لاریجانی در نطق پیش از دستور:

قدردانی از دستور روسای قوه مجریه و قضائیه برای پیگیری حادثه "مطهری"/ طبق مصوبه مجلس هرگونه نظارت فزون‌تر از NPT صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 1+5 باید توجه داشته باشد، مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون‌تر از NPT صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد.

قدردانی از دستور روسای قوه مجریه و قضائیه برای پیگیری حادثه به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز  (یکشنبه، 24 اسفند) گفت: بعد از مراسم مفتضح کنگره آمریکا برای اجرای شوی تبلیغاتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حدود 40 بار آبروی خود را برای حرف‌های پوچ و بی‌محتوای وی ریختند، اما در صحنه بین‌المللی این حرکت مورد اعتنا واقع نگردید و مورد تمسخر واقع شد.

وی تصریح کرد: سناتورهای آمریکا در اقدام نسنجیده دیگر در نامه‌ای ادعایی کردند که در نظام بین‌المللی به حیثیت و جایگاه حقوقی این کشور ضربه شدیدی وارد کرد و نشان داد که حمایت‌های مالی صهیونیست‌ها اینگونه عارضه سبک سری سیاسی ایجاد کرده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: در واقع این گروه با دست خود بی‌اعتمادی به آمریکا را برای همگان بامعنا کرد و برای همه دولت‌ها در سطح جهان این سوال ایجاد شد که در روابط دیپلماتیک با کشور آمریکا و یا مذاکره با این دولت، در واقع با چه کسی مذاکره می‌کنند. با دولتی که به غلط مدعی مدیریت جهانی است و تصور می‌کند از اقتدار کافی برخوردار است یا با هیچ.

لاریجانی اظهار داشت: به درستی رهبر معظم انقلاب در این باره از واژه سقوط اخلاق سیاسی استفاده کردند، البته این اقدام سخیف سنا باید برای مذاکره کنندگان کشورمان توجه بیشتری ایجاد کند که در هرگونه توافقی با 1+5 برای چنین اقدامات ارتجاعی راه گریز را ببندند و با در نظر گرفتن شرایط، اینگونه اقدامات خدعه انگیز را پرهزینه نماید به هر تقدیر پاسخ عمل ناپسند عده‌ای از سنا صرفا اعلام موضع سیاسی نیست، بلکه تقدیر هوشمندانه در توافقات جهت خنثی نمودن این کار و یا پرهزینه کردن آن باید در آینده مورد توجه باشد.

وی بیان داشت: البته 1+5 هم باید توجه داشته باشد مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی هرگونه نظارت فزون‌تر از NPT صرفا با لغو تحریم‌ها ممکن می‌گردد، مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دوستان مذاکره کننده امیدوار است با توجه به تجربیات گذشته و بساط جدید بی‌اعتمادی که آمریکاییها پهن نمودند، با دقت عمل کافی گام‌های جدید را بردارند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اقدام ناپسند و زشت عده‌ای که نسبت به علی مطهری انجام داده بودند، گفت: از همینجا لازم می‌دانم از رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه که دستورات اکید برای بررسی این موضوع را داده‌اند تشکر کنم و امیدوارم با پیگیری‌ها این اقدامات ناصحیح در کشور ریشه کن شود

وی در ادامه افزود: عرض بنده با کسانی است که گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد، سوال این است مقصود از نظام چیست؟ نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که برپایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است، مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می‌توانند اظهارنظر کنند.

لاریجانی بیان داشت: لذا اقدامی از این سنخ که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به دلیل اظهارنظر فردی مخصوصا نماینده مجلسی صورت بگیرد، یک اقدام مخالف نظام است و تصور نشود که اینگونه اقدامات کمک به نظام است، بلکه درست اقدام خلاف قانون و مباین نظام است.

وی ادامه داد: با توجه به نظر صریح مقام معظم رهبری که در مورد اینگونه اقدامات فرمودند؛ خلاف است و کسانی که به نظر ما تعهد دارند، بدانند و مسئولان را موظف کردند که با اینگونه اقدامات که جلسات را برهم می‌زنند، برخورد شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از طرفی باید توجه شود که این اقدامات فقط تبعات داخلی ندارد، بلکه ایران به عنوان مهمترین کشوری که در منطقه دارای ثبات قوی و نظامی دموکراتیک است، با این روش‌ها در انظار مردم سایر کشورها لطمه جدی می‌بیند. 


لاریجانی گفت: برخی ذهن‌های بیمار مترصدند که این مسائل را برجسته کنند ، نظیر برخی اظهارات نادرست در مورد موقعیت ایران که در این چند وقت بیان شد و دیدید چگونه مستمسک دیگران برای تخریب وجهه ایران قرار گرفت.

وی افزود: بحث درباره درستی تمام عقایدی که بیان می‌شود، نیست. بحث در این است که فایده اظهارنظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید، نظامی سختگیرانه طراحی کنیم که افراد نتوانند نظرات خود را بیان کنند، لذا شیوه درست در یک نظامی که آزادی بیان رکن آن است، این است که جواب نظراتی که تصور می‌شود دقیق نیست، ارائه گردد. یعنی نوعی گفتگوهای انتقادی در کشور رایج باشد. تبعا بیش از 99 درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است.

لاریجانی اظهار داشت: ممکن است مواردی به دروغ و یا افترا و یا شکستن مرزهای امنیتی باشد که در این موارد دادگاه‌های صالحه باید طبق قانون رسیدگی کنند، نه اقدامات غیر قانونی از این سنخ زیرا قانون برای رفع همینگونه مرافعات وضع می گردد، نه اینکه هرکس سرخود حتی برای دفاع از حق خود اقدام کند.

وی ادامه داد:  حتی اگر تعدی در حد قتل باشد، صاحبان دم خود نمی‌تواند خود بدون مجوز دادگاه عمل کند، مخصوصا کسانی که به نوعی محل رجوع عده‌ای هستند و یا قدرتی دارند، باید مراقب باشند که نه تنها از گفتار و کردار آنها، تلقی مباح بودن این گونه اعمال استشمام نشود و باید تلاش کنند فرهنگ قانون‌گرایی را که امام راحل در نظام جمهوری اسلامی به آن مبنای شرعی دادند، رایج کنند.

وی تصریح کرد: وزارت کشور و وزارت اطلاعات با این مسئله برخورد جدی کنند و افرادی که به این امور می‌پردازند، توجه کنند که اقدامات آن‌ها توجیه دینی، انقلابی و اخلاقی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تبریک به آیت‌الله یزدی که ریاست مجلس خبرگان را برعهده گرفتند برای وی آرزوی توفیق کرد و خاطر نشان کرد: از تلاش‌های وزارت اطلاعات در آزادی دیپلمات ایرانی (نیکبخت) سپاسگزاری می‌کنم. 

انتهای خبر/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار