قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کارشناسان تناوب زراعی مطلوب را باعث افزايش توليد محصولات و حفاظت آب و خاک عنوان نموده اند.

موسی ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز  گفت: بازده اقتصادی کار و

سرمايه با رعایت تناوب زراعی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: در يک برنامه تناوب زراعي صحيح بايد گياهاني که نسبت به ساختمان خاک حساسيت بيشتری دارند در ابتداي تناوب قرار بگيرند و گياهاني که حساسيت کمتری به ساختمان خاک دارند بخصوص گندم در انتهای برنامه تناوبی قرار بگيرند.

ایزدخواه ادامه داد: تناوب زراعي هر منطقه بايد بر اساس شرايط آب و هوایي و بازده اقتصادی محصولات آن منطقه برنامه ريزی شود.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: اگر مزارع بزرگ که با محدوديت منابع آب روبه رو هستند به چند قطعه تقسيم و يک تناوب زراعی صحيح در آنها اجرا شود، و اين محصولات از نظر زمان کاشت، طول دوره رشد، نياز آبی و زمان آبياری با هم متفاوب باشند از منابع آب موجود استفاده بهتری به عمل می آيد.

وی افزود: در صورتی که آب موجود براي کاشت تمامی اراضي يک مزرعه کفايت نداشته باشد و يا از طريق انتخاب محصولات نتوان با کمبود آب در ماه های خاصی مقابله نمود، لازم است آيش يکساله را در تناوب قرار داد.

ایزدخواه تاکید کرد: در يک تناوب زراعی کشت گياهانی که رشد سريعی دارند به کنترل علف هاي هرز کمک مي کنند و درنتيجه رشد سريع و زياد اين گياهان (گياهان خفه کننده) علف هاي هرز در زير ساقه و برگ آنها قرار گرفته و از بين می روند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.