براساس این گزارش روزگاری بود که به محض شنیدن خبری درخصوص تعیین تکلیف آزادراه تهران ـ شمال، مردم بلافاصله این سخنان را با دقت پیگیری میکردند و میخواستند بدانند طبق برنامهریزی یا دستور مقام مورد نظر، مردم بالاخره چه زمانی از ترافیک 200 کیلومتری جادههای منتهی به شمال خلاص شده و میتوانند با آسایش در یک آزادراه استاندارد به سمت تفریحیترین منطقه ایران حرکت کنند.
سالها گذشته ، و این آزاد راه افسانه در طی 20 سال گذشته در دست های مسولان ختلف اعم از داخلی ،خارجی چینی، ایرانی، چرخیده اما بعد از گذشت 20 سال تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی با انواع واقسام مشکلات مختلف داشته است.
براساس این گزارش پس از گذشت دو دهه تنها قطعات یک و چهار این آزاد راه تا پایان سال به افتتاح می رسد.
این گزارش می افزاید: با وجود وعدههای پیاپی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر تعیین تکلیف این پروژه تا پایان سال 96 و ارائه تصویری روشن از آزادراه تهران-شمال خبر میرسد که قطعات 2 و 3 با پیشرفت فیزیکی نزدیک به صفر هیچگاه ساخته نخواهد شد.
از زمان واگذاری ساخت آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان حدود 18 سال میگذرد، در این مدت به قطعه 4 با پیشرفت 97 درصدی در دولت قبل افتتاح شد و ساخت قطعه یک نیز از مرز 40 درصدی عبور کرده است.
عباس آخوندی مردادماه سال گذشته بهعنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با تاکید بر اینکه یکی از اولویتهای کارهایم آزادراه تهران-شمال است .
آخوندی چند روز بعد یعنی 29 مردادماه در حاشیه مراسم معارفه بهعنوان وزیر راه و شهرسازی بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی اما در پایان این بازدید اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص زمان ساخت آزادراه تهران-شمال را اینگونه تصحیح کرد:اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعدهای بی پشتوانه خواهد بود. از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکان پذیر است، اما مسئله مهم حل مسائل مالی و تامین آن است.»
وی همچنین تاکید کرد: «منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیم گیری در خصوص آینده آزادراه تهران-شمال خواهد بود و پس از آن می توانم حرف درستی در این رابطه بزنم. تا وضعیت مسائل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات 2 و 3 تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.
اما تجربه گذشته درخصوص طرحهای مزمن عمرانی نشان میدهد طرحهایی از این دست که با معضلات و مشکلات متعدد فنی، حقوقی، مالی و زیست محیطی مواجه هستند، صرفا با روحیه جهادی و عزم ملی قابلیت پیشرفت خواهد داشت و اگر وزیر محترم دولت یازدهم هم به دنبال ادامه راه اسلاف خود بوده و صرفا قرار است با انتصاب یک نماینده ویژه در امور این آزادراه روزگار وزارت خود را سپری کند، بهتر است از همین حالا دستها را بالا ببرد و کار را برای تحویل دادن به وزیر بعدی آماده کند.
براساس این گزارش حال امیدوار هستیم افسانه آزاد راه تهران _شمال بعداز گذشت 20 سال حداقل بتواند در این دولت یک یا دو درصدی پیشرفت فیزیکی پیدا کند.
انتهای پیام/