها داریم و 638 دستگاه دوربین نظارت تصویری نیز در جادهها نصب شده که پایش آنها نیز انجام شده است و امسال هیچ دوربین نظارتی به جادهها اضافه نخواهیم کرد مگر در مسیر گردنههای خاص.
انتهای پیام/