به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از تابش کوثر، دکتر محمد علی شریعت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه "تولیدکننده ما، بنگاهدار ما سعی کند با کم کردنِ ریختوپاش، هزینه تولید را کم کند، کیفیّت را بالا ببرد؛ این میشود بهبود بهرهوری" گفت: یکی از مواردی که موجب ریخت و پاش اضافی تولید کنندگان است نبود یک برنامه جامع مدیریت استراتژیک است و مورد دیگر عدم تحلیل فرصت ها ،تهدید ها ؛ ضعف ها و قوت هاست و به خصوص عدم سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی و منابع اطلاعاتی باعث شده است که کسب و کار ما دارای ریخت و پاش های اضافه ای باشد که هیچ گونه ارزش افزوه ای ایجاد نمی کند.
این دانش آموخته دوره دکتری مدیریت استراتژیک با بیان اینکه ما شاید اولویتمان را بیشتر بر روی تجهیزات و ماشین الات بگذاریم تا سرمایه گذاریهای مهم و برنامه های بلند مدت بر روی حوزه منابع انسانی و منابع اطلاعاتی، تشریح کرد: به طور مثال ما برای تولید یک محصول روز برنامه ریزی می کنیم ولی وضعیت بازار را سنجش نمی کنیم یعنی برای تولید ، تکنولوژی روز را در اختیار داریم اما از نظر وضعیت جایگاه فروش و کانال های ارتباطی و نوع آوری های جدید در آن حوزه خیلی اطلاعات درستی نداریم که در نتیجه فرد باید یک سرمایه گذاری بزرگی را انجام بدهد و از آن طرف وضعیت بازار شناسایی شده نباشد یا احیانا اشتباه شناسایی شده باشد که نتیجه اش هزینه اضافی است.
در ادامه دکتر شریعت عامل دیگر ریخت و پاش های اضافی تولید کنندگان را عدم نوآوری دانست و گفت: نوآوری در اختیاز منابع انسانی سازمان است و زمانی که ما بر روی خلاقیت و نوآوری منابع انسانی سرمایه گذاری نکنیم، درگیر تولید عادتی می شویم که نتیجه اش از دست رفتن فرصت بازار است و به عبارتی به دلیل عدم نوآوری ما یک هزینه ای را انجام می دهیم ولی ارزش افزوده مدنظر را نداریم.
دانش آموخته دوره مهندسی کیفیت دانشگاه اشتوتگارت آلمان با بیان اینکه دنیا ، دنیای عوامل ثانویه است، گفت: در حال حاضر دیگر زمان سرمایه گذاری بر روی عوامل اولیه مثل زمین و ساختمان و مواد اولیه گذشته است و ما نیز باید تمرکزمان بر روی عوامل ثانویه مثل مدیریت صحیح ، ارتباطات،شبکه،اطلاعات و نوآوری باشد که متاسفانه ما بیشتر تمرکزمان بر روی عوامل اولیه است در صورتی که تمرکز بر روی عوامل ثانویه قبل از مدیریت عوامل اولیه مهم و لازم است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سمنان با بیان اینکه یک نکته دیگر درباره ریخت و پاش های اضافی تولید کنندگان این است که ممکن است کالای تولیدی ما کالای مناسبی باشد اما اثرات اجتماعی و زیست محیطی مضری داشته باشد، تشریح کرد: ما تبلیغ محصولی را که وضعیتش در بازار خوب است و شرکت ها از آن استفاده می کنند انجام می دهیم اما این محصول یکسری اثرات زیست محیطی مخربی دارد که این موضوع را ما جدی نمی گیریم و نتیجه اش این است که کار ما بهره وری لازم را نداشته باشد.
وی در ادامه افزود: ما به سازمانی بهره ور می گوییم که بتواند هم اثر بخش کار کند و هم کارا ، و به صورت خلاصه می توانیم بگوییم بهره وری یعنی انجام درست کارهای درست و اگر مقام معظم رهبری که به طور کاملا درست و صحیح می فرمایند ریخت و پاش های اضافی به یک معنا یعنی ریخت و پاش های اضافی در جایی صورت می گیرد که تولید کننده سعی می کند کارهای نادرست را درست انجام بدهد، محصولی که اثرات زیست محیطی مخربی دارد سعی می کند درست تولیدش کند و درست در بازار عرضه کند در صورتی که ذات این کار مشکل دارد و به خاطر همین هم هست که در چندین سال مختلف هزینه هایی که در سیستم های تولیدی انجام شده ما را به سمت آن ارزش افزوده نهایی نبرده است که در نتیجه ما نیازداریم که اول کارهای درست را شناسایی کنیم و بعد از شناسایی، با داشتن چشم انداز و برنامه بلند مدت آنها را درست انجام بدهیم .
انتهای پیام/