با کنترل فشار خون و قند و جلوگیری از بالا رفتن آن، حدود 60 درصد بیماری‌ها و نارسایی های کلیوی قابل پیشگیری بوده و در افراد مبتلا نیز روند بهبود بیماری تسریع می‌یابد.

علی اکبر مشتاقی متخصص نفرولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:‌ بیماری کلیوی به دلیل نبود علائم مشخص به ویژه در مراحل ابتدایی خیلی دیر تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل اغلب افراد مبتلا به بماری‌های کلیوی هنگامی متوجه بیماری خود می‌شوند که شدت‌ آن افزایش یافته است.

وی گفت: اگر بخواهیم دو علت عمده بیماری‌های کلیوی را بیان کنیم، می‌توانیم به دیابت و فشار خون بالا اشاره کنیم.

مشتاقی با اشاره به عوارض منفی قند و فشار خون بالا بر روی کلیه‌ها، تاکید کرد:‌ با کنترل فشار خون و قند و جلوگیری از بالا رفتن آن، حدود 60 درصد بیماری‌ها و نارسایی‌ها قابل پیشگیری بوده و در افراد مبتلا نیز روند بهبود بیماری تسریع می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: حداقل سالی یک بار معاینه و آزمایش برای افراد کمتر از 50 سال و هر شش ماه معاینه و آزمایش برای افراد بالای 50 سال و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند مانند افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری‌ها را دارند، می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری و نارسایی کلیوی کمک بزرگی کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار