بازی‌های محلی و قدیمی ایران در نقاط مختلف کشور در گذشته نه چندان دور قرار داشت که در ادامه نیز به معرفی برخی از این بازی‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افزایش گرایش کودکان، نوجوانان، جوانان و اقشار مختلف جامعه به بازی‌های رایانه و اینترنتی، گذراندن ساعت‌ها، اوقات آنها در پای رایانه، اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای در گوشی‌های همراه، تبلت و ... آسیب‌های بسیاری را به دنبال دارد.

آسیب‌هایی از جمله کم تحرکی، اختلال در سیستم عصبی، ایجاد اختلال‌های روحی و روانی، تهدید سلامت مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی از مهمترین معضلات و آسیب‌های اجتماعی اعتیاد مخاطبان به این بازی‌ها است.

علاوه بر اینکه منشأ بازی‌های رایانه‌ای کشورهای غربی و بیگانه هستند این خطر را در بردارند که با استفاده بیش از حد از این بازی‌ها سبک زندگی غرب در ایران گسترش یابد و به مرور زمان سبک زندگی ایرانی و اسلامی در میان کودکان ، نوجوانان و جوانان و نسل آینده کم رنگ و شاید به طور کلی از بین برود.

اما اگر نگاهی به تاریخچه بازی‌های بومی و محلی ایرانی درنقاط مختلف کشور داشته باشیم متوجه  می‌شویم بازی‌های بومی و محلی ایرانی علاوه بر تقویت سبک زندگی ایرانی و اسلامی باعث تقویت قوای جسمانی، اعتماد به نفس ، تقویت سیستم عصبی، برای توانایی سرعت، تقویت ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی، تقویت ارتباط‌های اجتماعی و ... می‌شود به طوری که برخی از بازی‌های محلی و بومی ایران تمرینی برای مهارت زندگی و حرفه یابی در آینده نسل جوان است.
در این بخش از گزارش به معرفی برخی از بازی های بومی و محلی ایران می‌پردازیم.
بازی‌های قائم بوشک، اتک متک، اهم ابر، توپ دو، خرسوز، چوچو، کمربند بازی، کلاه پرک، لپربازی، شاه دزد بازی، پرتاپیک ، چسنک بازی، چرق چرغ، هفت سنگ، کلاغ پر، طناب کشی، قوقو، وسطی بازی ،  لی لی بازی ، تیله بازی ، سکه بازی، بالابلندی، لقمه بلند کردن، سیخ بلند کردن، مچ انداختن، کشتی محلی، پرتاب سنگ، پرش ارتفاع و پرش طولی، املاش بملاش از بازی که محلی و بومی ایران است.

*با بازی قائم بوشک بیشتر آشنا شویم

در بازی قائم بوشک بازیکنان داوطلب در تاریکی عصر، در محوطه که دارای کمینگاه درخت، کنج و .... برای قایم شدن است دور هم جمع شده و به قید قرعه، مانند سنگ انداختن یا شیر و خط یک بازیکن را به عنوان شروع کننده بازی انتخاب می‌کنند.
بازیکن شروع کننده در محلی که از قبل بازیکنان دیگر مشخص کرده‌اند روی دیوار یا روی تنه درخت پشت به بچه‌ها ایستاده و چشمانش را می‌بندد و با کف دست چشمان خود را می‌گیرد تا جایی را نبیند و بنا بر قرار داد به عنوان مثال از 1 تا 20 می‌شمارد تا سایر بازیکنان در این فرصت خود را مخفی کنند.
سپس می‌گوید: قایم شدین؟ بیام یا نه؟ در صورتی که جوابی نشنید به این مفهوم است که هم قایم شده‌اند و شروع به جستجو می‌کند.
در این هنگام هر کدام از بازیکنان را پیدا کند باید دست به همان بازیکن بزند تا او را بسوزاند و اگر نتواند کسی را بسوزاند آن بازیکن جایش را با شروع کننده بازی عوض می‌کند و باز بازی از اول شروع می‌شود.
هنگامی که بازیکن به جستجوی سایر بازیکنان مشغول است بازیکنان دیگر به سرعت خود را به محلی که روی دیوار علامت زده‌اند می‌رسانند و با کف دست خود محل مورد نظر را لمس می‌کنند و با گفتن کله "جور" برنده شدن خود را اعلام می‌کنند.
قدیمی‌ترین نام این بازی شرماسک است که قدمت هفتصد ساله دارد.
در بعضی مناطق این بازی با حضور بزرگسالان نیز اجرا می‌شود.
اهداف بازی قائم بوشک تأمل پرورش اعتماد در کودکان به هنگام شناسایی، زایل کردن ترس در تاریکی، تقویت جسمانی است.
تعداد بازیکنان بازی 5 تا 10 بازیکن، سن بازیکنان از 6 سال به بالا و محوطه بازی، مکانی مانند کوچه باغ و اتاق‌های ساختمان است./مه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار