عربستان راه دشواری برای همراه کردن "مصر" و "پاکستان" در تجاوز زمینی به "یمن" دارد و باید دید آیا دولت ژنرالی "السیسی" در این‌باره همکاری می‌کند؟

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ ارتش عربستان مدتی است جنگی را در "یمن" به راه انداخته است که هدف آن، از بین بردن تاسیسات زیربنایی در "یمن" و ایجاد فاجعه انسانی است تا فقیرترین کشور عربی "غرب آسیا" را بنا به گفته رسانه‌ها به زانو درآورد.


در این مسیر کشورهایی ضمن حمایت لفظی و ضمنی در نظر دارند تا کمک‌های عملی انجام دهند که از جمله این کشورها می‌توان به "مصر" و "پاکستان" اشاره کرد که بعضا در نظر دارند با عربستان همکاری کنند.

**ساز و کار حمایت "مصر" و "پاکستان" چیست؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا "مصر" و "پاکستان" حاضرند با عربستان همکاری کنند و این همکاری‌ها چه ساز و کاری دارند و دو طرف چگونه متعهد می‌شوند و چگونه به تعهدات خود عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد "مصر" و "پاکستان" در نظر دارند تا هم از مزایا و مواهب مالی مشارکت در کنار عربستان بهره ببرند و هم کمترین دردسر را به خود بپذیرند.


آیا





حجت‌الاسلام والمسلمین "مهدی طائب" رئیس قرارگاه عمار در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره امکان حمایت و یا عدم حمایت "مصر" و "پاکستان" از عربستان در تجاوز زمینی اظهار داشت: آن‌ها در این عملیات شرکت نخواهند کرد.  کشورهایی مانند "مصر" و "پاکستان" آنقدر مشکل دارند که سعی می‌کنند هم دلار عربستان را از دست ندهند و هم در آتش شرکت نکنند و به نحوی با عربستان بازی می‌کنند، لذا قول می‌دهند اما در عمل شرایط متفاوت است.



آیا

ارتش چند ملیتی عربستان سعودی که از "جنگنده‌های کلاس فانتوم"، "یورو" و "تورنادو" و "تانک‌های کلاس آبرامز" و "لئوپارد" که همه ساخت بلوک غرب و آمریکاست استفاده می‌کنند آیا می‌تواند به تنهایی در برابر "انصارالله"، ارتش "یمن" و نیروهای مردمی بایستد، حال آنکه در سال 2009 تا 2010  یک شکست سنگین در منطقه "صعده" در شمال "یمن" را در کارنامه دارند و این سوال مطرح می‌شود که چه میزان عربستان به این پیروزی امیدوار است؟


آیا



 "محمد علی مهتدی" کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با "شبکه 1 سیما" درباره تحولات یمن و تجاوزات عربستان اظهار داشت: "ائتلاف عربستان" دکوری است و اجلاس "شرم  الشیخ" هیچ تاثیری بر تجاوز عربستان به "یمن" ندارد. 


وی درباره نحوه پاسخ "انصارالله" گفت: قطعا "انصارالله" استراتژی خاص خود را دارد و تا زمانی که حملات هوایی بوده اقدام نمی‌شود و پس از انجام حملات هوایی و با شروع عملیات زمینی "یمن" آماده دفاع جانانه خواهد بود و این کشور گورستان متجاوزان خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: تحولات اخیر و بمباران های این مدت نشان از مظلومیت ملت یمن دارد. 

گفتنی است طی چند روز گذشته عربستان سعودی به بهانه حمایت از مردم "یمن " بمباران‌های گسترده‌ای را با هدف نابودی زیر ساخت‌های این کشور و به شکست کشاندن انقلاب مردمی "یمن" آغاز کرده است و ده‌ها نفر را به شهادت رسانده و یا زخمی کرده است.



آیا



اخیرا "ژنرال عبدالفتاح السیسی" رئیس دولت ژنرالی "مصر" در اظهاراتی با اشاره به مخالفت در ائتلاف عربی ضد "یمن" گفت: ارتش "مصر" متعلق به ملت "مصر" بوده و فقط برای تامین امنیت این کشور باقی خواهد ماند.

"پاکستان" بسته به شرایط گاهی به حضور و گاهی به تکذیب حضور در ائتلاف عربی بسنده کرده است؛ نکته‌ای که محرز بوده این است که عربستان راه دشواری را برای همراهی "مصر" و "پاکستان" برای تجاوز به "یمن" دارد و ائتلاف عربی از هم اکنون در تجاوز زمینی با چالش‌های جدی روبه روست .

گزارش از : محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار