شمال استان سیستان وبلوچستان با توجه به خشکسالی تالاب هامون و خشکسالی در کشور افغانستان پدیده ریزگرد طی 10 سال اخیر درآن شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .،مدیر ملی مقابله با پدیده ریزگردو غبار کشور گفت:معضل وجود گردو غبار و طوفان شن منطقه شمال سیستان وبلوچستان در شهرستانهای هیرمند، هامون، زابل، نیمروز مشابه معضل استانهای غربی کشور است.

شعاعی افزود: علت وقوع پدیده های ریزگرد در کشور خشک شدن 90 درصد تالاب های بین المللی همجوار با کشور مان است.

وی تصریح کرد:باید با تعامل و دیپلماسی قوی مشکل ریزگرد در سیستان و بلوچستان را حل کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت:ریزگردهای بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان عامل تشدید بیماری‌های تنفسی بین بسیاری از ساکنان این منطقه شده است.

محمدی ادامه داد: بیماری‌های تنفسی گروهی از بیماری‌هایی هستند که از طریق درگیر کردن بخش یا قسمتی از دستگاه تنفس باعث اختلال در عملکرد ریه‌ها می‌شود.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان با موقعیت جغرافیایی ویژه و خشکسالی‌های اخیر و همچنین بادهای فصلی ریسک بالایی را از نظر بروز بیماری‌های مزمن تنفسی دارد.

همچنین نماینده مردم زابل گفت: یکی از عوامل ایجاد ریزگردها شن های روان هستند و تاخیر در انجام تثبیت شن های روان پیامدهای ناگواری را برای مردم سیستان در پی داشته است.

سید باقر حسینی افزود: مردم سیستان از بروز و شیوع بیماریهای تنفسی در رنج هستند.

وی بیان کرد: کودکان منطقه در خطر ابتلا انواع بیماریهای ریوی و واگیردار ناشی از ریزگردها قرار گرفته اند.

نماینده مردم زابل در ادامه گفت: ریزگردها برای ساکنان این شهرستان مشکل ساز شده است و خسارات زیادی به بخش های کشاورزی وارد کرده است.

این نماینده تاکید کرد: بیشتر روستای منطقه در محاصره شن های روان قرار دارند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.