آنچه درخرداد 93 در وزارت نیرو گذشت

تشکیل بازار آب/ افت 40 سانتی متری دریاچه ارومیه/ چاه‌های غیرمجاز شهرداری بسته شدند

شاید در ببن اخباری که در خرداد سال 93 وزارت نیرو را بیشتر خبرساز کرد بحث افت 40 سانتی متری دریاچه ارومیه، چاه‌های غیرمجاز و اقتصاد آب بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ماه سوم سال 93 هم هنوز بوی بحران آب می داد چراکه نزدیک شدن به تابستان، رشد مصرف و حتی بازیهای جام جهانی این موضوع را تشدید می کرد.

رييس هيئت مديره و مدير عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در روزهای ابتدایی خرداد سال گذشته گفت: با توجه به فرا رسيدن فصل گرما پيش بيني مي شود تا پايان  فصل آبرساني سيار در روستاهاي کشور به  6هزار و 500 روستا افزايش يابد.

 جانباز کاهش بارندگي ها و کمبود منابع آبي پايدار در روستاها را عامل کمبود آب در روستاها عنوان کرد.

کاهش 40 سانتی‌متری سطح دریاچه ارومیه

آن روزها دریاچه ارومیه وضعیت اش با این روزهایش کمی فرق داشت مثل این روز ها افزایش 3 سانتی متری نداشت بلکه کاهش 40سانتی متری را تجربه می کرد.

میدانی معاون وزیر نیرو درباره این دریاچه که خشک شدنش به اندازه ای اهمیت داشت که سدهای در حال ساخت اش هم متوقف شد گفت: بارندگی‌های اخیر تأثیر چندانی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نداشته به طوری که سطح دریاچه نسبت به سال گذشته 40 سانتی‌متر کاهش داشته است.

وی ادامه داد: به صورت مقطعی نوساناتی در تغییر سطح دریاچه در اثر بارندگی‌های پراکنده اتفاق افتاد که این نوسانات مقطعی ملاک کار نیست.

بستن چاه‌های غیرمجاز شهرداری ادامه دارد

اما دردوران بی آبی تهران شهرداری هنوز هم اقدام به برداشت آب از چاههای غیرمجازاش می کرد که بالاخره در ابتدای سال، آب منطقه ای تهران 18 حلقه چاه غیرمجاز شهرداری را بست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از ابتدای سال بیش از 18 حلقه چاه غیرمجاز شهرداری بسته شده است.

ارتقایی گفت: در مورد بستن چاه‌هایی که شهرداری به طور غیرمجاز از آنها آب برداشت می‌کند حساسیت به خرج می‌دهیم.

وی تصریح کرد: شهرداری دو برابر حد مجاز از چاه‌ها برداشت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: شهرداری تهران 250 حلقه چاه مجاز و غیرمجاز دارد که از این میزان 100 حلقه چاه بدون مجوز است.

بازار آبی که تشکیل نشد

وزیر نیرو در یکی از همایش های مربوط به آب از تشکیل بازار آب خبرداد که تا به امروز هنوز تشکیل نشده است.

وی  با اشاره به محدوديت منابع آبي در كشور، گفت: براي اينكه آب به بهترين صورت مصرف شده و پاسخ‌گوي تمام نيازهاي كشور باشد، بايد قيمت اقتصادي براي آن تعيين شود.

وي ادامه داد: به‌منظور تعيين قيمت اقتصادي آب، بايد بازار آب تشكيل شود كه درواقع در هنگام تبادل آب بين عرضه و تقاضا، قيمت اقتصادي كشف و ارزش اقتصادي آب تعيين مي‌شود.

چيت‌چيان تصريح كرد: با تشكيل بازار آب، كشاورز، صنعت‌گر و مردم در مصرف آب بيشتر دقت را مي‌كنند.

آنچه در تیر ماه سال 93 در وزارت نیرو گذشت را فردا در گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران بخوانید.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب ، برق ، چیت چیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار