تحقیقات بیانگر این مسئله است که افرادی که به انواع مخدر اعتیاد پیدا کرده‌اند، اغلب اولین تجربه شان را در دوران نوجوانی کسب کرده بودند وبه تدریج اعتیاد آنان ،از حالت تفریح خارج شده وبا تکرار وزیاد شدن میزان مصرف ،معتاد شده اند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه سن نوجوانی 14تا 16 سال بیشترین سنی است که مواد مخدر مصرف می شود، گفت: دلیل مصرف در این سنین کنجکاوی است ودر اعتیاد جوانان اگرچه نقش خانواده در هر حال مهم است اما بیشترین عامل اعتیاد این گروه سنی فشار همسالان ودسترس بودن مواد است.

الهه ثقفی بیشترین مواد مصرفی را توسط نوجوانان، جوانان و زنان حشیش، شیشه، تریاک و شیره می‌داند و می‌افزاید: در مراجعه کنندگان درمان‌، مصرف شیشه زیاد مشاهده می‌شود و قیمت پایین، دسترسی و استفاده راحت‌تر از دلایل مصرف زیاد شیشه است.

وی درباره اختلالات همراه با مصرف معتقد است که اختلالات همراه با مصرف زیاد هستند که می‌توان به اختلالاتی مثل اضطراب، افسردگی، کم رویی، اعتماد به نفس پایین اشاره کرد و مشکلات زمینه‌ای، باور ونگرش غلط و سفارش اطرافیان از دیگر عوامل شروع مصرف مواد مخدر هستند.

همچنین یک متخصص اعصاب و روان گفت: پیش رونده بودن، اشتغال ذهنی و دشوار بودن ترک شخص معتاد سه مشخصه مهم در تعریف علمی اعتیاد است، درفرد معتاد میزان ودامنه وسعت تخریب به مرور زمان بالا می‌رود واختیار زمان از دستش خارج می‌شود.

دکتر علیرضا اکرمی نژاد مخدر ها ،محرک ها ،حلال ها وتوهم زاها را چهارگروه مواد مخدر دانست وافزود : قرص ریتالین جزء محرک ها است؛ این قرص اگرچه باعث افزایش تمرکز می شود اما علائمی مانند وابستگی ،خواب کمتر ،سردرد ،بالا رفتن فشار خون ،کاهش وزن ،به وجود آمدن تیک های عصبی وجوش صورت می شود بنابراین باید زیر نظر پرشک تجویز ومصرف شود.

راههای پیشگیری از مصرف مواد مخدر

این مدرس دانشگاه در توضیح پیشگیری گفت: سه نوع پیشگیری وجود دارد که در نوع اول باید شرایطی فراهم شود که افراد به سمت مواد نروند اما در نوع دوم وارد مرحله بهبودی می شویم که باید به فرد معتاد کمک شود تا مصرف مواد خود را قطع کند.

وی ادامه داد :در پیشگیری نوع سوم باید کلیه اقداماتی که به بازتوانی فرد معتاد کمک می کند صورت پذیرد تا این اشخاص بتوانند توانمندی های از دست رفته خود را به دست آورند بنابراین پیشگیری نوع اول بهتر از دو نوع دیگر است .

دکتر اکرمی نژاد در باره راههای پیشگیری از مصرف مواد مخدرتصریح کرد :آموزش مهارت هایی مانند نه گفتن دربرابر همتایان ،اطلاع رسانی درباره علائم مصرف ،توجه به تغییرات رفتاری ،درمان سریع اختلالات روحی وروانی ، دادن آموزش های لازم به دبیران ، از بین بردن نگرش های غلط ازجمله نگرش مثبت به تریاک و کافی بودن اراده لازم جهت ترک اعتیاد از جمله راههای پیشگیری از اعتیاد است.

این متخصص اعصاب وروان واقع بینانه وبا منطق همراه بودن پیام های مربوط به پیشگیری را ضروری دانست .

دکتر اکرمی نژاد درباره مراکز اجتماع مدار (tc)گفت :این مراکز ، مراکز بازتوانی است که شخص حداقل به مدت 6ماه در این مراکزاقامت دارد و اقدامات بازتوانی (پیشگیری نوع سوم )در آن صورت می گیرد .

وی در توضیح بیشتر درباره این مراکز می گوید :در این مراکز سه مرحله وجود دارد؛ مرحله اول پذیرش است که دو هفته مربوط به جهت یابی وآشنا شدن افراد به مرکز است ،مرحله دوم درمان و مرحله سوم ترخیص است

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در این مراکز یک گروه متشکل از روانشناس ،روانپزشک ،مددکار وپرسنل است ، افزود:افرادی که به این مراکزوارد می شوند بر روی لباسشان یک اسم مستعار و یک رتبه است ودرصورتی که همکاری خوبی داشته باشند رتبه شان بالا می رود تا جایی که به رتبه مدیریت است ،برسند .

دکتر اکرمی نژاد درتوضیح مرحله ترخیض افزود:در ترخیص تدریجی ؛در ماه به بیمار چند روز مرخصی می دهند ودردفتری که به آنها داده شده گزارش اتفاقاتی مانند تعارف مواد از طرف دوستان را یاداشت ودر جلسات مطرح کرده وراهکارهای لازم رادرمورداین اتفاقات آموزش می بیند.

وی خاطر نشان کرد: به مرور زمان این مرخصی ها بیشتر وسپس به گروه خود یار سپرده می شوند ، افرادی دارای خانواده به خانواده بر گشته وآنهایی که سرپناه ندارند به مکان هایی مثل خوابگاه سپرده می شوند وباید به دنبال شغل برای خود باشند اما بحث پیگیری تا مدت ها ادامه دارد وارتباط قطع نمی شود .

متلاشی شدن خانواده کمترین عارضه اجتماعی اعتیاد در زنان

تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد به طور عمده پدیده ای مردانه است . به عبارتی اعتقاد بر این است که زن ها بسیار کمتر از مردان به اعتیاد روی می آورند ،به خصوص در کشور ما حتی سیگار کشیدن زنان ودختران تعجب اطرافیان را بر می انگیزد.شاید به این دلیل که اعتیاد با نقش آشنای همسرومادری مهربان ودلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد.

نه تنها در فرهنگ ایرانی بلکه در اکثر فرهنگ های دنیا ،به زنان معتاد عمدتا به چشم افراد بی بند وبار وبی عفت نگریسته می شود و اگر چنین زنی خانواده نیز داشته باشد خانواده وی هم از این انگ ها و برچسب ها مصون نخواهد بود.وقتی زن در یک خانواده دچار اعتیاد می شود ارکان خانواده خیلی مستعد برای فروپاشی می شود وفرزندان وی نیز بخصوص دختران خانواده در نتیجه همانند سازی با مادر ومشکلات عاطفی ناشی از مصرف مواد توسط مهربان ترین عضو خانواده دچار انحراف ،مسائل وپیامدهای جبران ناپذیری می شود.

کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به اینکه مردان بیشتر از زنان مواد مخدر مصرف می کنند می گوید: متاسفانه آمارزنان درمصرف مواد مخدر افزایش بیدا کرده است و اعتیاد دارای دو بعد جسمی و روانی است که زنان در هر دو آن دارای آسیب پذیری بیشتری هستند بنابراین اعتیادشان خطرناک ترازاعتیاد مردان است .

نگرش های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاددر زنان می باشد چرا که زنان با درونی نمودن نگرش موجود در جامعه مبتنی براینکه اعتیاد در واقع تزلزل اصول اخلاقی درآنهاست از درمان خود اجتناب می نمایند .

الهه ثقفی با اعتقاد بر اینکه درمان زنان معتاد نیازمند زمان ،نیرو وپیگیری بیشتر است افزود :درمان زنانی که به شیشه اعتیاد دارند خیلی کم جواب می دهد علت آن هم این است که جایگزینی دارویی ندارد وفقط با جلسات مشاوره باید ترک اتفاق بیفتد که این امر نیازمند انگیزه وپیگیری بیشتر است .

وی می گوید :مراکز اجتماع درمان مدار ،مراکز کاهش آسیب ،مرکز گذری وکمپ زنان مراکز درمان زنان معتادهستند .

تاثیر معنویت در پیشگیری از اعتیاد

بینش روحانی نسبت به زندگی ومقصد نهائی آن ،معنای متفاوتی به زندگی می دهد.این بینش نه تنها رابطه ما رابا خود بلکه با آن جهان وخالق آن تعریف می کند با این تصور روان گردان ها ومحصولات غیر مجاز به محصولاتی برای دخل وتصرف در قدرت ذهن برای رسیدن به ارضا تبدیل شده ولذت مصنوعی را تدوام می بخشند.

مسئول آموزش اداره کل تبلیغات خراسان رضوی با اشاره به اینکه درتاثیر معنویت برای پیشگیری از اعتیاد ودیگر آسیب های اجتماعی شکی نیست گفت :دعا ومعنویت سلامت عاطفی انسان را تامین می کند ؛انسان را به سمت اهداف بالاتر سوق می دهدوبا متصل شدن به یک قدرت برتر ورشد وبیشرفت روحی ،در مقابل سختی ها و ناکامی خیلی مقاوم تر و دارای ظرفیت بیشتری می شود.

پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله :زمانى فرا مى‏رسد که امّت من چیزى به نام بنگ استفاده مى‏کنند . من از این گروه بیزارم و آنان از من دورند .

حجه السلام عبدالله ابراهیمی افزود:کسی که بخواهد معنویت داشته باشد باید به سیره پیامبرتوجه داشته باشد واین مسئله به طور خود به خود او را از اعتیاد وآسیب های اعتیاد دور می کند وهمچنین در احکام شرعی و حکم تمام مراجع ،مصرف مواد مخدر حرام است

مغز انسان چون آئینه ای وروح ،چون خورشید است .برای ظهور نور خورشید ،آینه باید درست قرار گیرد واززنگ وغبار پاک باشد تا انعکاس نور در آن ممکن گردد .داروهای غیر مجاز چون غباری است که آئینه عقل را تیره وتار می کند وبه این ترتیب ،می توان دید چگونه اثرات منفی مواد بر ذهن می تواند ادراک ورفتار انسان را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهد که مقصد ومعنای حیات از دست برود وبه وهم وخیال تبدیل شود.

انتهای پیام/ ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.