فلج اعصاب کرانیال از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب است که افراد به آن مبتلا می شوند.

محمد رضا معتمد متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: فلج  اعصاب کرانیال به معنی ضایعه اعصاب جمجمه‌ای است. در بدن هر انسان 12 عصب جمجمه‌ای وجود دارد که می‌توانند به علل مختلف دچار آسیب شود، این‌ها در واقع اعصابی هستند که از ساقه مغز کنترل و باعث اعمالی در بدن می شوند، اگر هر کدام از این اعصاب جمجمه‌ای دچار مشکل شوند، فلج اعصاب کرانیال صورت می گیرد. 

معتمد در ادامه راجع به علل این بیماری عنوان کرد:علل این بیماری بسیار متنوع است که عبارتند از: سکته های مغزی یا بیماری ام‌اس، بیماری‌های عفونی و التهابی، کم‌خونی ضربه‌های مغزی، سل و ایدز و . .  بستگی به عامل ایجاد کننده بیماری مشخص می‌شود که کدامیک از این اعصاب درگیر است و متناسب با آن درمان صورت می‌گیرد. 

وی افزود: مثلا اگر عامل ایجاد کننده تومور باشد، باید بیمار جراحی شود، اگر فرد دچار بیماری سل است باید درمان برای سل آغاز گردد. افرادی هم که به دلیل عفونت دچار فلج کرانیال هستند باید با مراجعه به پزشک نوع عفونت را تشخیص و سپس آن را درمان کرد. اگر بیمار به علت ضربه مغزی دچار این بیماری باشد باید ابتدا خونریزی مغزی او درمان شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:علائم فلج اعصاب کرانیال بسته به نوع عامل ایجاد کننده متفاوت می‌باشد، به طور مثال اگر فرد دچار فلج اعصاب کرانیال چشمی شود دچار تاری دید و اگر فردی دچار فلج حرکات چشمی شود به دوبینی مبتلا می‌شود. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار