این روزها مشکلات پیش روی تولید کشور وابستگی انکار ناپذیری به نحوه اخذ مالیات از این حوزه دارد و تصحیح نظام مالیاتی بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،در دورانی که دولت سعی میکند از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کم کند، سایر درآمدهای دولت از جمله درآمدهای مالیاتی عرصه را برای خود بازتر می بینند.اگر لازم باشد تکیه بودجه به نفت کاهش پیدا کند باید درآمدهای مالیاتی افزایش یابد. طبیعی است این افزایش باید از طریق گسترش بستر مالیات صورت گیرد.

یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی کشور بخش تولید است که همواره سعی بر آن داشته است مالیات خود را به طور شفاف و منظم پرداخت کند. از این رو حوزه تولید و صنعت به عنوان یکی از اصلی ترین منابع درآمدی مالیاتی برای کشور محسوب میشود .

موضوع دغدغه برانگیز این روزها نحوه دریافت مالیات از تولید است. کارشناسان اقتصادی بر آن معتقدند که صورت دریافت مالیات از واحدهای تولیدی مناسب نیست و در مقابل پرداخت به موقع مالیاتشان تشویقی دریافت نمی کنند. آنها باور دارند در یک نظام اقتصادی کامل با  چرخ تولید پر رونق مالیات دریافتی از تولید مناسب تر اخذ می شود.

در روزهایی که کشور شرایط سخت رکودی را طی می کند،بستن مالیات های سنگین  بر بخش تولید و صنعت علاوه بر کاهش سرمایه گذاری جدید عاملی برای کم رونق شدن برخی از واحدهای تولیدی می شود.اگر نحوه دریافت مالیات از بخش تولید طوری باشد که حمایت از بخش تولید و بخش خصوصی سلب شود ضربه ای سخت به صنعت و تولید وارد می شود که جبران آن هزینه های گزافی را متحمل میشود. از این رو لازم است قبل از دریافت هرگونه مالیات از بخش تولید تسهیلات و امکانات آن به طور کامل پرداخت شود و سود وام ها نیز تعدیل گردد.

رسم و رسوم مالیاتی نشان داده است که همیشه مالیات از محل درآمد و سود دریافت میشود و تا زمانی که چرخ تولید نچرخد گرفتن مالیات توجیه پذیر تلقی نمی شود. پس رسیدگی به وضعیت تولید قبل از هرگونه اقدام مالیاتی ضروری می باشد.

ورود مالیات بر ارزش افزوده به صنعت و تولید  در هاله ای از ابهام قرار دارد. بخش هاي تولید، قانون مالیات بر ارزش افزوده را به شکل درست اجرا نمی کنند. به این ترتیب همین مالیات قیمت تمام شده کالا را افزایش داده و موجب می‌شود که رقابت سالم اتفاق نیافتد. تولید کنندگان برخی کالاها مالیات پرداختی خود را از طریق افزایش قیمت کالا جبران میکنند و فشار زیادی را به مصرف کننده تحمیل می کنند. در این جاست که شناسایی فرارهای مالیاتی و تبیین دریچه های اخذ قانونی مالیات بیش از پیش حس می شود.سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه دارد که مالیات ها مستقیم و غیر مستقیم را به بهترین شکل برای واحد های اقتصادی تعیین کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۳
برای رونق تولید و کاهش قیمت کالاهای تولید داخلی باید تولید کنندگان داخلی از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند. مالیات برارزش افزوده بیشترین اسیب را به تولید داخلی زده است
آخرین اخبار