امروزه استفاده از لنزهای طبی و رنگی بسیار فراگیر شده و این موضوع اهمیت طرز صحیح مصرف لنزها را افزایش می‌دهد.

محمد کی پور متخصص اپتومتریست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: اصولاً لنز جزو اقلام طبی محسوب می‌شود و بنابر این قطعاً باید توسط متخصصین ذی‌صلاح و بر مبنای وضعیت و مشخصات بینایی و قرنیه‌ای فرد تجویز شود.همچنین باید حتماً  وضعیت انکساری فرد از جمله انحنای قرنیه سنجیده شده و سپس طبق ویژگی‌های اختصاصی فرد لنز مناسب و استاندارد تجویز شود.

کی پور در ادامه با تأکید بر وفور لنزهای غیر استاندارد عنوان کرد: لنزهای غیر بهداشتی که توسط برخی از آرایشگاه‌ها و مراکز ارائه لوازم آرایش ارائه می‌شود چون مبتنی بر وضعیت دقیق انکساری چشم افراد نیست به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: عموماً باید ضمن استفاده از لنزهای استاندارد فرهنگ صحیح استفاده از آن نیز در بین مصرف کنندگان ترویج و اصول نگهداری آن رعایت شود.
متأسفانه به روایت آمار و تحقیقات انجام شده حتی در پیشرفته ترین کشورها هم افراد به طور صحیح از عدسی‌های تماسی استفاده نمی کنند و مراقبت‌های لازم را به عمل نمی‌آورند.
حتی در مواردی بیش از 90 درصد آنها به دلیل سهل‌انگاری به عواقب غیر منتظره‌ای از جمله عفونت و التهاب قرنیه دچار می شوند.

نکته‌ی حائز اهمیت دیگر این است که مصرف کنندگان باید قبل از قرار دادن لنز، با آب جوشیده سرد شده شست و شوی نهایی دستان خود را انجام دهند.

شایان ذکر است، برخی محلول‌های نگهدارنده لنز دارای عوامل حساسیت زا برای بیمار هستند که در صورت بروز حساسیت باید نوع محلول تعویض گردد.




انتهای پیام/

برچسب ها: لنز ، چشم ، حساسیت ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.