«محمد سلیمی» کارگردان نمایش میدانی «مین» می‌گوید تجربه اجرا برای مردمی که نخستین‌بار از نزدیک تئاتر می‌بینند، ضمن آموزش دیوارهای بی‌اعتمادی هم را از بین می‌برد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئاتر؛ پس از گذشت 26 سال از پایان جنگ عراق علیه ایران، هنوز هم مناطقی از کشورمان به مین‌های خنثی نشده آلوده است که سبب آسیب دیدن و از بین رفتن افراد بسیاری می شوند. بسیاری از این اتفاقات به دلیل عدم آگاهی و آموزش‌های لازم به‌خصوص در روستاها و مناطق دورافتاده رخ می‌دهد. بر این اساس گروه نمایشی مات، نمایش میدانی «مین» به نویسندگی حسین مرادی و کارگردانی محمد سلیمی را در روستاهای شهرستان دیواندره از توابع استان کردستان اجرا می‌کند.

محمد مسلمی با اشاره به مراحل شکل‌گیری این اثر گفت: شهرستان دیوان‌دره بعد از دو شهر بانه و مریوان یکی از مناطق پرخطر به خاطر تلفات مین به‌شمار می‌رود. یکی از کارشناسان بهزیستی در جلساتی به ما از برگزاری کارگاه آموزشی در این روستاها خبر داد که به صورت سخنرانی، آموزش‌هایی را به مردم داده‌اند، اما نتیجه مورد نظر را به دست نیاورده‌اند.

او ادامه داد: ما پیش از نمایش «مین»، اجراهای دیگری داشتیم که به مسئله اعتیاد می‌پرداخت که تجربه موفقی بود. بر این اساس پیشنهاد اجرای نمایشی را با موضوع مین به سازمان بهزیستی و اجرا در روستاهای مختلف شهرستان دیوان‌دره دادیم که مردم را آگاه کند. در واقع خواستیم ما تئاتری‌ها هم به سهم خودمان در خنثی کردن مین‌های جنگی نقش داشته باشیم.

مسلمی با اشاره به شیوه‌های اجرایی به‌کار گرفته شده در این اثر عنوان کرد: این نمایش به زبان کردی است تا برای تمام مخاطبان ما قابل درک باشد. همچنین قالب کمدی را برای آن در نظر گرفتیم. نمایش با مجادله دو کودک و پدرشان آغاز می‌شود، وقتی توجه تماشاگران به این مشاجره جلب می‌شود، کارشناس در قالب معلم وارد می‌شود و آموزش‌های لازم را در شکل طنز به آنها می‌دهد. البته اکثر دیالوگ‌ها با بهره‌گیری از مکالمه‌هایی است که کشاورزان و دامداران منطقه به‌کار می‌برند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بعضی از مردم برای نخستین بار است که یک نمایش را از نزدیک می‌بینند، عنوان کرد:تاکنون به  23 روستا در این منطقه رفته‌ایم، در واقع 25 روستای پرخطر در این منطقه وجود دارد که در تمام آنها این اثر را به صحنه خواهیم برد.

او در ادامه افزود: پیش از اجراها در ابتدا باید به دهیار منطقه توضیحات لازم را بدهیم، تا ما را بپذیرند. آنها با ترس ما را می‌پذیرند. حتی مردم نیز ابتدا به تماشا نمی‌آیند و کم کم جذب می‌شوند. در بیشتر اجراهایی که رفته‌ایم، بعد از تمام شدن نمایش پیش می‌آیند و تقاضا می‌کنند تا بازهم آن را برای‌شان اجرا کنیم و حتی ما را به منزل‌شان دعوت می‌کنند. تئاتر دیوارهای بی‌اعتمادی را از بین می‌برد.

مسلمی در مورد پروژه‌های آینده گروه توضیح داد: موضوع بعدی ما در رابطه با  نگهداری مراتع است. شهرستان دیوان‌دره، منطقه بکر طبیعی به نام سارال دارد. این منطقه به دلیل استفاده نادرست مردم و گردشگران در معرض آسیب‌های جدی است. بنابراین یک نمایش میدانی را اواخر فروردین‌ماه که مردم برای تفریح و کار به کوه می‌روند، اجرا خواهیم کرد.

شهرستان دیوان‌دره در فاصله ۹۸ کیلومتری شمال سنندج واقع شده است. دیوان‌دره، شهرستانی کوهستانی است که زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی ملایم دارد. چهار منطقه سارال، چهل چشمه، غارکرفتو و هه‌وازو، جاذبه‌های گردشگری این منطقه‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تئاتر ، مین ، نمایش ، محمد سلیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار