وزیر خارجه آمریکا و پارلمان انگلیس و بسیاری از دولت‌های غربی دیگر تحت عنوان حمایت از معارض معتدل به سوریه پول و سلاح ارسال می‌کنند اما با این عنوان حمایت‌های آن‌ها، سر از جبهه داعش درمی‌آورد و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سلیم غفوری" طی یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران، پیرامون اهداف و فعالیت‌های گروه تروریستی داعش ، به این موضوع پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

راجع به تشکیل گروه‌هایی مانند داعش در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی شده است اما به نظر بنده  یک موضوع کاملاً مشخص و واضح است، که در سال‌های اخیر به ویژه پس از جنگ سه روزه لبنان و مقاومت حزب الله و جنگ 22 روزه غزه و مقاومت گروه‌های فلسطینی در مقابل رژیم اشغالگر قدس توازن قوا کاملاً به ضرر غرب و نیروهای رژیم‌های غاصب غرب تغییر کرد.

غربی‌ها احساس کردند، شرایط در بین گروه‌های منطقه به سمتی رفته است که اسرائیل به حاشیه رانده شده و توازن قوا به نفع گروه‌های مقاومت و به ضرر اسرائیل رقم خورده است. به همین جهت تلاش کردند که گروه‌های مقاومت و محور مقاومت را در منطقه بشکنند و توازن قوا را به قبل برگردانند.

پس از این که شاهد شکست در جنگ 33 روزه بودند، فکر می‌کردند گروه ضعیف‌تر محور مقاومت را که حماس است، بشکنند. البته در آن هم شکست خوردند و به نتیجه نرسیدند.

آن‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند، که راه حل برقراری توازن قوا، ایجاد مشکل در درون محور مقاومت است تا به مسائل داخلی خودشان مشغول شوند و به نفع خودشان (غرب) بشود. برداشت‌شان این بود که با طی این مسیر می‌توانند توازن قوا را به شکل سابق برگردانند. بر این اساس شاهد تشکیل گروه‌هایی مانند داعش در سوریه بودیم.

انرژی و قدرت ارتش سوریه را به سمت خودش سوق داد و متأسفانه سوریه را عملاً درگیر جنگ داخلی چندین ساله کرد. طبعاً کسی که می‌خواهد از این وضعیت بهره ببرد، رژیم اشغالگر قدس است.

اول اینکه اکثر گروه‌های مقاومت از جمله ارتش سوریه و حزب الله به جای این که مصروف اسرائیل شود، عملاً مصروف مسائل داخلی سوریه شد. دوم این که در فضای تبلیغاتی و دولتی که در رسانه‌ها و کشورها به وجود می‌آورند تا فضای منفی‌ای نسبت به دولت سوریه به وجود آورند تا بحث روانی تبلیغات منفی شرایط را دچار تغییر کند و به ضرر گروه‌های مقاومت در منطقه شود.

سوم این که به دامن زدن اختلافات شیعه و اهل سنت در کشورهای اسلامی تلاش کردند تا فضا را به سمتی ببرند که یک پارچگی جهان اسلام از بین برود و در نهایت به اهداف و  به جمع‌بندی مورد نظرشان برسند.

این‌ها مواردی است که متأسفانه شاهد بودیم و به نوعی در منطقه به وجود آمده و بعد از این که داعش به عراق حمله کرد و بخشی از کشور عراق را اشغال کرد، ائتلافی را تحت عنوان ائتلاف ضدتروریست و ضدداعش تشکیل دادند و مثلاً به مبارزه با این گروه پرداختند. موضوع محوری اینجا این مطرح می‌شود که اساساً چه کسانی پول و سلاح مورد نیاز داعش را تأمین می‌کنند؟

اسلحه‌هایی که داعش استفاده می‌کند توسط چه کشورهایی تأمین می‌شود و اگر قرا است مبارزه‌ واقعی علیه تروریست اتفاق بیفتد، راهکار اولش این است که حمایت‌های لجستیکی و پشتیبانی از این گروه‌ها قطع شود. البته در این شرایط شاهد هستیم، وزیر خارجه آمریکا و پارلمان انگلیس و خیلی از دولت‌های غربی دیگر، تحت عنوان حمایت از "معارض معتدل" به سوریه پول و سلاح ارسال می‌کنند، اما با این عنوان، حمایت‌های آن‌ها، سر از جبهه داعش درمی‌آورد و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

عملاً ائتلافی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم توسط کشورهای غربی شکل گرفت، حرکت نمایشی بود تا در عرصه رسانه‌ها به بعضی از مطالباتشان و افکار عمومی از این طریق پاسخ دهند.

رسیدن کشورهای غربی با استفاده از گروهک‌هایی مانند داعش نسبی است؛ به این جهت که در مواردی به اهدافشان نرسیدند زیرا آن‌ها خواستار برهم زدن توازن قوا در کل منطقه بودند. البته این اتفاق نیفتاد اما به طور نسبی به بعضی از اهدافشان رسیدند.

به هر حال بخشی از زیرساخت‌های ارتش دولت سوریه از بین رفت و متأسفانه دولت سوریه به شدت درگیر مسائل و مشکلات خودش شده است و فضای فرقه‌گرایی را در منطقه دامن زدند و بعضی از اختلافات را بین شیعه و سنی به وجود آوردند.

این موارد اتفاقاتی است که افتاده اما اگر بخواهیم، بگوییم که به تمام اهدافشان رسیده‌اند، این طور نیست زیرا خودشان برخلاف پیش بینی‌هایی که می‌کردند، دولت سوریه سقوط نکرد و همچنان حاکمیت سوریه باقی مانده است و انتخابات سوریه در طی چند ماه گذشته برگزار شد و مردم با درصد بالا در انتخابات شرکت کردند و رئیس جمهور خودشان را انتخاب کردند؛ به هر حال دولت سوریه از مشروعیت برخوردار شد، که این موضوع خلاف پیش بینی‌های دولت‌های غربی بود.

بر این اساس به اهداف خودشان به طور کامل نرسیدند البته متأسفانه فضای منفی‌ای در بعضی از زمینه‌ها به وجود آوردند.

داعش در حال حاضر در لفظ (!) بعضی از کشورهای غربی را تهدید می‌کند و واقعیت این است که تروریست ابزار خطرناکی است و در خیلی از مواقع گروه‌های تروریستی از کنترل عاملان ایجاد آن‌ها خارج می‌شود.

داعش یک گروهک تروریستی است که به هیچ اندیشه و اعتقادی پایبند نیست و رژیم مشخصی را برنمی‌تابد و این گروهک‌ها اثبات کردند که به راحتی می‌توانند هر اقدام غیرمنطقی و غیراصولی را انجام دهند. همان طور که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم گروهک داعش بعضی از کشورهای غربی را تهدید کرد.

یک نگرانی بزرگ در غرب به وجود آمده که بعضی از اعضای داعش که در کشورهای سوریه و عراق می‌جنگند و از اتباع کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، هلند، آلمان هستند به کشور متبوع‌شان برگردند؛ زیرا آن‌ها به افراد غیرقابل کنترل و خطرناکی تبدیل شده‌اند و ممکن است هر اقدامی را انجام دهند از جمله قضیه مجله شارلی‌ابدو و ماجرای انفجار مترو لندن؛ البته ماجرای انفجار لندن شاید از طریق داعش صورت نگرفته اما با اعضای گروهک تروریستی داعش تفاوتی ندارند.

در حال حاضر افرادی که عضو گروهک داعش هستند به غرب بازمی‌گردند و اقداماتی را علیه غرب انجام می‌دهند زیرا تروریسم اساساً مقوله قابل کنترلی نیست و می‌تواند مورد سوءاستفاده جریانات مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، غرب ، منطقه ، توازن قوا ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار