وزیر انرژی آمریکا معتقد است ایران و کشورش برداشت‌های یکسانی از چارچوب توافق هسته‌ای دارند. سخنگوی کاخ سفید نیز بر مذاکره برای لغو تحریم‌ها تأکید دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "رویترز،" "ارنست مونیز" -- وزیر انرژی آمریکا -- امروز در نشست خبری کاخ سفید عنوان کرد ایران و کشورش برداشت و دیدگاه مشابهی در خصوص چارچوب توافق هسته‌ای دارند. وی معتقد است آنچه به شکل برداشت‌های مختلف از این چارچوب در دو کشور مطرح می‌شود، از تأکید طرفین بر نکات مورد علاقه خودشان سرچشمه می‌گیرد. "جاش ارنست" -- سخنگوی کاخ سفید -- نیز در همین نشست درباره تحریم‌های ایران اظهار نظر کرد.


وزیر انرژی آمریکا درباره چارچوب توافق ایران و گروه 5 + 1 گفت: "نباید توافقی را که درباره آن با ایران مذاکره می‌شود 10 ساله توصیف کرد؛ بلکه -- در مراحل نخست -- چارچوب توافقی دائم خواهد بود. این تفاهم بر مبنای اعتماد به ایران بنا نشده؛ بلکه مبنای آن، محدودیت‌هایی محکم است که از ساخت یک سلاح هسته‌ای به وسیله ایران جلوگیری می‌کند. اگر دوره این تفاهم هم به پایان برسد، تضمین می‌کند ایران تا ساخت بمب دست‌کم یک سال فاصله داشته باشد."


"مونیز" که در مذاکرات هفته گذشته حضور داشت تصریح کرد: "آمریکا و ایران درباره چارچوب تفاهم منتهی به توافق هسته‌ای -- که هفته گذشته درباره آن نتیجه‌گیری شد -- دیدگاه مشترکی دارند. تفاوت‌ها به این دلیل در برداشت‌های طرفین مشاهده می‌شود که هر یک بر نکات مورد علاقه خودش تأکید می‌کند و این اختلاف، به محتوای تفاهم ارتباطی ندارد."


"جاش ارنست" -- سخنگوی کاخ سفید -- نیز در همین نشست درباره لغو تحریم‌ها گفت: "جزئیات مرتبط با زمان و سرعت لغو تحریم‌های ایران باید در مذاکرات آتی مشخص شود و دولت اوباما با لغو تحریم‌ها در نخستین روز عملی شدن توافق مخالف است." وی افزود: "هنوز درباره لغو تدریجی تحریم‌ها توافقی حاصل نشده‌است. دولت اعتقاد راسخ دارد عاقلانه نیست در روز نخست، تحریم‌ها لغو شود."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار