یک روان شناس گفت: اعتماد به نفس به این موضوع بستگی دارد که فرد تا چه حد مورد قبول و علاقه دیگران است و چقدر خود را ارزشمند می‌داند.

مهین عیوض زاده، روان شناس در گفت‌وگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه بالا بردن اعتماد به نفس پیش زمینه می‌خواهد، اظهار کرد: برای بالا بردن اعتماد به نفس، ساختن چیزی به نام عزت نفس و احساس خود ارزشمندی لازم است.

عیوض زاده با اشاره به اینکه برای ایجاد احساس خود ارزشمندی هیچ وسیله‌ای لازم نیست، افزودک به طور مثال افراد هر چقدر هم تحصیل کرده،‌خانواده دار و وضعیت مالی مناسبی داشته باشند، برای ساختن عزت نفس نیازی به این وصله‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: احساس خود ارزشمندی پایه شخصیت خود است و از یک احساس ارزش نسبت به خود واقعی خود، بدون هیچ چیز اضافه‌ای ساخته می‌شود.

عیوض زاده بیان کرد: احساس خود ارزشمندی یک پایه داخلی و یک پایه خارجی دارد به طور مثال در زمان کودکی،‌اگر والدین این احساس را به کودک بدهند که شخص مهم و دوست داشتنی‌ای برایشان است،‌ کودک این احساس خود ارزشمندی را در درون خود نهادینه می‌کند، بنابراین نسبت به خود احساس دوست داشته شدن و ارزشمند بودن را پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: از طرفی دیگر فرد این واقعیت را می‌پذیرد که نعمت حیات را از خدا گرفته و به این دنیا پا گذاشته است، احتمالا شایستگی‌ها و لیاقت‌هایی را داشته که به این دنیا آمده است بنابراین برای اثبات ارزشمندی خود نیازی به مدرک ندارد.

عیوض زاده در پایان تصریح کرد: با این حال، آدمی برای ارتقا و پیشرفت خود در زندگی و داشتن اعتماد به نفس لازم است دائما بیاموزد، کسب کند، رشد کند و غنی سازی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار