مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروی ايران خبر داد

سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری برای احداث سدهای بزرگ و نيروگاه‌های برق‌آبی

مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروی ايران از سرمايه‌گذاری سالانه حدود يک ميليارد دلار برای احداث سدهای بزرگ و نيروگاه‌های برق‌آبی خبر داد.

سرمایه‌گذاری سالانه یک میلیارد دلاری برای احداث سدهای بزرگ و نيروگاه‌های برق‌آبیبه‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌ رساني وزارت نيرو (پاون)، سيد محمدرضا رضازاده گفت: شرکت توسعه آب و نيروي ايران از سال 1368 براي اجراي طرح‌هاي بزرگ سدسازي و نيروگاه‌هاي برق‌آبي در کشور تاسيس شد.

وي تصريح کرد: براي شرکت آب و نيرو با توجه به پيشينه و تجاربي که دارد، فرصت‌هاي خوبي براي همکاري  مي‌تواند تعريف شود چراکه شرکت ما سالانه حدود يک ميليارد دلار فعاليت در ايران دارد و از سال تاسيس تا امروز 20 ميليارد دلار طرح‌هاي مختلف سدسازي، ‌سامانه‌هاي انتقال و نيروگاه‌هاي برق‌آبي را به بهره‌برداري رسانده است.

وي گفت: با ظرفيت فني و مهندسي و تجارب طولاني شرکت، مي‌توانيم در مديريت و کنترل پروژه‌ها از ابتدا تا انتها، مطالعه و امکان‌سنجي پروژه‌ها، مديريت قراردادي پروژه‌ها و طراحي مدل مالي براي اجراي پروژه‌ها با کشورهاي دوست همکاري داشته باشيم و در زمان حاضر نيز فعاليت‌هايي را در برخي از کشورها آغاز کرده‌ايم.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي راهبردي در توسعه نيروگاه‌هاي برق‌آبي، مطالعه طراحي و ساخت سدها و شبکه‌هاي آبياري و زه‌کشي، سامانه‌هاي انتقال آب، سازوکار توسعه پاک، سرمايه‌گذاري در جهت توسعه نيروگاه‌هاي کوچک، تحقيق و توسعه نيروگاه‌هاي برق‌آبي و مديريت دانش در اين زمينه، ظرفيت‌سازي نيروي انساني متخصص و تامين خدمات مهندسي ازجمله اهداف کلي و ماموريت‌هاي آب و نيرو محسوب مي‌شود.

رضازاده سپس با اشاره به سدهاي پيش‌بيني‌شده در سه حوضه آبريز کرخه، دز و کارون اظهار داشت: در رودخانه کارون 11 سد ديده شده که پنج سد به بهره‌برداري رسيده و پنج سد در حال مطالعه و يک سد در حال اجرا است ضمن آنکه بر رودخانه دز هم شش سد ديده شده که دو سد در حال اجرا و بقيه در حال تکميل مطالعه است؛ البته در ديگر نقاط کشور نيز پروژه‌هاي بزرگ ديگري در دست اجرا داريم.

رييس هيات‌مديره شرکت آب و نيرو افزود: ظرفيت نيروگاه‌هاي نصب‌شده در کشور 73 هزار مگاوات شامل انواع نيروگاه‌ها بوده و سهم نيروگاه‌هاي برق‌آبي 14.7 درصد است.

وي با معرفي برخي از طرح‌هاي شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت : طرح کارون 3 داراي 205 متر ارتفاع و نيروگاهي 2000 مگاواتي در زيرزمين است ؛ کرخه نيز با پنج ميليارد مترمکعب حجم مخزن ، بيشترين حجم مخزن را در ميان سدهاي ايران دارد و قادر به توليد 400 مگاوات برق است و سد کارون 4 داراي مخزني با حجم 2.2 ميليارد مترمکعب با نيروگاه 1000 مگاواتي است.

وي افزود : نکته قابل توجه اين است که سدهايي که روي رودخانه کارون طراحي و اجرا شده، به نحوي است که اگر درياچه سدي پر باشد، تا پاي سد بالاسري خود ادامه پيدا مي‌کند و اين بدين معناست که از تمام ظرفيت کارون براي ايجاد نيروگاه برق‌آبي استفاده کرده‌ايم.

رضازاده با اشاره به سد گتوند افزود : سد گتوند بلندترين سد خاکي با ظرفيت 1000 مگاواتي و حجم مخزن 4.5 ميليارد مترمکعبي آخرين سدي است که بر روي کارون قرار دارد و در حال بهره‌برداري است.

وي با بيان اينکه در کنار طرح ‌هاي سدسازي طرح‌هاي بزرگ ديگر نيز انجام مي‌شود، اظهار داشت: در ميان درياچه سد گتوند ، براي اتصال مراکز جمعيتي که در دو طرف درياچه قرار دارند و راه اتصالي آنها زيرآب رفته است، پل احداث شد و اجراي پروژه‌هاي بزرگ سدسازي ايجاب مي‌کند پروژه‌هاي ديگري را در کنار آنها ايجاد کنيم که خود آنها نيز طرح‌هاي بزرگي محسوب مي‌شوند.

وي در معرفي سد و نيروگاه سياه‌بيشه گفت : يکي از پروژه‌هايي که در شمال کشور در آب و نيرو اجرا شده، نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سياه‌بيشه است که ظرفيت نيروگاه اين پروژه 1000 مگاوات است و آب را بين دو مخزن مي‌چرخاند و برق را در ساعت‌هاي کم‌مصرف به ساعت‌هاي پرمصرف و بالعکس منتقل مي‌کند.

مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران با اشاره به ساير فعاليت‌هاي شرکت ادامه داد: از ديگر فعاليت‌هاي شرکت آب و نيرو ، ساخت تونل‌هاي انتقال آب است که از آن جمله مي‌توان به
طرح بهشت‌آباد و چم‌شير نام برد.

وي اضافه کرد : اجراي شبکه‌هاي آبياري و زه‌کشي ازجمله کارهايي است که از چند سال پيش مشغول به فعاليت در اين پروژه‌ها هستيم.

رئيس هيات‌مديره شرکت آب و نيرو با اشاره به علاقه‌مندي اين شرکت براي فعاليت در بخش نيروگاه‌هاي ميکرو گفت : يکي از زمينه‌هايي که ما تمايل به کار در آن داريم نيروگاه‌هاي کوچک، متوسط و ميکرو است تا بتوانيم از هر فرصتي براي توليد برق استفاده کنيم؛ بنابراين در زمينه بومي‌سازي نيروگاه‌هاي ميکرو و توسعه فعاليت بخش خصوصي در اين زمينه فعاليت کرده‌ايم.

وي يادآور شد : در زمان حاضر 10790 مگاوات نيروگاه برق‌آبي در حال بهره‌برداري، 6890 مگاوات در حال اجرا و 12900 مگاوات در حال مطالعه داريم.

وي افزود: در کنار فعاليت‌هاي سازه‌اي، فعاليت‌هاي غيرسازه‌اي را در حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور مدنظر قرار داده‌ايم تا بتوانيم براي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي در اجراي طرح‌ها از مجموعه اطلاعات يکپارچه استفاده کنيم؛ مديريت يکپارچه آب که در آن ملاحظه‌هاي مختلفي ازجمله منابع آب زيرزميني و سطحي، زيست‌محيطي و اقتصادي يا موضوع‌هاي سياسي و اجتماعي هر منطقه لحاظ مي‌شود، در سامانه يکپارچه آب مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي تاکيد کرد : مدل‌هاي پيش‌بيني هيدرولوژيکي، سامانه ايمني سدها، استفاده از سامانه GIS در تملک زمين‌ها و توجه به رسوب مخازن سدها در سامانه تصميم‌يار به کمک ما مي‌آيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار