پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه ساز فشار قالب بتن خود تراکم شدند.

پرویز قدوسی، متخصص پروژه در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: استفاده از بتن خود تراکم در صنایع درجا نسبت به بتن پیش ساخته از سرعت کمتری برخوردار بوده است که یکی از دلایل آن، نگرانی‌ها در زمینه روش درست طراحی قالب است.

وی افزود: سرعت زیاد بتن ریزی و سیال بودن این بتن از دلایل افزایش فشار جانبی قالب بوده که با اعمال فشار به نمونه‌ای از بتن خود تراکم می‌توان فشار جانبی وارد بر قالب را بدون بتن ریزی در قالب‌های بزرگ با شرایط واقعی مورد بررسی قرار داد.

قدوسی تصریح کرد: برای اعمال فشار دو روش شناخته شده وجود دارد که عبارتند از: اعمال تدریجی فشار با استفاده از پمپ باد بر بتن ریخته شده در یک محفظه لوله‌ای شکل (آب بند) است که این فشار تا اندازه‌ای افزایش می‌یابد که معادل فشار ناشی از ستون واقعی بتن با ارتفاع مشخص بوده و روش دوم استفاده از سیستم پیستون و سیلندر است که در آن اعمال نیرو از طریق دستگاهی که با محوری به پیستون وارد می‌کند صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه ساخته شده در آزمایشگاه تحقیقاتی بتن، در واقع با ترکیبی از دو روش فعالیت دارد که اعمال فشار با پمپ هوا صورت می‌گیرد ولی توسط کیسه‌ای که از لایه نازک پلاستیک ساخته شده است هوا از بتن خارج می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار