در امر به معروف و نهی از منکر، اصرار بر گناه اهمیت دارد، یعنی چنانچه معلوم شود که شخص گناهکار بدون اینکه امر و نهی شود خود از خطا دست برمی‌دارد یعنی معروف را به جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند، امر و نهی بر او واجب نیست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.
 
با توجه به اهمیت احیا و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.

*امر و نهی صادقانه
 
مقام معظم رهبری در تاریخ 25 آذر 1379 در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان کردند: وقتی که شما برای کمک به نظام اسلامی مردم را به نیکی امر می‌کنید مثلاً احسان به فقرا، صدقه، رازداری، محبت، همکاری، کارهای نیک، تواضع، حِلم، صبر و می‌گویید این کارها را بکن؛ هنگامی که دل شما را نسبت به این معروف بستگی و شیفتگی داشته باشد، این امر شما امر صادقانه است
 
**اصرار بر گناه

امر به معروف و نهی از منکر، اصرار بر گناه است. یعنی باید شخص گناهکار بر استمرار گناه اصرار و سماجت داشته باشد و چنانچه معلوم شود که وی بدون اینکه امر و نهی شود خود از خطا دست برمی‌دارد یعنی معروف را به جا می‌آورد و منکر را ترک می‌کند، امر و نهی از او واجب نیست. پس اگر بداند یا گمان کند یا احتمال صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.