بخشهایی از این پل در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ در دو مرحله مرمت شده است.
این پل در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» ساخته شده است که حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است.
مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگهای تراش نخورده و ناهمگون است که با ملاط به یکدیگر متصل شدهاند.
این پل طولانی در سال ۱۳۷۲ بر اثر وقوع سیلاب در نزدیکی روستای نیم کاره شهرستان خمیر از خاک بیرون آمد.
۵۰۰ سال قدمت دارد و در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده است .
پل لاتیدان نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.
روی پایههای دهانه های پل، آبگذرهایی در دو طبقه تعبیه شده که در مواقع طغیان، آب را از خود عبور داده و همچنین سبب صرفه جویی در مصالح و کاهش وزن پل میشده است.
پل تاریخی لاتیدان در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ع