وزیر خارجه عراق در اظهاراتی گفت:وقتی موصل هدف حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفت قبل از اینکه جامعه جهانی اقدامی انجام دهد، ایران در کنار عراق ایستاد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نوشته روزنامه الاهرام چاپ قاهره، وزیر خارجه عراق گفت وقتی موصل هدف حمله داعش قرار گرفت، ایران، قبل از هر کشوری در کنار عراق ایستاد.

«ابراهیم الجعفری»، وزیر امور خارجه عراق در گفتگو با این روزنامه درباره واقعیت حضور ایران در عراق گفت: از نظر جغرافیایی، ایران، همسایه ماست و ما منافع تجاری مشترکی داریم. وقتی موصل هدف حمله داعش قرار گرفت، قبل از اینکه جامعه جهانی اقدامی انجام دهد، ایران در کنار ما ایستاد. اما این مسئله باعث نمی‌شود ایران بر حاکمیت عراق سایه افکند،حاکمیت عراق، فقط برای عراقی‌هاست.

وی درباره ماهیت روابط عراق و عربستان گفت: عربستان، همسایه ماست و روابطی با ما دارد که به تقویت آن‌ها چشم دوخته‌ایم.

وزیر امور خارجه عراق درباره درخواست «عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهور مصر، برای حمایت از عراق و تاسیس قدرت عربی مشترک گفت: این درخواست رئیس جمهور مصر، قابل احترام و مایه آرامش ماست. مصر به وحدت عراق اهمیت می‌دهد همانگونه که عراق به وحدت مصر اهمیت می‌دهد. اما درباره تاسیس یک قدرت عربی مشترک باید بگویم این مسئله به بررسی‌های بسیار افراد متخصص نیاز دارد و بعد از بررسی‌های دقیق می‌توان آن را اجرا کرد.

الجعفری ادامه داد: ما انتظار داریم مصر، به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی، نقش خود را ایفا کند. ما می‌خواهیم از تجربه‌های ارتش مصر در زمینه آموزش نیرو‌ها استفاده کنیم. همچنین از کمیته مشترک مصر و عراق می‌خواهیم فرصت‌های بیشتری برای سرمایه گذاری عراق در مصر ایجاد کند.

الجعفری با اشاره به ویرانی‌های داعش در این کشور گفت: مقدار نفتی که داعش می‌فروشد، زیاد نیست. حتی مناطقی که تحت کنترل داعش قرار دارد، نفت زیادی تولید نمی‌کنند. ما یک کشور تولید کننده نفت هستیم، ماده‌ای که قیمت آن در ‌‌نهایت به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. البته عوامل دیگر مانند اوضاع امنیتی و اقتصادی نیز بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان در مقابل گروه‌های تروریستی ایستاد گفت: ایستادگی باید شامل چند محور باشد، اول اینکه باید زمینه شکل‌گیری این گروه‌ها از بین برود و قدرت‌های بین‌المللی نیز باید با قاطعیت در برابر آن‌ها بایستند. افزایش قدرت داعش در عراق به سبب درنگ سازمان ملل و نیروهای بین المللی بود. آن‌ها باید زود‌تر دخالت می‌کردند. در مرحله دوم باید افکار عمومی، بر ضد این گروه‌ها بسیج شوند و به کشورهایی که تروریسم به زیر ساخت‌های آن‌ها ضرر زده است، خسارت پرداخت شود. محور سوم، فرهنگ است، داعش فقط به فرهنگ خونریزی ایمان دارد. ما باید با این فرهنگ مقابله و فرهنگی جایگزین را ایجاد کنیم که بر پایه اسلام درست استوار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
ایران اسلامی دوست همه کشورهای اسلامی و کشورهای آزادی خواه و مستقل دنیا ست .
آخرین اخبار