مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: توسعه کشت گلخانه ای، فرصتی مناسب برای تولید محصولات کشاورزی و توسعه صادرات به سمت بازارهای هدف قلمداد می شود.

فریبرز زارع در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: این نوع کشت علاوه بر اینکه موجب افزایش درآمد کشاورزان منطقه می شود، نقش مهمی در افزایش اشتغالزایی، ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات و ترسیم چشم اندازی روشن برای توسعه تولیدات کشاورزی و اقتصاد منطقه ایفاء می کند.

 وی تصریح کرد: کشت گلخانه ای تاثیر بسزایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی ایفا می کند و این امر در حالی است که تکنولوژی تولید محصولات گلخانه‌ای و توسعه واحدهای کشت‌ گلخانه‌ای به افزایش بهره ‌وری، رشد اقتصادی در محصولات کشاورزی، خوداتکایی و ایجاد اشتغال پایدار می انجامد و راهبردی برای ارزآوری و تولید ثروت در بخش کشاورزی است.

زارع ادامه داد: بهره برداران در سطوح اراضی کوچک با اجرایی کردن این سیستم از کشت و تولید درآمد بالایی به دست می آورند.

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: در کشت گلخانه ای هزینه اولیه احداث گلخانه زیاد است و از سویی برخلاف کشت در هوای آزاد که با مراقبت کمتر می توان به سود فراوانی دست یافت در کشت گلخانه ای حتی لحظه ای غفلت می تواند خسارت جبران پذیری به محصول وارد کند.

وی افزود: در کشاورزی سنتی آب با کمترین بازده به محصول تبدیل شده و باعث می شود هر ساله کشاورزانی که زمین و آب کمتری در دسترس دارند، کشاورزی را رها کنند در حالی که در کشت گلخانه ای یک کشاورز می تواند با استفاده از زمین و آب کم، محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و سودآوری مناسب را تولید کند.

زارع تاکید کرد: کشت گلخانه ای در واقع به معنای جدا شدن از محیط آزاد کشت بوده و در این روش تمام شرایط لازم از قبیل خاک، رطوبت، دما، آب و هوا به صورت مصنوعی برای رشد گیاه فراهم می شود.
 انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.