سوغاتي‌هاي زنجان، سوغاتي‌هايی كه دستاورد دست‌هاي استاد کاران زبر دست این شهر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛از سوغاتي‌هاي مهم زنجان و از کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره ای و بندرت طلایی بصورت ملیله کاری است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.

انواع پایه‌های استکان، سینی، قاشق و چنگال غذا و چایخوری، کاسه، گلدان، قاب عکس و ...كه توسط هنرمندان مليله كار زنجاني با ظرافت تمام ساخته مي‌شود و در بازار زنجان مي‌توان آنها را يافت.

ملیله زنجان

کارشناس صنایع دستی استان نیز با اشاره به اینکه ملیله زنجان از نظر کیفیت بهترین ملیله تولید شده در کشور است،گفت: مليله زنجان با توجه به طرح‎ها و نقش‎هاي اصيل و خصوصا ظرافت زياد آن و عيار نقره مصرفي در مجموع از كيفيت بالايي برخوردار است و در کشور بی نظیر است.

حامدی با اشاره به اینکه ريز نقوش متداول در مليله زنجان همانند ساير نقش‌هاي صنايع دستي اكثرا ذهني و الهام يافته از طبيعت و طرح‌هاي سنتي است، افزود: مهمترين و رايج ترين نقش‌های ملیله زنجان عبارتند از: اشك، جغه، پيچك، ترمه و غنچه، برگ، واو ملیله، دو چشم، برگ فرنگ، سه چهار چشم، کورملیله و تابيده که هر يك داراي ويژگي خاص خود است .

صادق شیروانی از هنرمندان قدیمی این هنر است این استادکار بازار فعلي مليله را مطلوب ارزيابي مي‌كند و می‌گوید: با افزايش قيمت طلا گرايش به استفاده از نقره افزايش داشته است گرچه خريد مليله هنوز براي بسياري از مردم دشوار است و اغلب مسافران و افراد غير بومي خريدار آن هستند.

این استاد کار زنجانی مليله زنجان را بي نظير در ظرافت و كيفيت مي‌داند و می‌گوید: ظرافت مليله زنجان موجب شهرت آن شده است به گونه‌ای كه علاقه مندان و هنرشناسان جز مليله زنجان مليله ديگري را نمی‌پسندند.

 انواع چاقو قلم تراش، جیبی، دسته ملیله و کارد آشپزخانه از ديگر سوغاتی‌های مهم زنجان است.

فرش و گلیم و جاجيم

از فرش، گلیم و جاجیم زنجان هم نمي توان گذشت.

فرش و گليم و جاجيم زنجان از معروفيت خاصي برخوردارند. فرش بافي در زنجان يكي از صنايع با قدمت زياد است.

 ريز ماهي و ماهي درهم و نقشه قلتوق و بيجار و افشار از جمله طرح‌هایی است که در فرش زنجان استفاده می‌شود.

چاقوی زنجان

از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان مي‌آید نقش چاقوهای آن در اذهان پدیدار می‌گردد و در بسیاری از سرزمین‌های دور و نزدیک چاقوهای ظریف و با دوام زنجان معروف است.

چارق دوزی

چارق دوزی یکی دیگر از هنرهای دستی است که دست‌های ظریف هنرمندان زنجانی در تولیدشان مهارت ویژه ای دارند این چارق‌ها مشخصا زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد.و مناسبترین سوغات شهر محسوب میشود. چاروق از صنايع دستي زنجان است و عبارت از پاپوش و پاي افزار است كه از قديم الايام مورد استفاده بوده و به اشكال مختلف و تهيه و ساخته مي شده و قسمت اعظم ساختمان آن درقديم از چرم بوده است.

حیدری استادکار و کارشناس چارق اداره کل میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:چارق در زنجان با گذر زمان بسیار تغییر کرده و به مرور شکل ظاهری امروزی را به خود گرفته است.

وی ادامه داد: چارق قدیمی در این شهر، پا‌پوشی بدون پاشنه و از جنس چرم خام بوده که با بندهایی بلند به ساق پا بسته می‌شد و در روستاها بیشتر مورد استفاده چوپانان قرار می‌‌گرفت.

حیدر ی با اشاره به اینکه به مرور زمان این هنردستی تغییر پیدا کرده افزود : چارق ها از دو قسمت کف و رو تشکيل شده است، کف آن از چرم ظريف و رويه آن از نخهای نازک رنگی و گاهی از ابريشم و در طرحها و گونه های مختلف ساخته و بافته می شود، چنان که مصنوعات آن باب طب چارق زنجان پايپوشي به ظرافت ابريشم هاي رنگي ايرانی و خارجی است.

حیدری با اشاره به اینکه به هر تقدير هم اکنون چارق های زيبا از شهرت خاص و عام برخوردارند.خاطر نشان کرد: اين چارق ها علاوه بر اینکه جنبه تشريفاتی و تفننی دارد نوع چرمی آن نیز در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد.

مس زنجان

اوج هنر فلزکاري دوره اسلامي مربوط به سلجوقيان است که در اين دوره زنجان در کنار مراکزي چون خراسان ،موصل ،همدان ، ري و اصفهان يکي از مهمترين قطب‌هاي فلزکاري محسوب مي‌شد و در اين دوره زنجان بعنوان يکي از مهمترين مراکز تهيه ظروف مرصع کاري شده، مطرح بود.

در دوره ايلخاني با توجه به نزديکي پايتخت حکومت ايلخانان به زنجان و توجه حکمرانان ايلخان به فلزکاري و نيز وجود گوي‌هاي مرصع نقره کوب، مربوط به اين دوره که نام "سلطان اولجايتو" در آن حک شده مي‌توان موقعيت فلزکاري در دوره مزبور را تصور کرد.

مسافراني که نام و هنر مشهور مسگري زنجان را از بزرگان خود به ياد دارند پس از چاقو ، صنايع مسي اين شهر را به عنوان سوغاتي به همراه مي بردند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.