به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در خصوص شاخص های جدید منتشر شده بیان داشت: به طور سنتی کارکرد اصلی شاخص، نماگری است و شاخص به طرز سنتی به عنوان یک نماگر محاسبه و منتشر می شود تا شرایط عمومی بازار سنجیده شود.
وی در این خصوص ادامه داد: به عنوان مثال شاخص های قمیتی برای محاسبه وضعیت قیمت حاکم بر اوراق بهادار محاسبه می شوند تا نشان دهند بازدهی ناشی از تغییرات قیمت چه دستاوردی برای سرمایه گذاران داشته است.
کیانی در ادامه افزود: شاخص بازده کل، یا شاخص توتالیتر ایندکس، نشان دهنده وضعیت حاکم بر بازار است و شرایط عمومی بازدهی کل بازار را برای سرمایه گذاران بازگو می کند.
کیانی در ادامه با اشاره به کارکرد شاخص ها در بورس های دنیا اظهار داشت: ما هم عموما شاخص ها را به عنوان نماگر می شناسیم اما کارکرد شاخص ها در دنیا متفاوت است و از آنها به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری استفاده می شود.
وی افزود: این متغیر در بازار سرمایه ما به طور سنتی و به عنوان نماگر در نظر گرفته می شود ولی در دنیا به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری معرفی می شود.
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در خصوص ابزارهای نوین سرمایه گذاری بیان داشت: شاخص به عنوان ابزار سرمایه گذاری مدت هاست در دنیا و در کشورهای پیشرفته و در بورس های مدرن مورد توجه بوده است.
وی در خصوص استراتژی سرمایه گذاری بر شاخص ها در دنیا گفت: همان طور که می دانید دو نوع استراتژی سرمایه گذاری در دنیا داریم که استراتژی فعال و استراتژی غیرفعال نام دارد که در استراتژی غیر فعال، مدیران سرمایه گذاری سعی می کنند بدون درگیر شدن در تجزیه و تحلیل اوراق و پیگیری اخبار، یک شاخص منتخب را در نظر گرفته و سعی کنند بازده سرمایه گذاری مشابه با شاخص در نظر گرفته شده داشته باشند.
کیانی در ادامه در خصوص این استراتژی خاطرنشان ساخت: بر اساس این استراتژی سرمایه گذاری است که هم اکنون حجم بسیار بالای سرمایه گذاری در شاخص را می بینیم مثل معاملات فیوچر ایندکس که حجم بالایی در دنیا به خود اختصاص داده است و صندوق های شاخصی که هم اکنون در بازار سرمایه فعال هستند.
وی در خصوص استراتژی صندوق های شاخصی بیان داشت: استراتژی سرمایه گذاری در این صندوق ها به گونه ای است که بازده سرمایه گذاری آنها مشابه با شاخص منتخب باشد.
کیانی ادامه داد: وقتی شاخص را به عنوان ابزار سرمایه گذاری در نظر می گیریم دیدگاهمان نسبت به شاخص متفاوت می شود در این حالت خیلی مهم است که شخصی که مشابه شاخص سرمایه گذاری می کند یک بازدهی دقیقا برابر با بازدهی شاخص داشته باشد که به اصطلاح می گویند شاخص باید منصف باشد.
وی با بیان این نکته افزود: هزینه های سرمایه گذاری در شاخص هم به شدت مورد توجه قرار می گیرد و طراحان شاخص وقتی این استراتژی را در نظر می گیرند و به شاخص به عنوان ابزار سرمایه گذاری نگاه می کنند به هزینه های معاملاتی توجه می کنند، بنابراین شاخص ها را طوری طراحی می کنند که حداقل معاملات را به سرمایه گذاران تحمیل کند.
مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در ادامه در خصوص شاخص های معاملاتی بیان داشت: شاخص ها از ابعاد مختلف قابل بررسی هستند در این بین، یک شاخص قیمتی داریم که موضوع مورد بررسی آن قیمت است یا شاخص های توتالیتر ایندکس که بازده کل را بررسی می کنند و همین طور شاخص های سود نقدی.
کیانی در این خصوص تصریح داشت: شاخص های قیمتی شاخص هایی هستند که بازدهی ناشی از تغییرات قیمت را نشان می دهند یعنی اگر یک شاخص قیمتی 20 درصد تغییر داشته بازدهی ناشی از تغییر قیمت در واقع 20 درصد است.
وی گفت: همان طور که می دانید یک سرمایه گذار که در بازار اوراق بهادار سرمایه گذاری می کند از دو محل منتفع می شود یکی تغییرات قیمت یعنی یک سهم را می خرد و قیمت سهم افزایش پیدا می کند و از سوی دیگر، یک بازدهی ناشی از افزایش قیمت را به دست می آورد و بازدهی دیگر سود نقدی است که از شرکت دریافت می کند.
کیانی در ادامه در خصوص شاخص های جدید بازار سرمایه اظهار داشت: شاخص های قیمتی شاخص هایی هستند که صرفا بازدهی ناشی از تغیرات قیمتی را نشان می دهد. در حالی که، شاخص بازدهی کل، هم تغییرات قیمت را نشان می دهند و هم سود نقدی را در خود جای داده است و بازدهی کل ناشی از آن دو منبع را نشان می دهند. در این بین، شاخص های سود نقدی هم صرفا بازدهی ناشی از سود نقدی را نشان می دهند.
وی در خصوص شاخص قیمت اشاره داشت: شاخص قیمت از سال 87 محاسبه نشد و به دلیل درخواست فعالان بازار دوباره این شاخص در بازار سرمایه لحاظ شده و بررسی شد و این متغیر از همان تاریخ که محاسبه نشده بود مورد محاسبه قرار گرفت.
وی در پایان در این خصوص افزود: با توجه به این که بازار سرمایه ما بازاری متقارن است و شاخص کل ما یک شاخص ارزش وزنی است که شرکت ها بر اساس ارزش خود شاخص را تحت تأثیر قرار می دهند، بنابراین شرکت هایی که بزرگ هستند تاثیر زیادی بر شاخص دارند به همین ترتیب، شاخص های هم وزن را منتشر کردیم که این شاخص وزن برابری به شرکت ها میدهد و شرکت ها تاثیر یکسانی بر شاخص خواهند داشت.
انتهای پیام/