سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به صدور حکم اعدام شیخ نمر گفت: این اقدامات سب می‌شود رژیم عربستان با سرعت بیشتری سقوط کند.

سقوط آل سعود با چشم طمع به نفتهای القطیف و الاحساء

"احمد دستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: شیخ‌نمر یکی از روحانیون برجسته الاحساء و القطیف است که وقتی در سخنرانی خود احقاق حقوق مردم این منطقه را خواستار شد، بی‌درنگ از سوی دستگاه امنیتی عربستان دستگیر، و محکوم به اعدام شد.

این کارشناس سیاست خارجی علت اصلی فشارهایی که به مردم مناطق القطیف و الاحساء وارد می‌شود را چشم دوزی به چاه‌های نفت این منطقه خواند و گفت : تمام چاه‌های نفت عربستان در این مناطق هستند و چون ساکنان آن در اقلیت به سر می‌برند، این منطقه را محروم نگه‌داشته‌اند و با شکنجه و زندان مطالبات مردمی آن را سرکوب می‌کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان، با تاکید بر اینکه این حرکات در بین مردم و انظار بین‌المللی نتیجه عکس دارد، بیان داشت: هرچه خشونت بیشتر شود، خواسته‌های مردمی هم بیشتر می‌شود، ولی سعودی‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مقامات عربستان همزمان با جنایات در کشور خودشان، به پشتیبانی‌های لجستیکی، اطلاعاتی و امنیتی از جنایتکاران حاضر در عراق و سوریه می‌پردازند، گفت: این اقدامات سبب می‌شود عربستان با شیب بیشتری در مسیر بی‌ثباتی و تزلزل حرکت کرده و حکم اعدام شیخ نمر، خاندان از هم گسسته آل سعود را با بحران‌های شدیدتری روبرو خواهد کرد.

وی افزود: شیخ نمر شخصی مبارز است که موقعیت خوبی در میان آزادی‌خواهان عربستان دارد و اعدام وی، چهره بدی از عربستان را ترسیم خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: اگرچه نظام عربستان سرکوبگر است و نمی‌گذارد صدای مردم برای دریافت حقشان بلند شود، اما در دانشگاه‌های جده و ریاض و مجامع روشنفکری گاهی اوقات تظاهراتی برپا می‌شود.

دستمالچی خاطرنشان کرد: وضع موجود، مسئله شیعه و دیگر مذاهب نیست! در این موضوع مسائل مذهبی نقشی ندارند، آنچه نقش دارد مسائل اجتماعی و احقاق حقوق مردم الاحساء و القطیف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار