استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند اقدامات اساسی به منظور افزایش بهره‌وری مصرف آب است، زیرا محدودیت منابع آب و افزایش روز‌افزون مصرف در بخش‌های مختلف،‌ موجب شده تا مصرف بهینه این منبع حیاتی در کانون توجهات قرار گیرد.

احمد فاخری فرد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: اگر سیستم آبیاری از سنتی، غرقابی، نواری، شیاری و جوی و پشته ای به سیستم مُدرن تغییر یابد افزایش 30 درصدی راندمان آبیاری دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: باید سازگاری با آب نازل شده بر دریاچه ارومیه را در نظر داشته و بیش از آن جویای آب نباشیم.

فاخری فرد ادامه داد: حوزه دریاچه ارومیه منطقه ای کشاورزی محسوب می شود و بدون آب کشاورزی معنایی ندارد. اگر بخواهیم در حاشیه دریاچه ارومیه از آب موجود استفاده ای بهینه داشته باشیم باید از اتلاف آب جلوگیری نماییم.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: با مصرف بهینه آب در این حوزه باید قبول کرد که دریاچه ارومیه و کشاورزی را می توان در کنار هم داشت.

فاخری فرد تاکید کرد: با در نظر گرفتن بالا بودن راندمان آبیاری قطره ای و بارانی، زارعان و باغداران را تشویق به تعویض سیستم های آبیاری سنتی به مُدرن نماییم تا قیمت واقعی آب برای کشاورز مشخص شود.
 
انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.