سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای کشورمان به مرحله حساس خود رسیده است و در بحث‌های فنی پیشرفت خوبی داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مقاومت ستودنی مردم ایران در برابر زیاده خواهی‌ها، همراه با تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره کننده را منجر به تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان خواند. 

افخم تاکید کرد: حقوق مردم ایران در بهره برداری از این منبع انرژی و منافع صلح آمیز آن باید به طور کامل تامین و تضمین شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تشکر از همه کسانی که در این یک سال با حساسیت فعالیت بی‌وقفه مسائل را تعقیب کردید و امکان ارتباط خوب و موثر دستگاه دیپلماسی با مردم و افکار عمومی جهان را فراهم کردند، ابراز امیدواری کرد: این ارتباط صمیمانه در سال آینده  هم باید استمرار و تقویت یابد. 

افخم در پاسخ به سوالی مبنی وضعیت مذاکرات لوزان و همچنین گزارش احمد شهید بیان داشت: گفتگوهای بسیار فشرده و حساسی در جریان است و چندین دور مذاکرات بین دکتر صالحی و وزیر انرژی آمریکا انجام شده است. 

وی افزود: گفتگو‌ها و مذاکرات وزیر خارجه کشورمان با همتای آمریکایی به طور فشرده پیش می‌رود و امروز هم برنامه‌ای برای مذاکرات هست که مدیران سیاسی امروز در سطح 1+5 در لوزان حاضر می‌شوند و برنامه‌هایی را برای گفتگو و ادامه مذاکرات انجام می‌دهند.

افخم با بیان اینکه شاهد تلاش بی‌وقفه هستیم و مذاکرات به مرحله‌ بسیار پیچیده و حساسی رسیده تاکید کرد: تیم هسته‌ای روزهای کاری بسیار فشرده‌ای را دارند و تلاش می‌کنند تا فاصله‌ها در مذاکرات کم بشود،ولی در عین حال در بحث‌های فنی پیشرفت‌های خوبی رخ داده و تقریبا‌‌ همان طور که دکتر صالحی هم اشاره‌ داشتند و مصاحبه‌ای انجام دادند، بخش زیادی از مسائل فنی حل شده و در عین حال در حوزه سیاسی و بحث تحریم‌ها گفتگو‌ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفتگو‌ها را بسیار حساس خواند و گفت: این موضوع ابعاد حقوقی و پیچیده‌ای دارد که تیم هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند.

افخم درخصوص گزارشات احمد شهید تصریح کرد: این گزارش در موضوع بحث حقوق بشر بوده و این مسئله هم دیگر کاملا مشخص شده که یک مسئله سیاسی است و متاسفانه در حال خارج شدن از ساز و کارهای حقوق بشری است.

وی با تاکید بر اینکه اراده‌ای فرا‌تر از مباحث حقوق بشری مسئله نقض حقوق بشر در ایران را دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: ما همکاری بسیار خوبی را با همه ساز و کار‌ها و عوامل مرتبط با آن داریم، همچنین حضور فعال در شورای حقوق بشر، گزارش "یوپی آر" که ایران سالانه تهیه می‌کند و آخرین مورد آن که گزارش بسیار خوب و موثری بود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به مشارکت فعال و تحولاتی که در ایران است، ایران را یک عضو مسئول و فعال در مسئله حقوق بشر خواند و گفت: امروز ایران در سطح صحنه بین المللی به یک باور تبدیل شده و در عین حال شاهد تلاش‌های سیاسی معاندین، مغرضان و کسانی که بهره‌برداری‌های سیاسی از مسئله حقوق بشر می‌کنند، هستیم.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روزهای آینده در تداوم مذاکرات چه مباحثی پیگیری خواهد شد،افزود: به نظر ما بایستی این مسئله کاملا فنی دیده شود، و به پیشرفت‌ها و واقعیت‌های کشور ما توجه جدی شود و به نکاتی که در گزارشات قید می‌شود پاسخ‌های فنی و کار‌شناسی، همراه با مستندات ارائه شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بخشی از گزارش‌ها به نظرات،دیدگاه‌ها و مستنداتی که ایران ارائه می‌کند توجهی نمی‌شود، تاکید کرد: این موضوعات باید به شورا و مراجع ذیربط انعکاس یابد.

افخم با تاکید بر اینکه مقوله حقوق بشر بحثی است که دولت جمهوری اسلامی ایران کاملا به آن واقف است، بیان داشت: به عنوان یکی از مسئولیت‌های داخلی خود برای شهروندان و برای ارتقای وضعیت حقوق بشر تلاش می‌کنیم و امیدوار هستیم که سازو کارهای حقوق بشری از نگاه سیاسی دور شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت فعال، گفتگوهایی صورت می‌گیرد که شاید تصویر بهتری را از ایران پیدا کنند و لازم به ذکر است که حتی دیدارهایی را در سطح نمایندگی‌های ما با هیئت‌هایی که به ژنو و نیویورک سفر داشتند، انجام دادیم.

وی بیان داشت: هیئت‌هایی که با احمد شهید دیدار داشتند نکات و دیدگاه‌ها را صریحا به وی ارجاع و انواع مصاحبه‌ها و مستندات غیرواقعی که وی داده بود را مورد نقد قرار دادند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت شایعات کمک‌های نظامی ایران، در کنار کمک‌های دارویی و غذایی به یمن و همچنین مشکل ویزاهای زائران حج گفت: در مورد ویزا‌ها مسائلی فنی مطرح شده، اما موضوع اصلی، امکانات کنسولگری‌های عربستان در تهران و تعداد نفرات و بحث‌های فنی است.

وی تاکید کرد: ما تلاش داشتیم و تلاشمان هم ادامه دارد که کمک بکنیم تا موضوعات فنی رفع شده تا مساعدتی بشود و شرایط برای فعالیت بیشتر، طبیعی و موثر کنسولگری‌هایشان فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص بحث بحرین هم ابراز امیدوار کرد: شرایط با گفتگوهای داخل بحرین تقویت شود، چنانچه مراجع حقوق بشری هم گزارش‌ها و مستنداتی ر ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه محافل حقوق بشری نسبت به تحولات و محدودیت‌هایی که در بحرین هست نگاه‌هایی را دارند، تصریح کرد: آنها گزارش‌هایی را دارند که ما هم، چنین گزارش‌هایی را می‌بینیم و آنچه که مسلم است باید نگاه داخل بحرین براساس گفتگو و براساس تقویت گفتگوهای داخل بحرین با مشارکت مردم باشد.

افخم شایعات مربوط به کمکهای نظامی به بحرین را فرافکنی خواند و تاکید کرد: این موضوعات به هیچ وجه صحت ندارد و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به یمن در چارچوب کمک‌های انسانی، اقتصادی و کمک‌هایی بوده که پیش از این توافقاتی پیرامون آن‌ها صورت گرفته است و امکان اجرایی شدنش پیش از این فراهم نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: با تحولات، مباحث و شرایطی که فراهم آمد، امکان پرواز فراهم شد و همکاری‌های فی مابین نیز تقویت شد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اعتراف "بان‌کی مون" به اینکه که این نهاد در دستیابی به آرمان‌های موسسان آن شکست خورده گفت: نمونه بارز این بحث را شما در موضوع فلسطین می‌بینید، که برخی از اعضای شورای امنیت و اعضای دائم شورای امنیت با حمایت بی‌دریغ از رژیم صهیونیستی مانع از احقاق حقوق ملت فلسطین شدند، و این روند‌ها نشان می‌دهد که نه تنها امکان حل مشکلات بین‌المللی در واقع فراهم نمی‌شود، بلکه این کشور‌ها مانع تراشی می‌کنند، تا موضوعات به پیچیده‌تر شدن شرایط و حتی لاینحل شدن آن بیانجامد.

وی تاکید کرد: در هر حال انتظار می‌رود که با مشارکت همه کشورهای جهان در مسیر ارتقای کارایی سازمان ملل گام برداشته شود و بحثی که در سازمان مطرح به عنوان تغییر ساختار یا اصلاح ساختار سازمان ملل متحد مطرح است، یکی از بحث‌هایی است که می‌تواند با مشارکت همه کشورهای جهان مطرح شود و در مسیر ارتقای کارآیی این نهاد مهم بین‌المللی، گام برداشته شود.

افخم در خصوص توافق احتمالی که در لوزان در حال شکل گیری است، تصریح کرد: موضوعاتی مبنی براینکه این توافق قرار است، ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار بگیرد، مطرح شده و کار‌شناسان معتقدند، اگر یک چنین توافقی با این شرایط امضا شود در حقیقت به معنای این است که که ما تمام تحریم‌های غیرقانونی را که توسط شورای امنیت بر علیه ما تا به حال وضع شده بود است را قبول کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری گفت: مباحث حقوقی، بسیار حساس و پیچیده است و تیم مذاکره کننده اشراف کاملی به همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی موضوع دارند.

وی در خاطرنشان کرد: گفتگوهای حقوقی و سیاسی بسیار پیچیده‌ای در جریان است و تیم مذاکره کننده، تمام این زوایا را در نظر دارند و خوشبختانه سطح حرفه‌ای تیم جای نگرانی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان دستیابی به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس به عنوان ضرب‌الاجل تعیین شده، گفت: در پایان مذاکرات ماه نوامبر یکی از مباحثی که در سطح وزرا مطرح شد این موضوع بود. با توجه به تمدید برنامه اقدام مشترک و توافق موقت تا پایان ماه ژوئن قرار شد یک جدول زمانی تعیین شود تا بر این اساس تا پایان ماه مارس به راه‌حل‌ها دست پیدا کنند. باید راه‌حل‌ها پیدا شود و طرفین بگویند که راه‌حل‌ها چیست و بر این اساس به نگارش و برخی مباحث دیگر توافق تا ماه ژوئن بپردازند لذا بحث ماه مارس چیزی بیشتر از این نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه الجزیره در گزارشی اعلام کرده است که مذاکرات تا روز شنبه تمدید شده است، گفت: مستندی برای این خبر ندارم و هیچ مرجع رسمی این خبر را تایید نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا وزرای خارجه 1+5 روز جمعه در لوزان سوئیس گرد هم می‌آیند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور، گفت: تفسیرهای نادرستی درباره این اظهارات انجام گرفت. برخی رسانه‌های منطقه تلاش کردند که ابهام و سوء‌برداشت در اذهان مردم منطقه ایجاد کنند و سخنان ایشان را تحریف کردند. سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است و ما بر اساس موازین بین‌المللی به حاکمیت‌ها و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. روابط خوب ما با همه کشورهای منطقه بنا شده و ادامه دارد. در منطقه و برخی نقاط بعضی تلاش داشتند که از این سخنان سوء استفاده کنند. مواضع ما روشن است، دوران امپراتوری‌ها به سر آمده است.

وی ادامه داد: سفارتخانه‌های‌ما هم در مسیر روشنگری‌ها با مسئولان ذیربط مذاکراتی داشتند، بیانیه‌های مطبوعاتی صادر کردند تا این سوء تفاهمات رفع شود. خوشبختانه کشورهای منطقه بر اساس اظهارات رسمی کشورمان کاملا موضوع برایشان روشن شد. من فکر می‌کنم بحثی که رسانه‌های فرصت‌طلب و مغرض دنبال می‌کنند برای کشورمان منافعی به همراه ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره گزارش المانیتور مبنی بر نامه برخی از قانونگذاران اروپایی و آمریکایی درباره هشدار به سران کشورها در مورد توافق با ایران، گفت: من هم این گزارش را دیدم. این اقدامات تلاش‌هایی است که برخی انجام می‌دهند تا بتوانند هم‌پیمانانی برای خود در جهان پیدا کنند و کاری انجام دهند اما چیز بیشتری در این گزارش ندارم.

افخم در بخش دیگری از اظهاراتش درباره بحث تحریم در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای مذاکرات اعلام کرده است که خواسته‌اش لغو همه تحریم‌هاست. بر این اساس مذاکرات را شروع کردیم و دنبال می‌کنیم تا برای این مساله راه‌حل‌هایی یافته شود. نتیجه کار نشان می‌دهد که اهداف‌مان چگونه و به چه شکل خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر امیر عبداللهیان به مسقط و مطرح شدن ایجاد کمیته روابط تهران _ریاض، گفت: این موضوع از چند ماه قبل مطرح بود، گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد تا شرایط ایجاد شدن آن فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر قرار گرفتن توافق ایران و 1+5 در فصل هفتم منشور سازمان ملل، گفت: تیم مذاکره‌کننده کار خود را با اشراف به مسائل حقوقی و فنی به زوایای مختلف دنبال می‌کند و دفاع از حقوق ایران در هرگونه توافق احتمالی مفادی دارد که همه آنها سنجیده شده و مورد نظر قرار گرفته است. هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان به کویت و اعلام اینکه ایران برای حل مشکلات با همسایگان تلاش می‌کند، گفت: ما تقریبا در طول یک سال و نیم گذشته گفت‌وگوهای جدی را با همسایگان شروع کردیم. اولویت سیاست خارجی ایران داشتن روابط خوب و ممتاز با همسایگان است. در این راستا وزیر امور خارجه کشورمان سفرهای موثری به منطقه داشته و در سطوح دیگر مقامات کشورمان نیز سفرهایی انجام دادند. یکی از راه‌های تقویت روابط میان کشورها گفتگوست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: هر چه گفت‌وگوها افزایش یافته و تحرکات میان دو کشور ارتقا یابد، امکان کمک به حل مسائل منطقه و دست یافتن به راه‌حل‌هایی برای بحران‌های منطقه گسترش می‌یابد. به هر حال روابط خوب و دوستانه‌ای با کشورهای همسایه داریم اما با توجه به ظرفیت‌های ایران به نظرمان این کافی نیست. باید گام‌های جدی برای ارتقای روابط افزایش یابد. در همین راستا وزارت امور خارجه کشورمان به کار با همسایگان شتاب بیشتری بخشیده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور سفیر جدید عربستان در تهران، گفت: کارهای لازم و اجرایی از سوی ایران برای پذیرش سفیر انجام شده است منتهی از طرف مقابل نیز باید این امور انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار