با آغاز عید نوروز و ورود به فصل بهار که یکی از با شکوه‌ترین جلوه‌های جهان هستی است، انسان با تماشای آن به عظمت و شکوه بی‌پایان معبود عالمیان پی می‌برد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،  واژه عید در فرهنگ لغت به معنای عود و بازگشت معنی شده است و در فرهنگ اسلامی معنای بازگشت به سوی معبود از آن استنباط می‌شود؛ یعنی انسان به سوی خالق خود بازمی‌گردد و به پاداش الهی دست می‌یابد.

بی‌شک هنگامی که صدای واژه عید نوروز به گوش‌مان می‌رسد، ناخودآگاه بهار طبیعت و شکوفا شدن گل‌ها و سبزه‌ها، جوانه زدن برگ‌ها و روییدن درختان در ذهن ما تداعی می‌شود که همه این تغییر و تحولات نشان دهنده وجود خداوند سبحان است.

عید باستانی نوروز علاوه بر این که یک عید ملی و ایرانی است، از صبغه اسلامی هم برخوردار است به طوری که برای روز اول فروردین اعمال و عباداتی ذکر شده که نشانگر اهمیت این روز است.

در خصوص بررسی و اهمیت نوروز و پیوند آن با آموزه‌های دین مبین اسلام، با حجت الاسلام حسن کمالی کارشناس امور فرهنگی و مذهبی به گفت و گو پرداختیم.

حجت الاسلام حسن کمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در این باره، اظهار کرد: در نخستین روز بهار، خدای سبحان از انسان پیمان گرفته است که به او شرک نورزد و انسان‌ها باید در این روز با نظاره به گردش احوال روزگار و تغییر فصل‌ها به قدرت و عظمت خداوند پی ببرند و به آن ایمان بیاورند.

وی با اشاره به همزمان شدن رویدادهای مهم در طول تاریخ با نخستین روز فصل بهار، افزود: در نخستین روز بهار، کشتی حضرت نوح (ع) بر روی کوه جودی قرار گرفت و روایت است که در این روز حاجت‌ها روا خواهند شد.

حجت الاسلام کمالی ادامه داد: همچنین نازل شدن حضرت جبرئیل امین بر پیامبر اکرم، شکسته شدن بت‌ها توسط حضرت ابراهیم (ع) و به ولایت رسیدن حضرت علی (ع) در روز غدیر خم در اولین روز فصل بهار صورت گرفته است.

این کارشناس امور فرهنگی و مذهبی، تصریح کرد: همچنین در این روز امام علی (ع) در جنگ با خوارج پیروز شد، بنابراین می‌توان گفت که عید نوروز، روز ولایت و امامت نیز محسوب می‌شود.

وی با ذکر اعمال نخستین روز فروردین، عنوان کرد: مستحب است در این روز غسل انجام دهیم، دو رکعت نماز بخوانیم و از خداوند تعجیل در فرج امام زمان (عج) را بخواهیم؛ زیرا روایت است که در نخستین روز فروردین حضرت مهدی (عج) ظهور خواهد کرد.

حجت الاسلام کمالی با اظهار تأسف از فرصت سوزی بیش از حد در عید نوروز و ضربه خوردن به درس، دانشگاه و اقتصاد کشور، یادآور شد: تعطیلات نوروز باید به گونه‌ای باشد که اوقات فراغت‌مان را به بطالت نگذارنیم و در این ایام با برنامه‌ریزی و تلاش از درس، دانشگاه و کار غافل نشویم.

وی روز سیزدهم فروردین را روز دوستی و اُنس با طبیعت دانست و یادآور شد: در این روز به دل طبیعت بروید و از آن لذت ببرید، اما نحس بودن را به آن نسبت ندهید؛ چرا که این روز نیز مانند سایر روزهای خداوند است و هیچ تفاوتی با دیگر روزها ندارد.

گزارش از سیدشایان جعفری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار