- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر به بیماری و آفات رختان دست کاشت کاج اشاره کرد و گفت: بیماری خشکی درختان دست کاشت کاج در هفت هزار هکتار از عرصه های مشاهده شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کوروش خلعتبری صبح پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: علاوه بر خشکی درختان کاج دست کاشت، بیماری بلایت شمشادستانهای منطقه را تهدید می کند.

ساخت و ساز غیرمجاز ۲۹۸ قطعه جلگه ای و جنگلی

وی با اشاره به وجود ۹۵۳ قطعه اراضی جلگه ای و جنگلی در غرب استان گفت: ۴۴۱ هکتار از این قطعات یا ساخت و ساز و یا رها شده است. تاکنون در ۲۹۸ قطعه جلگه ای و جنگلی ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته که بیشتر این ساخت و سازها از سوی مراکز دولتی صورت گرفته است.

وی بیان داشت: در ۴۳۷ قطعه جلگه ای و جنگلی، کشاورزی صورت گرفته و ۱۴۳ قطعه نیز رها شده است.

وی به مصوبه دولت قبلی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه تا ۱۰ درصد این قطعات می توان طرح های گردشگری انجام داد که برای ۲۸ قطعه طرحهای گردشگری به اجرا درامده است.

وی با بیان ۹۵۳ قطعه اراضی جنگلی و جلگه ای در سطح هشت هزار هکتار داریم که مختص منابع طبیعی غرب استان گفت: این قطعات ۲۶۹ در نوشهر، ۵۳۰ قطعه در عباس آباد، ۵۹ مورد نیز در چالوس واقع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر درباره ساخت و ساز در قطعات جلگه ای جنگلی گفت: بیشتر این قطعات برای زراعت چوب واگذار شده است و به دلیل به صرفه نبودن بسیاری از مجریان تغییر طرح داده اند و نسبت به کشت برنج، کیوی کاری و غیره اقدام کرده اند.

صدور سند برای ۴۹۸ هزار هکتار عرصه های ملی

وی کل سند اخذ شده برای عرصه های ملی را ۴۹۸ هزار هکتار بیان کرد و گفت: ۲۳ هزار هکتار باقی مانده است و با اجرای کاداستر برای این میزان سند تهیه می شود.

خلعتبری شمار پارکها و تفرجگاههای فعال را ۱۶ پارک در سطح هزار و ۳۳۱ هکتار بیان کرد و گفت: میزان بهره مالکانه را بیش از ۶۲ میلیون و ۲۴۹ هزار ریال است که تاکنون ۵۹ میلوین تومان وصول شده است.

پنج پارک جنگلی آماده واگذاری است/ جنگلکاری ۴۵ هزار هکتار

به گفته خلعتبری پنج پارک در سطح شش هزار و ۳۹۰ هکتار آماده واگذاری است و از بدو انقلاب تا سال ۹۴ حدود ۴۵ هزار و ۵۱۶ هکتار جنگلکاری صورت گرفته است.

وی بیان داشت: در سال جاری ۶۴۵ هکتار جنگلکاری از تعهدات امسال است ومیزان تولید نهال نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هکتار و میزان توزیع نهال نیز در هفته منابع طبیعی ۳۰۰ هزار اصله است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر به برنامه های هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت افراد تاثیرگذار برای ترویج فرهنگ منابع طبیعی، تقدیر و تشکر از چهره های ماندگار در حوزه منابع طبیعی، امضای تفاهمنامه هایی با دستگاههای اجرایی و نهالکاری از جمله برنامه هاست.

وی با بیان اینکه تمام همت این است که برنامه های منابع طبیعی با محوریت مردم شروع شود، تصریح کرد: تا زمانیکه مردم پای کار باشند و جلب رضایت مردمی داشته باشیم می توانیم منابع طبیعی را حفظ کنیم.

وی زنگ طبیعت، گردهمایی جوامع محلی، تقدیر از نمونه ها و بازنشستگان، آموزش و پژوهش، بازدید و پروژه های آبخیزداری را از دیگر عناوین برنامه های هفته منابع طیعی در استان برشمرد.

خلعتبری به فعالیتهای سال جاری در حوزه مراتع اشاره کرد و گفت: تهیه طرح، نظارت، کنترل و مدیریت و چرای دام، ممیزی مراتع، صدور شناسنامه های پروانه چرا از جمله اقدامات است.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران، تهیه و توزیع آبشخوار، نگهداری ایستگاه بذور را از جمله اقدامات برشمرد و گفت: ایستگاه تهیه بذور در سطح ۲۸۴ هکتار در سطح کوهپر، کهنه لاشک و کجور وجود دارد.

تهیه ۲۱۸ طرح مرتعداری

وی با بیان اینکه ۲۱۸ طرح مرتعداری در منطقه اجرا شده است گفت: از این میزان ۱۳۰ طرح  آن واگذار شده است و ۹۲ فقره طرح مرتعداری به وسعت ۶۰ ههکتار در دست واگذاری است.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران کپه کاری و بذرکاری در سطح ۳۷۶ هکتار در شهرستانهایی غرب استان را از دیگر اقدامات برشمرد ئ گفت: پروژه تبدیل دیمزارهای کم بازده در سطح ۲۰ هکتار انجام می شود.

خلعتبری، انجام عملیات شخم و دیسک، نظارت بر طرح های مرتعداری در سطح ۲۳ هزار هکتار، نصب ۸۴۵ دستگاه آبشخور طی ۱۰ سال در مراتع از دیگر اقدامات است.

نشانه گذاری ۹۸ هزار مترمکعب برداشت چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر، با بیان اینکه ۱۲ مجری طرح جنگل داری فعالیت دارند گفت: حجم نشانه گذاری برای امسال و سال ۹۴ حدود ۹۸ هزار و ۲۷۲ متر مکعب است درحالیکه براساس کتابچه طرح سطح برداشت ۱۱۴ هزار مکعب بوده است.

وی عنوان کرد: ۱۳۰ هکتار عملیات جنگل کاری، ۱۸ کیلومتر جاده سازی، ۳۶ کیلومتر روسازی و ۳۷ کیلومتر ابنیه فنی از تعهدات مجریان خواهد بود.

۱۱۰ هزار هکتار از جنگل های منطقه مجری ندارند

مدیرکل منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: از کل ۳۱۳ هزار هکتار جنکل، ۳۰۳ هزار هکتار تحت پوشش طرح های جنگلداری است و برای ۱۸۳ هزار هکتار مجریان در حال فعالیت هستند و برای ۱۱۰ هزار هکتار دارای طرح مجری نداریم.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار هکتار از جنگل های منطقه حفاظتی و فاقد طرح هستند، گفت: سه میلیارد و ۶۹۳ میلیون تومان بابت بهره عوارض مالکانه بهره برداری از مجریان تعهدات دریافت می شود و این پول نیز به خزانه واریز می شود.

مدیرکل منابع طبیعی به بخش استعدادیابی واگذاری اراضی اشاره کرد و گفت: امسال ۱۲ فقره واگذاری به مساحت ۱۷ هکتار انجام شد و دو مورد خلع ید از مجریان صورت گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.