مدیر باغبانی استان زنجان گفت: 113 گونه‌ی گیاهان دارویی به صورت خودرو در مراتع استان به عنوان ذخایر زیستی بسیار مهم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛مدیر باغبانی استان زنجان با بیان اینکه 113 گونه ی گیاهان دارویی به صورت خودرو در مراتع استان به عنوان ذخایر زیستی بسیار مهم وجود دارد گفت: این گونه های گیاهی اغلب توسط مردم منطقه برداشت شده وتوسط عطاری ها به فروش می رسد.

ادیب افزود:در رابطه با بحث کشت گیاهان دارویی خود کشاورز گیاه هدف را با انتخاب بذر و گونه ی خاصی به مرحله ی برداشت می رساندو تولید بر اساس ماده ی موثره انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید حداکثرماده ی موثره از گیاهان دارویی درقدم اول باید بذر اصلاح شده ی گیاه را در اختیار داشته باشیم ادامه داد:همچنین اقلیم مناسب به لحاظ ارتفاع، رطوبت، نوع خاک و شدت آفتاب حائز اهمیت می باشد.

مدیرباغبانی استا ن زنجان با اعلام اینکه در صنعت دارو سازی نام علمی گیاه دارویی مد نظر نمی باشد بلکه فقط ماده ی موثره تولید شده ی آن است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت:در صنایع تبدیلی سنتی که بیشتر شامل عرق گیری ها و دمکرده ها می باشد بلعکس نام گیاه دارویی حائز اهمیت است.

ادیب در ادامه گفت: از آنجایی که طی 5 سال گذشته با کمبود اعتبارات مواجه بودیم ولی هم اکنون در این زمینه برنامه هایی در استان در نظر گرفته شده که در حال حاضر 30 تا 40 هکتارتحت پوشش تولید گیاهان دارویی در استان قرار گرفته است.

وی افزود: شاخص ترین محصول کشت شده در استان تولید گیاه نعنا وکدوی طبی می باشد که هم در کارخانجات داروسازی وهمچنین در فروش اهمیت ویژه دارد.

مدیرباغبانی استان زنجان خاطر نشان کرد :استان زنجان قابلیت بسیار ویژه ای به لحاظ ارتفاع،اقلیم و شدت آفتاب برای تولید بسیاری از گیاهان دارویی دارد که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین کشور بتوانیم قدم های بزرگی در جهت تولید انبوه این محصول و تولید آن در امر صادرات کشوری داشته باشیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.