ترکیه در تکاپوی استقلال انرژی:

نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه پیش از سال 2022 به بهره‌برداری نخواهد رسید

هزینه راه‌اندازی این نیروگاه 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "رویترز،" منابع نزدیک به دولت ترکیه از تأخیر در افتتاح نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور خبر می‌دهند و راه‌اندازی آن را پیش از سال 2022 امکانپذیر نمی‌دانند.


ترکیه که تقریباً تمام انرژی مورد نیاز خود را از راه واردات تأمین می‌کند، در سال 2013 برای ساخت 4 رآکتور هسته‌ای -- با ظرفیت 1200 مگاوات برای هر رآکتور -- با شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه قرارداد امضا کرد. اما ایجاد برخی موانع قانونی و مالی، راه‌اندازی نخستین نیروگاه و رآکتور هسته‌ای ترکیه را دست‌کم تا سال 2022 به تأخیر انداخته است. پیش از این قرار بود نخستین رآکتور و نیروگاه هسته‌ای ترکیه -- با صرف 20 میلیارد دلار هزینه -- در سال 2019 به بهره‌برداری برسد.


ترکیه هر سال برای واردات منابع انرژی 50 میلیارد دلار هزینه می‌کند و مایل است تا کمتر از 1 دهه دیگر، 5 درصد از برق مورد نیاز خود را به کمک انرژی هسته‌ای تولید کند. ترکیه هم‌اکنون یکی از مهمترین مشتریان گاز طبیعی روسیه به شمار می‌رود. به باور تحلیلگران، کاهش بهای جهانی نفت نقش مهمی در کندی روند ساخت نخستین رآکتور هسته‌ای ترکیه از طرف شرکت روس ایفا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار