مجموعه تاريخي شیخ براق یا چلپي اوغلي زنجان در پانصد متري جنوب غرب سلطانيه استان زنجان قرار دارد و اين بنا از دو بخش ياتير (مقبره) و جمع ائوي (جمعخانه) تشكيل يافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان  ؛اين اثر كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است ،در پانصد متري جنوب غرب سلطانيه استان زنجان، قرار دارد كه در گويش محلي كچه بورك ( كلاه نمدي ) گفته مي شود.

كتيبه هاي برجاي مانده بنا، همچنين سبك معماري و شيوه هاي تزئيني بكار رفته نشان مي دهد كه اين بناي تاريخي متعلّق به عارف بنام اين زمان، شيخ براق بابا از بزرگان مسلك مولويه و از خاصان در بار سلطان محمد خدابنده در دوره ايلخاني است.

این بنای تاریخی که به صورت خان گاه  است در دوره ی ایلخانی ساخته شده، پلان آن 8 ضلعی بوده و دهانه ای به قطر 18 متردارد و ارتفاع آن نیز به 16 متر می رسد.

این مجموعه از دو بخش خانقاه و مقبره تشکیل شده است. خانقاه شامل صحن مرکزی بوده و در اضلاع غربی و شرقی آن حجرات قرار گرفته‌اند.

پلان معماری این مجموعه با الهام گرفتن از عقاید و مراتب صوفیه طراحی و هر یک از فضاها با عملکردی خاص، اجرا شده است.

بخش نخست

واحد نخستین در قسمت ورودی به مرتبه فقرا اختصاص داشته طالبان جنّت، مرتبه بعدی این فرقه، در زوایای قسمت ورودی جای گرفته‌اند.

بخش دوم

قسمت دوم این مجموعه تاریخی بقعهٔ معروف به سلطان چلبی است.

سبک قبرسلطان چلبی در این آرامگاه اهمیتی به سزا دارد، از این نظر که این قبر، حلقه ذکر صوفیه را تداعی می‌کند. بدین معنی که داخل مقبره به فضایی تقسیم گردیده، که جسد سلطان در وسط دفن شده و اجساد مریدان با توجه به درجه و مراتب آن‌ها، در گرداگرد آن قرار داده شده‌اند.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سلطانیه با اشاره به اینکه هم اکنون زیرساختها و امکانات مورد نیاز اسکان مسافران مهیا شده است گفت: برای استقبال از مسافرین نوروزی در ایام عید نمایشگاهی در کنار این آرامگاه فراهم شده که دارای 8 غرفه ی صنایع دستی بوم محلی است.

عسگری با اشاره به اینکه نمای داخل این بنا در حال مرمت است ادامه داد: یک موزه ی مردم شناسی نیز برای ایام عید در حال احداث است.

انتهای پیام/ب
 
 
برچسب ها: چلبی ، اوغلی ، زنجان ، خدابنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.