کارشناس قالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

توسعه طراحی قالی در گرو حمایت از طراحان/رکود در بازار قالی در سایه نبود قانون کپی رایت

بنام گفت: با ایجاد بسترهای مناسب از جمله حمایت واقعی از طراحان مانند تصویب و اجرای قوانین مناسب از جمله پذیرش این رشته هنری در بیمه هنرمندان، بازنویسی سرفصل‌های دانشگاه‌های هنر متناسب با نیازهای بازار، از جمله راهکارهای توسعه طراحی قالی ایران است.

امید بنام کارشناس فرش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مزایای رقابتی ایران در تولید فرش در مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده قالی گفت: سابقه تاریخی، پراکندگی جغرافیایی و تنوع نقوش همچنین سبک و شیوه‌های بکارگیری نقوش را می‌توان از جمله مزایای رقابتی ایران ذکر کرد.

این محقق قالی در پاسخ به این سوال که علت عدم تنوع طرح قالی در دوران معاصر چیست، گفت: تکرار نقوش و عدم نوآوری در دوران معاصر مشهود است که از جمله دلایل آن می‌توان به کاهش تولیدات کارگاهی متمرکز و رواج تک بافی اشاره کرد که با پایین آمدن توان مالی مردم، قالیبافان سفارش طرح جدید را از اولویت خود خارج کرده اند.

این کارشناس فرش ادامه داد: همچنین عدم وجود قانون کپی‌رایت و تغییر سطح سلیقه عمومی خریداران قالی و به عرصه آمدن فرش ماشینی و برخی کفپوش‌های دیگر موجب رکود در بازار قالی شده است.

بنام، با اشاره به راهکارهای توسعه و پیشرفت طراحی قالی ایران گفت: با ایجاد بسترهای مناسب از جمله حمایت واقعی از طراحان مانند تصویب و اجرای قوانین مناسب از جمله پذیرش این رشته هنری در بیمه هنرمندان، بازنویسی سرفصل‌های دانشگاه‌های هنر متناسب با نیازهای بازار، ترویج بستر نقد طرح و رنگ قالی و نیز آشنایی طراحان با تکنولوژی‌های نوین از جمله راهکارهای توسعه طراحی قالی ایران است.

این طراح قالی در ادامه تصریح کرد: در سیر تکاملی طرح و نقش قالی ایران، می بایست امر نقد را جدی گرفت، چرا كه نتيجه عدم نقد موجب ايجاد آثار ‏تکراری خواهد شد كه امروزه به عنوان هنر طراحی و رنگ آمیزی قالی ارائه مي شود. اگر نقدي وجود نداشته باشد، ارزش ‏واقعي آثار هنري معلوم نمي‌شود و در واقع منتقد واسطه ایست بین ‏هنرمند و مخاطب تا ظرایف و لطایف اثر هنری را به مخاطب گوشزد کند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار