جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سعود الفیصل همتای عربستانی اش در نشست خبری در ریاض شرکت کردند.

نشست خبری وزیران خارجه آمریکا و عربستان آغاز شدبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک با جان کری همتای آمریکایی‌اش در ریاض، از سازمان های امنیتی عربستان برای آزاد کردن عبدالله الخالدی دیپلمات ربوده شده این کشور در یمن تشکر کرد.


الفیصل افزود: ما مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران و روند صلح منطقه غرب آسیا را بررسی کردیم. ما با جان کری درباره اوضاع یمن گفتگو کردیم. ما با جدیت تسلط انقلابیون انصارالله بر قدرت در یمن را رد می‌کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: راه حل بحران یمن باید مبتنی بر طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن باشد.

وی افزود؛ عربستان سعودی از تلاش‌های ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش در عراق و سوریه حمایت می‌کند. ما بر نقش ائتلاف در مبارزه با داعش تاکید داریم. 

 وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این نشست خبری افزود: عربستان سعودی از تلاش های ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش در عراق و سوریه حمایت می کند. ما بر نقش ائتلاف در مبارزه با داعش تاکید داریم. 
 
الفیصل افزود: ما همچنین درباره مذاکرات برنامه هسته ای ایران گفتگو کردیم. عربستان از تلاش های گروه پنج بعلاوه یک برای حل صلح آمیز پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. توافقنامه با ایران باید همه نگرانی‌ها را درباره برنامه هسته‌ای این کشور برطرف کند و تضمین کند که به برنامه نظامی تبدیل نخواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: ما از تلاش گروه پنج بعلاوه یک برای اعمال نظارت بین المللی بر برنامه هسته‌ای ایران حمایت می کنیم. همه کشورهای منطقه از جمله ایران حق دارند به صورت صلح آمیز از برنامه هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده کنند.‎

سعود الفیصل که بیش از 41 سال وزیر خارجه آل‌سعود بوده، مدعی شد که عربستان سعودی با ایران به عنوان یک کشور همسایه دشمنی ندارد؛ اما ایران مشوّق تروریسم است و سرزمین های عربی را اشغال کرده است و امیدواریم پیش از آن که اوضاع دگرگون شود، ایران به حرف عقلا گوش فرا دهد و دخالت‌های خود را متوقف کند (!)

سعود الفیصل که به نظر می رسد بر اثر کهولت سن به فراموشی عمیق دچار شده، در ادامه سخنان خود مدعی شد: وقایع شمال عراق نشان می دهد که جنگ و صلح در عراق، به دست ایران است و ایران موجب بروز طایفه گرایی شده و پیش از حضور ایران، اختلافات طایفه ای در عراق وجود نداشت(!)

وی در ادامه مدعی شد: باقی ماندن بشار اسد در قدرت در سوریه این کشور را به پناهگاهی برای تروریست ها تبدیل کرده است. بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید راه حلی برای توقف خونریزی ها در سوریه پیدا شود. 

 
الفیصل افزود: باید توازن نظامی در سوریه از طریق حمایت از مخالفان در این کشور ایجاد شود و تاکید کرد: ما همچنان به حمایت از طرح صلح عربی برای تشکیل کشور فلسطین در چارچوب آشکار و عادلانه حمایت می کنیم. اسرائیل به اقدامات نژادپرستانه علیه ملت فلسطین در برابر دیدگاه جامعه جهانی ادامه می دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با سعود الفیصل همتای عربستانی اش در ریاض، از بازگشت به عربستان و دیدار با سعود الفیصل خرسند هستم. 

جان کری با تمجید از سعود الفیصل و اشاره به عمل جراحی او در آمریکا گفت: او بیشترین سابقه را به عنوان وزیر امور خارجه یک کشور دارد و مشاور خوبی در زمینه تحولات منطقه است. 

حفظ دیپلمات ها در خارج اولویت مهمی برای ما و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست. ما به عربستان برای بازگشت دیپلمات ربوده شده اش از یمن تبریک می گوییم. ما حمله به سفیر خود در کره جنوبی را محکوم می کنیم.


جان کری گفت: سفیر آمریکا در کره جنوبی در سلامت کامل است. 

وی افزود: هیچ طرفی یا فردی نمی تواند آمریکا یا دیپلمات هایش را در جهان تهدید کند. 

وزیرخارجه آمریکا خاطر نشان کرد: ما با سعود الفیصل درباره مسایل مختلف مورد توجه دو طرف گفتگو کردیم. شراکت ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار ضروری است.  ما روابط شخصی و نزدیک با ملک عبدالله  داشتیم.‎


جان کری تاکید کرد: آمریکا خواهان روابط تنگاتنگ با پادشاه عربستان است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم نشان دهیم که برنامه هسته‌ای ایران مسالمت آمیز است.

جان کری در ادامه سخنان خود در این نشست مدعی شد: رئیس جمهور سوریه مشروعیت خود را از دست داده است. ادامه بحران سوریه سبب شده است که این کشور مقری برای تروریست‌ها تبدیل شود. وزیران امور خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس «کودتا» در یمن را رد می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی بی‌شرمانه گفت:ایران همچنان به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته می‌شود.

وی گفت: ما اطلاعاتی داریم که ژنرال قاسم سلیمانی در این خصوص ایفای نقش کرده است. قبیله های اهل تسنن در این خصوص کمک کرده اند. هماهنگی خوبی بین نیروهای امنیتی و اهالی منطقه وجود دارد. ما اطلاع داریم که نیروهای ایرانی در شمال عراق فعالیت می‌کنند، اما ما با آنها هماهنگ نمی‌کنیم و تاکید کرد: آمریکا ساير اقدامات ايران را در سوريه، لبنان، عراق و يمن از نظر دور نخواهد داشت.‎

سعود الفیصل در بخش دیگری از این نشست مدعی شد: برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتم تلاش می‌کنیم و این هدف همه جامعه بین‌الملل است و البته این نباید سبب شود که مسائل و اقدامات دیگر که ایران انجام می‌دهد به فراموشی سپرده شود. ما درباره انرژی هسته‌ای و بمب اتم نگران هستیم، اما در عین حال درباره خواسته ها و تمایلات ایران در منطقه نیز نگران هستیم که این عوامل سبب بی‌ثباتی در منطقه شده است. دخالت ایران در سوریه، لبنان یمن و عراق و خدا می‌داند که در چه منطقه دیگری روی می‌دهد از جمله این نگرانی هاست. اگر ایران به دنبال این است که بخشی از حل و فصل و نه مشکل در منطقه باشد باید به این اقدامات پایان دهد.

سعود الفیصل در ادامه درباره ایران و حزب‌الله و رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران در امور کشورهای عربی دخالت می‌کند اما کشور همسایه است و ما با آن خصومت نداریم، اما به اقداماتش ادامه می دهد و خود را به طور مستقیم در برابر منافع عربی و ارزش های اخلاقی جهانی قرار می دهد و از تروریسم حمایت می‌کند و اراضی دیگران را اشغال کرده است و به دنبال صلح و امنیت با کشورهای دیگر نیست. ما از ایران می خواهیم که به خصومت با کشورهای همسایه پایان دهد و به توصیه های دیگران گوش کند و به دخالت‌هایش در کشورهای عربی پایان دهد.

گفتنی است،جان کری پیش از این در نشستی با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرده بود و سپس دیداری با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان داشت.  جان کری همچنین در ضیافت ناهار سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان شرکت کرد.





انتهای پیام/




برچسب ها: کری ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
رهبران تروریست ها با هم مذاکره می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۳:۴۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
اخه سعودی وهابی سلفی مفتی!
به تو چه که حق ایران رو مشخص میکنی!!؟؟
Iraq
esmail
۰۳:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
کم مونده بود اینم برامون تصمیم بگیره که اجازم داد
Iran (Islamic Republic of)
سید مجتبی
۰۲:۱۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
رو که نیست / سنگ پای قزوینه
آخرین اخبار