بسکتبال ایران در سال 1393 تحت الشعاع تغییرات ریاست فدراسیون قرار داشت و فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، خداحافظی محمود مشحون از ریاست فدراسیون، وضعیت نامشخص انتخابات، تقسیم سوپرلیگ به 2 بخش ملی و حرفه‌ای، صعود نکردن از مرحله اول جام جهانی، مقام دوم بازی‌های آسیایی و خداحافظی با بچیروویچ سرمربی تیم ملی مهم‌ترین اتفاقات رشته بسکتبال در سال 93 بود.

** فروردین و اردیبهشت؛ قهرمانی پتروشیمی بندر امام

در شروع سال 93 پرونده لیگ 93 – 92 با قهرمانی پتروشیمی بندرامام بسته شد. پتروشیمی رقابت سختی با مهرام برای قهرمانی داشت و با درخشش گیبسون بازیکن آمریکایی این تیم موفق به پیروزی در فینال شد. بهنام یخچالی هم به عنوان پدیده در تیم پتروشیمی معرفی شد.

مهرام که حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی را به جای بازیکن خارجی جذب کرده بود بعد از این جریان با مصطفی هاشمی سرمربی تیم خداحافظی کرد و قرار بود با گزینه مربیگری دیگری به جام باشگاه‌های آسیا برود که بلافاصله مسابقات جام باشگاه‌‌ها نیز کنسل شد. مهرامی‌ها در شروع فصل 94 – 93 بار دیگر با هاشمی به توافق رسیدند.

محمود مشحون رئیس فدراسیون هم در ماه اردیبهشت به عنوان رئیس فدراسیون غرب آسیا برگزیده شد.

** خرداد؛ شروع اردوی تیم ملی

تیم ملی بسکتبال جوانان که برای قهرمانی زیر 18 سال آسیا آماده می‌شد در این ماه به جای تیم بزرگسالان به مسابقات غرب آسیا اعزام شد و در  رده دوم رقابت‌ها جای گرفت.

محمد یوسف‌وند کاپیتان تیم ملی جوانان به همراه آرمی نظریان، نوید رضایی‌فر و علی اله‌وردی به کمپ بسکتبال بدون مرز آسیا رفتند. یوسف‌وند در پایان کمپ به عنوان MVP (با ارزش‌ترین بازیکن) معرفی شد.

خداحافظی محمود مشحون و ناکامی در اینچئون

تیم ملی بزرگسالان هم بدون حضور بازیکنان اصلی و به صورت تلفیقی از بازیکنان هر 2 تیم الف و ب وارد اردوی تدارکاتی شد.

تیم بعد از مدتی تمرین به 2 بخش الف و ب تقسیم شد. در ماه خرداد، محمد مکری رئیس کمیته مسابقات هم بعد از یک سال جای خود را واحدپور داور با سابقه بسکتبال داد.

 ** تیر ماه: قهرمانی کاپ آسیا

تیم ملی بزرگسالان که رقابت‌های مهمی چون جام جهانی و بازی‌های آسیایی را در پیش داشت ابتدا در مسابقات کاپ آسیا شرکت کرد و برای دومین بار قهرمان این مسابقات شد. با این قهرمانی انتظار می‌رفت که مقام اول بازی‌های آسیای هم دور از ذهن نباشد.

خداحافظی محمود مشحون و ناکامی در اینچئون

محمود مشحون که از ماه خرداد با مهلت 3 ماهه وزارت ورزش در سمت خود باقی مانده و دوران ریاست چهار ساله‌اش به پایان رسیده بود در این ماه به عضویت هیأت رئیسه کنفدراسیون بسکتبال آسیا درآمد. جالب اینجاست که در جلسه آسیا بار دیگر میزبانی جام ملت‌ها به کشور چین اهدا شد و بعد از این ماجرا برخی ملی‌پوشان از جمله حامد حدادی نسبت به رسیدن میزبانی به چین انتقاد داشتند.

** مرداد ماه؛ تقدیم قهرمانی زیر 15 سال به عراق، دومی به تیم ملی جوانان

ماه دوم تابستان چندان برای بسکتبال ایران موفقیت‌آمیز نبود. با وجود میزبانی مسابقات قهرمانی زیر 15 سال غرب آسیا در تهران، تیم ملی نوجوانان ایران از عراق شکست خورد و قهرمانی به این تیم همسایه رسید.

تیم ملی جوانان هم که تنها به اردوی برون‌مرزی ترکیه برای آماده‌سازی اعزام شده بود در جام ملت‌های زیر 18 سال آسیا دوم شد. در حالی که با توجه به نسل بازیکنان با استعداد، انتظار قهرمانی از این تیم می‌رفت اما تیم چین نشان داد که با برنامه بهتری در رده‌های پایه پیش می‌رود.

ضمن این که همکاری با پی‌ایچ صربستانی هم چندان موفق نبود و البته مربی مزبور هم به شدت از امکانات و شرایطی که فدراسیون در اختیارش قرار داد ناراضی بود.

علاوه بر تیم ملی جوانان در این ماه تیم ملی ب هم به مسابقات ویلیام جونز اعزام و در این مسابقات هفتم شد.

قرار بود تیم ب در تورنمنت امارات هم شرکت کند اما جالب اینجاست که با وجود سفر تیم به دوبی از سوی روابط بین‌الملل فدراسیون به کادر فنی تیم پیغام داده شد که مسابقات لغو شده و تیم به ایران بازگردد. در نهایت مشخص نشد جریان این تورنمنت چه بوده است. همچنین تیم ملی بزرگسالان الف در جریان آماده‌سازی جام جهانی به اسلوونی و لهستان اعزام شد.

** جام جهانی و داستان عرفان و ارسلان

تیم ملی بعد از تورنمنت‌های دوستانه 13 بازیکن در ترکیب داشت و انتخاب نهایی به شکلی بود که عرفان نساج‌پور بازیکن پست یک از ترکیب کنار گذاشته شد. تصمیمی که بزرگ‌ترین دردسر فدراسیون در جریان جام جهانی و بعد از آن بود، به خصوص با توجه به مصدومیت سجاد مشایخی گارد رأس جوان تیم که باعث کم آوردن بازیکن در پست یک و به هم خوردن ترکیب تیم در جام جهانی شد.

هر چند کارشناسان اعتقاد داشتند که با وجود ترکیب کامل هم هنوز فاصله بسکتبال ما با هم گروه‌های جام جهانی در حدی نیست که انتظار پیروزی از تیم داشته باشیم.

در نهایت هم تیم ملی موفق به شکست دادن مصر شد، بازی خوبی مقابل فرانسه انجام داد و از صربستان به عنوان یکی از گزینه‌هایی که امکان شکست آن برای تیم تصور می‌شد هم شکست خورد هرچند صربستان بعدها به مرحله نهایی جام رسید.

شکست سنگین از برزیل و اسپانیا هم نتایج دیگر حضور در جام جهانی بود.


خداحافظی محمود مشحون و ناکامی در اینچئون

تیم ملی در پایان جام جهانی یک پله در رنکینگ جام صعود کرد و بزرگ‌ترین بحث نیز به استفاده کم از ارسلان کاظمی و جریان عرفان نساج‌پور اختصاص داشت.

شنیده می‌شد که نساج‌پور به این دلیل از تیم خط خورده است که فدراسیون جهانی خواستار پرداخت 11 هزار دلار پول برای صدور اجازه بازی او شده است. این موضوع از سوی فدراسیون تکذیب و تصمیم به خط زدن نساج‌پور هم به گردن بچیروویچ سرمربی تیم ملی انداخته شد.

مدتی بعد ارسان کاظمی نیز از ترکیب بازی‌های آسیایی کنار گذاشته شد و جنجال دیگری به راه افتاد.

هر چند برخی کارشناسان هم به افت ارسلان در جریان رقابت‌های تیم ملی در جام جهانی اذعان داشتند اما در هر حال کنار گذاشتن ارسلان بدون سروصدا نبوده و خود او هم در آستانه بازی‌های آسیایی در مصاحبه‌ای بچیروویچ را به دلالی در اردوهای تیم ملی محکوم کرد.

در این زمان با انتقاداتی که به لیست سهمیه‌های ملی اعلام شده از سوی فدراسیون وارد شده بود، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، آرمان زنگنه،‌ صالح فروتن، میثم میرزایی، محمد اوجاقی و حامد حسین‌زاده به خاطر جوان بودن از لیست سهمیه‌های ملی کنار گذاشته شدند.

 این موضوع هم انتقاداتی را متوجه فدراسیون کرد. کارشناسان اعتقاد داشتند که قدرت بازیکن به سن او ارتباطی ندارد و باید اعلام سهمیه‌های ملی با کارشناسی دقیق‌تری صورت گیرد. ضمن این که تیم پتروشیمی به حضور 3 بازیکن مهرام در این لیست اعتراض داشت، هرچند پتروشیمی هم بعدها با جذب میثم میرزایی از این ماجرا سود کرد.

** مهر، ناکامی در بازی‌های آسیایی

تیم ملی با فرصت کم بعد از جام جهانی راهی بازی‌های آسیایی شد. در حالی که با توجه به اجازه نیافتن بازیکنان خارجی تیم‌های مثل فیلیپین برای بازی و ادامه نمایش ضعیف از چین انتظار قهرمانی از تیم ملی ایران بالا بود، تیم ملی ابتدا در مرحله نیم نهایی با زحمت و اختلاف 2 امتیاز قزاقستان را شکست داد و پس از آن در فینال با 2 امتیاز از کره جنوبی شکست خورد.

هرچند گفته می‌شد که کره جنوبی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته است اما سوابق رویارویی ایران و کره جنوبی به علاوه اختلاف قابل توجه قدرت دو تیم باعث شد که دومی تیم در بازی‌های آسیایی یک ناکامی بزرگ تلقی شود.

بعد از بازی‌های آسیایی هم با توجه به اتمام قرارداد بچیروویچ سرمربی تیم ملی، این مربی اسلوونیایی بدون سروصدا از بسکتبال ایران خداحافظی کرد و پرونده تیم ملی خیلی زود با مطرح شدن بحث سوپرلیگ بسته شد.

جلسه سوپرلیگ چندین روز بعد از بازگشت تیم ملی به ایران برگزار شد و در اقدامی عجیب طی یک ساعت تصمیم فوری برای برگزاری 2 لیگ جداگانه ملی و حرفه‌ای در قالب یک فصل سوپرلیگ گرفته شد. تصمیمی که تا ماه‌ها انتقاد از آن ادامه داشت.

** آبان؛ شروع لیگ ملی و خداحافظی محمود محشون

لیگ ملی عنوانی بود که به بخش تمام ایرانی سوپرلیگ با فینال و قهرمان جداگانه داده شد. این لیگ از 19 آبان با حضور 9 تیم برگزار شد و به این ترتیب 3 تیم از فصل قبل کم شدند.

در روزهای پایانی آبان بالاخره تکلیف رفتن محمود مشحون از فدراسیون هم بعد از ماه‌ها اتمام دوران چهار ساله وی مشخص شد و رمضانعلی دولو،‌ رئیس انجمن فلوربال به عنوان سرپرست جای وی را در فدراسیون گرفت. ثبت نام از کاندیداهای فدراسیون هم از 20 آبان آغاز شد.

** آذر ماه؛ ورود ناگهانی مشحون به انتخابات

 در حالی که کمتر کسی با توجه به بازنشسته بودن محمود مشحون و قوانین جدید وزارت ورزش انتظار بازگشت وی به فدراسیون را می‌کشید، در آخرین لحظات ثبت نام از کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیون، خبر آمدن محمود مشحون به جمع کاندیداها همه را غافلگیر کرد.

علاوه بر مشحون 15 کاندیدای دیگر هم برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند؛ ایلیاوی، آقابیگ، آگین، بلبل آبادی، معینی، بکتاش، انصاری، طباطبایی، صادق‌لو، ترحمی، مهندسی، سررشته، خوش‌خبر، رضاعلی و انشائی.

** دی و بهمن؛ پایان لیگ ملی با قهرمانی مهرام

2 ماه ابتدای زمستان به برگزاری لیگ ملی گذشت. مهرام، پتروشیمی و دانشگاه آزاد رقابت بسیار نزدیکی برای قهرمانی در این لیگ داشتند و در نهایت مهرام و پتروشیمی به فینال رسیدند. این بار مهرام در روز 16 بهمن قهرمانی لیگ را جشن گرفت و مهران حاتمی سرمربی پتروشیمی با این نتیجه جای خود را به میتف مقدونیه‌ای داد.

خداحافظی محمود مشحون و ناکامی در اینچئون

** برگزاری مجامع انتخاباتی

با ورود دولو به فدراسیون بحث برگزاری مجامع انتخاباتی هیأت‌های استانی هم داغ شد در شرایطی که انتخابات اصفهان در دوران ریاست محمود مشحون سروصدای زیادی در ابتدای سال برپا کرده بود، در زمان سرپرستی دولو نیز انتخابات هیأت تهران که بدون رعایت برخی موارد قانونی برگزار شد، جنجال بسیاری دربرداشت.

در طول سال 93 انتخابات هیأت‌های استانی هرمزگان، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، ‌کرمان، خراسان شمالی، کردستان و یزد نیز برگزار شد.

در اواخر بهمن جریان تعلل فدراسیون در انجام کارهای مربوط به اعزام یوسف‌وند کاپیتان تیم ملی جوانان به کمپ بدون مرز آمریکا نیز انتقاداتی را متوجه سرپرستی دولو کرد.

یوسف‌وند به عنوان MVP کمپ آسیا به کمپ بدون مرز در نیویورک دعوت شده بود که در جریان تعطیلات ال استار برگزار می‌شد اما شانس حضور در این کمپ را به خاطر اشتباه فدراسیون از دست داد.

** اسفند؛ پایان دور رفت لیگ حرفه‌ای

لیگ حرفه‌ای بسکتبال با حضور 9 تیم از 27 بهمن آغاز شد و دور رفت مرحله مقدماتی در روز 25 بهمن با صدرنشینی دانشگاه آزاد، دومی پتروشیمی و سومی مهرام پایان یافت. در حالی که چندین ماه از ثبت نام کاندیداهای ریاست فدراسیون تا ماه اسفند گذشت اما با تمام وعده و وعیدهای وزارت ورزش، خبری از برگزاری انتخابات نشد.

با این وجود عباس آقاکوچکی به سمت مشاور فنی تیم های ملی و سرپرست تیم ملی بزرگسالان، مسعود قاسمی به عنوان سرپرست کمیته مربیان، مسعود عماری به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون و خشایار ثابتی به عنوان سرپرست کمیته آموزش انتخاب شدند تا تغییراتی پیش از برگزاری انتخابات در کادر فدراسیون صورت گیرد.

کناره گیری آقاکوچکی از سرپرستی تیم ملی بزرگسالان و مشاور فنی تیم های ملی آخرین خبر بسکتبالی سال 93 بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بسکتبال ، مشحون ، اینچئون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار