به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ عدم خدمات پس از فروش برای کالاهای ایرانی در سه دهه پیش، هر مصرف کننده ای را از خرید کالای ایرانی منصرف می کرد. همه آنچه اکنون سبب شده نسبت به کالای تولید شده در کشور واکنش منفی وجود داشته باشد؛ ذهنیتی است که از آن سال ها به یادگار مانده است. پای صحبت بسیاری از تولیدکنندگان، اتحادیه های تولیدی و حتی تحلیلگران که می نشینی بر این نکته تاکید می کنند که خدمات پس از فروش محصولات همراه با کیفیت آنها در سال های اخیر افزایش یافته است اما این ذهنیت همچنان برای مشتریان باقی مانده است.
اما اینکه عدم خرید کالای ایرانی چه عواقبی در پی دارد خود داستانی دارد که شرح آن در این مجمل نمی گنجد اما می توان به بارزترین اثرات آن در اقتصاد کشور اشاره کرد. نخریدن کالای ایرانی به معنای ماندن تولیدات در انبارهاست و اینکه هزینه های صرف شده برای تولید نه تنها به سود تبدیل نشده بلکه با زیان انباشته نیز مواجه شده است.این اتفاق باعث می شود کم کم تولیدکنندگان نه انگیزه ای برای تولید داشته باشند و نه پولی که برای این فعالیت اقتصادی سرمایه گذاری کنند. برچیده شدن بساط تولید هم عاقبتی جز افزایش نرخ بیکاری و افول شاخص های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده، رشد اقتصادی و ... ندارد.همانطور که حمایت از تولیدکننده ضرورت دارد، حمایت از حقوق مصرف کننده نیز از ضروریات است و نمی توان مصرف کننده را برای حمایت از تولید مجبور به خرید کالایی بی کیفیت کرد. اما باید پرسید آیا همه اجناس داخلی بی کیفیت است؟ چرا مقابل کالای داخلی موضع سخت نخریدن وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ صحیح این پرسش ها نیاز به واکاوی چند نکته است.اطمینان سازی نشدهیکی از نخستین دلایلی که برای این حس مشتریان می توان نام برد، همان نامناسب بودن خدمات پس از فروش است. از زمان جنگ که تولید در کشور دست و پا شکسته به کار خود ادامه می داد و توانایی ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش مهیا نبود این ذهنیت برای مشتریان باقی مانده و کالای ایرانی را همان تولیدات 30 سال پیش می بینند.چرایی علاقه به مارک خارجیاما از دیگر دلایل مقاومت مقابل خرید کالای تولید داخل آن است که استفاده از مارک خارجی که عمدتا با قیمت هایی گزاف و دور از منطق به فروش می رسد عاملی برای فخر فروشی شده و ایرانی ها غالبا علاقمندند که با مارک کالایی که خریداری کرده اند در بین دوست و آشنایانشان خودنمایی کنند.در این میان نیز بسیار دیده شده که کالای مارک دار خارجی حتی از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نبوده و عمر آن کالا با قیمتی که برای آن پرداخت شده است مطابقت نمی کند اما باز هم خریدار ایرانی کالای غیر ایرانی را ترجیح می دهد.علاوه بر آن با افزایش روزافزون محبوبیت محصولات مارک دار، بازار تقلب نیز داغ شده است. بسیارند افراد سواستفاده گری که مارک محبوبی را کپی برداری کرده و بر کالاهای خود می چسبانند و آن را چند صد برابر قیمت اصلی به خورد مشتری می دهند.یک قدم هم برای برندسازی برنداشتیمدر این رابطه رئيس اتحاديه کشوري پوشاک، یکی از موانع را ضعف در برندسازی عنوان می کنند. وی خاطرنشان می کند: این نقطه ضعف سبب شده توليدکنندگان پوشاک ايراني براي توزيع کالاهاي با کيفيت خود در بازار به چسباندن مارک هاي خارجي بر روي محصولات خود متوسل مي شوند.در عین حال که تولیدات داخل کیفیت مناسبی دارد اما به دلیل فقدان برند معتبر توفیق چندانی در بازار نتوانسته اند کسب کنند. در حال حاضر توليدکنندگان بزرگ پوشاک کشور صاحب برند هستند اما بخش عمده اي از توليدکنندگان لباس ايراني که در گروه توليدکنندگان کوچک و متوسط پوشاک محسوب مي شوند فاقد اين مشخصه هستند به همين دليل تلاش دولت براي برندسازي در بخش هاي مختلف کالايي معطوف شده است.ذهنیت مردم نسبت به كالاهای ایرانی پاك شودفعالان اقتصادی با تاكید بر این كه ذهنیت مردم نسبت به كالاهای ایرانی باید پاك شود، تصریح می کنند: شعار ایرانی كالای ایرانی بخر را باید رواج دهیم و به مردم باید گفت تا ملت ما كالای چینی را به نام كالای خارجی نخرند بلكه كالای ایرانی را خریداری كنند.تولید به معنی واقعی آن افزودن ارزش اقتصادی بر نهاده های فرآیند تولید است. كسانی تولید كننده هستند كه در آفرینش ارزش اقتصادی سهم و نقش داشته باشند. برای افزایش اشتغال و مبارزه با فقر و بیكاری دولت وظیفه سنگین حمایت از تولید داخلی را بر عهده دارد و باید از تمامی امكانات مادی و معنوی كه در اختیار دارد در جهت توسعه هر چه بیشتر تولید بهره گیرد و مردم با شناخت کافی از خصوصیات کالاها بهترین یاری دهندگان خواهند بود.